داریوش ارجمند /حضور در نقش های مشابه

/ سیما تابیده چی/

در سال های اخیر به جز نقش حشمت فردوس دیگر از جانب داریوش ارجمند نقشی اثر گذار و جلب توجه کننده ندیده ایم. او چندی پیش با دو سریال ماه و پلنگ و یاور در تلویزیون حضور داشت. ارجمند در ماه و پلنگ نقش یک پدر مهربان و از خود گذشته ایرانی را بازی می کند که گناه پسرش مبنی بر قتل غیر عمد مردی جوان را به واسطه تصادف بر عهده می گیرد. ارجمند در سریال یاور نیز هم الگو و تیپ بازی حشمت فردوس را برای سعید سلطانی بازی می کند. پدری مقتدر ، درویش مسلک ، کج اخلاق اما مهربان و نگران حال اطرافیان .

عمده شهرت ارجمند به خاطر بازی در سریال امام علی(ع) ودر نقش مالک اشتر برای مردم عادی شکل گرفته و او در باره اهمیت ایفای نقش های خاصی  مثل مالک اشتر در کارنامه کاری اش گفته “با یک مثال پاسخ سؤال را می‌دهم. بعد از بازی در مجموعه  امام علی(ع) خیلی ها به من گفتند بعد از  تجربه ایفای نقش مالک چقدر تاثیرات شخصیتش در تو رسوب کرده و من می گفتم مگر من قبل از بازی در این نقش دین دیگری داشتم و حالا مسلمان شدم؟! و هر تاثیری که از این شخصیت داشتم پیش از این بوده و در حین بازی اتفاق خاصی رخ نمی دهد .در باره انتخاب و ایفای نقش ها باید عنوان کنم آدم بی‌سوادی نیستم که کسی سر من کلاه بگذارد. کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها با زیر و رو کشیدن نقش که نمی‌توانند من را دور بزنند و بعد پشت سرم بگویند فلانی را آوردیم و این نقش را بازی کرد و نفهمید! .بعد از بازی در نقش مالک اشتر نبود که معتمد و علی دوست و با ایمان شدم، نقش مالک اشتر اجر صبری است که در کلبه احزان کردم. مزد ۲۵ سال در مشهد نشستن و به همه پیشنهادها پاسخ منفی دادن را گرفتم. اگر برای نقشی مانند ناخدا خورشیدهم سراغم نمی‌آمدند هرگز به سینما نمی‌آمدم.”

ارجمند استاد و متخصص ایفای نقش مردان پابه سن گذشته لوطی صفت و لمپن ماب و داش مشدی است و در سینما و تلویزیون بارها مثبت و منفی اش را ایفا کرده است. در آدم برفی یک لمپن خال باز و مکار و حراف با ویژگی های خاکستری بود. در اعتراض یک داش مشدی لوطی صفت بود که همه چیزش را پای مرام و معرفت و دوستی قربانی می کند. در ستایش یک لوطی و داش یکه بزن قدیم بود که همه چیزش را  حتی پسرش را سر یک دندگی ،خودخواهی و نخوت حاضر بود قربانی کند. در یه تکه زمین هم کم و بیش چنین کاراکتری را بازی کرد و در سک گشی این نوع شخصیت را  از نوع منفی اش به کمال و بدون عیب و نقص بازی کرد. این بازیگر هفتاد و هفت ساله تجربه بازی در  چند نقش غیر تاریخی و داش مشدی را دارد. ارجمند در« تعبیر وارنه یک رویا» شد سر تیم یک گروه وزارت اطلاعات که تلاش می کند ماموریتش را به نحو احسن ارائه کند. با توجه به فضای سرد سریال بازی ارجمند هم فاقد حس و حال بود و یک بازی سرد و زیر پوستی از طرف او ارائه شد و  در گزارش یک جشن هم یک همکاری موثر با ابراهیم حاتمی کیا داشت که به علت توقیف فیلم و عدم تمایل تهیه کننده برای اکران آن وضعیت نا مشخصی دارد. بازهای ارجمند در فیلم بیگ پروداکشنی مثل راه آبی ابریشم با توجه به ضعف ساختاری فیلم دستاورد قابل ملاحظه ای برایش نداشته است و او این روزها بیشتر در برنامه های تلویزیونی به عنوان مفسر عرصه های مختلف غیر سینمایی مثل فوتبال و کشتی و ورزش زورخانه ای رخ نمایی می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *