فاطمه گودرزی/ همچنان پر کار در تلویزیون

/احمد محمد اسماعیلی/

فاطمه گودرزی جزو نسل دوم بازیگری سینما و تلویزیون ما است که در سه دهه اخیر همواره توانسته در سطح اول بازیگری حضور داشته باشد. او از اواخر دهه شصت در تعدادی از فیلم ها و سریال های اجتماعی ایران حضور داشت و در سینما هم در فیلم ها بدنه ای مثل بهشت پنهان در کنار پور عرب و به کارگردانی کامران قدکچیان تا فیلم های هنری و شاعرانه ای نظیر افسانه مه پلنگ در کنار رضا رویگری و یا مهاجران مهدی صباغزاده در کنار ابوالفضل پور عرب به ایفای نقش پرداخت و البته هیچگاه در قامت یک ستاره و سلبریتی خودنمایی نکرد. اصلا بازیگران هم نسل او به واسطه سیاست گذاری های مدیران فرهنگی به سمت سوی ستاره بودن نرفتند. اما پور عرب در این میان یک استثنا بود و توانست در این راه گام بردارد.

فاطمه گودرزی بعد از گذر از سی و چند سالگی با حضور در ملودرام پر مخاطب می خواهم زنده بمانم ساخته ایرج قادری در قالب یک مادر جوان که بی گناه در انتظار حکم قصاص است ، توانست با توجه به چهره معصوم و بیگناهش در این نقش جا بیافتد و از این به بعد او در اغلب بازی هایش به سمت ایفای نقش مادران رفت.خود او در باره ایفای نقش مادران گفته”مادر را مي‌شود چند نوع مطرح كرد گونه‌اي كه بعد منفي ماجرااست. اين‌كه من مادري را بازي كردم كه به تيپ تبديل شدم دليلش اين است كه من نمي‌توانم نقش دختر بچه را بازي كنم. هميشه يك زن در موقعيت مادر قرار مي‌گيرد. از هر 10 نقشي كه به من پيشنهاد مي‌شود، 9 نقش اين‌گونه است. مگر زني باشد كه شوهر و بچه ندارد، اين ديگر مادر نيست اما نقش‌ها براي ما اين‌گونه نوشته مي‌شود خصوصاً وقتي زني در سن و سال من باشد نقش مادر را ايفا مي‌كند.حالا ممكن است اين مادر ابعاد مختلفي داشته باشد مثلاً يك مادر وسواسي باشد، عاشق فرزندش باشد يا متعلق به يكي از نقاط بومي كشورمان باشد مانند ماهرخ در سريال اتاقي روي تپه كه با گويش محلي صحبت كردم .سعي كردم نقش هايم را متفاوت بازي كنم مثلاً در سريال خانه‌اي روي تپه اصلاً قرار نبود اين زن گويش محلي داشته باشد و فيلمنامه چنين چيزي را نمي‌خواست ولي من اين پيشنهاد را به كارگردان دادم و داریوش ياري هم پذيرفت و در نهايت هم اعتماد كرد و اين كار را انجام دادم و توانستم اين آزادي عمل را داشته باشم و درست از آن استفاده كنم . مادرهاي ديگري هم كه بازي كردم هر كدام تفاوت‌هايي داشتند مثلاً ماه منير را خيلي دوست دارم چون مردم بسيار استقبال كردند. او هم به نوعي يك مادر است و به بچه‌ها زندگي مي‌آموزد. اعتقاد ندارم اين نقش تيپ شده حداقل خودم تلاشم را كردم تا متفاوت باشم. ضمناً توجه داشته باشيد كه در فيلمنامه كمتر به شخصيت زنان پرداخته مي‌شود و بيشتر مردان مورد توجه هستند.”

گودرزی در دوران کاری اش تلاش کرد تا از حاشیه ها دور بماند اما چند سال قبل بروز سوتفاهمی باعث شد او چند سالی از بازیگری دور باشد و در دو سال اخیر دوباره بر مدار حضور موثر گام بردارد. او اول سال قبل در سریال یلدا راما قویدل در کنار مجید مظفری در نقش یک زن ایلیاتی بازی کردو چندی پیش در سریال ملودرام خانوادگی حورا در کنار ایرج نوذری دوباره ایفاگر نقش یک مادر میانسال شهری شد . گودرزی در دهه نود از جریان اصلی سینما خارج شد و هراز گاهی در فیلم های تجاری با رویکرد کمدی بازی کرد. دختر عمو – پسر عمو ، داش آکل و سایه و آنچه مردان در باره زنان بدانند از جمله این فیلم ها هستند که دستاورد خاصی در کارنامه این بازیگر باسابقه نداشتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *