شبنم شکروی مجری طرح و سرمایه گذار  فیلم کوتاه «تاری» :«تاری» درباره قدرت و خلاقیت زنانه است

فیلم کوتاه «تاری» ساخته صحرا اسدالهی به تازگی به جشنواره «چشم زن» کانادا راه یافته است.

شبنم شکروی مجری طرح و  سرمایه گذار این فیلم درباره همکاری با اسداللهی در تولید فیلم «تاری» گفت: من از قبل صحرا اسداللهی را می‌شناختم و وقتی فیلمنامه «تاری» را خواندم، به این فکر کردم که تولید آن به هنر و زحمت زیادی نیاز دارد. از صحرا خواستم از عواملی حرفه‌ای در این کار استفاده کند. می‌دانستیم اغلب دوستان حرفه‌ای سرشان شلوغ است و مشغول کار هستند .اما از آن ها خواهش کردیم در این پروژه که اولین کار من در حوزه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، ما را همراهی کنند. دوست داشتم اولین تجربه‌ام تبدیل به خاطره‌ای خوب شود و نتیجه را دوست داشته باشیم. ضمن اینکه موفقیت فیلم طبعا در ادامه روند کاری‌ا‌م تاثیرگذارخواهد بود.

شکروی با بیان اینکه بزرگترین خطری که یک فیلم کوتاه را تهدید می‌کند این است که زحمتی که برای تولید آن در راستای انتقال یک مفهوم و پیام است به بار ننشیند گفت: مدیوم فیلم کوتاه با آثار سینمایی بلند متفاوت است. شاید یک مخاطب برای دیدن فیلمی بلند انتظار انتقال پیام را نداشته باشد و گاهی فقط به سرگرم شدن بسنده کند، اما به نظر من شرایط در مورد فیلم کوتاه اینگونه نیست و بزرگترین آسیب به یک فیلم کوتاه وقتی وارد می‌شود که از انتقال پیامش به مخاطب عاجز باشد.

شکروی درباره حضور فیلم «تاری» در جشنواره «چشمِ زن» گفت: بسیار خوشحالم زحمت و تلاش دوستانم در چنین جشنواره مهم و معتبری دیده شده است. همه این موفقیت را مرهون هنر صحرا اسداللهی و همکاران شایسته و حرفه‌ای‌مان در این پروژه هستیم.

او افزود: وقتی فهمیدم فیلم «تاری» در فستیوالی با این قدمت و اعتبار پذیرفته شده است شور و شوق و انرژی خاصی گرفتم. این موضوع تشویق مناسبی برای همه‌مان بود. ما از نتیجه کار رضایت داشتیم و از هر لحظهی ساخت این اثر لذت بردیم، اما دیده‌شدن آن در جشنواره «چشمِ زن» به همه‌مان امید داد. این فیلم با زحمت تولید شد. فیلمبرداری در گرما صورت گرفت و ما به خاطر حذف صداها حتی فن‌های تهویه هوا را خاموش می‌کردیم. بچه‌ها سر ساخت فیلم خیلی اذیت شدند اما با انرژی کار می‌کردند و لذت می‌بردند.  حضور در این جشنواره برای من مانند یک خسته‌نباشید می‌ماند. خوشحالم از اینکه تلاش‌های دوستانم دیده شده و موضوع و مفهوم فیلم درک شده است. این موضوع انگیزه‌ام را برای ادامه مسیر و ساخت فیلم‌های بهتر دوچندان می‌کند.

شکروی با اشاره به اینکه در ایران در حق فیلم کوتاه کم لطفی می‌شود گفت: فیلم کوتاه مدیومی بی نظیر برای رساندن مفاهیم است و می‌تواند این کار را در کمترین زمان انجام دهد. برای افرادی که تکلیف‌شان با وقت‌شان مشخص است و برنامه‌ریزی‌های فشرده و منظمی دارند تماشای این فیلم‌ها می‌تواند بهترین گزینه باشد. فیلم کوتاه می‌تواند در ژانرهای مختلف تولید شده و پیام‌های متعدد و ارزشمندی را به مخاطب منتقل کرده و البته حال او را خوب کند. حتی می‌توان فیلم‌های کمدی کوتاه ساخت.

او ادامه داد: ما در کشورمان  برای فیلم کوتاه تبلیغات نداریم. به جز باکس فیلم کوتاه «اتاق فرار» که فیلم کوتاه «اسپاسم» صحرا اسد الهی هم در بین آن ها بود، تبلیغات برای فیلم‌های کوتاه ندیده‌ام. اگر دست‌کم به اندازه نصف آثار بلند سینمایی به تبلیغات فیلم‌های کوتاه هم بها داده می شد ، شاهد استقبال بیشتری از طرف مخاطب بودیم. جایگاه فیلم کوتاه در ایران می‌تواند بسیار بهتر شود اگر به تبلیغات آن بها داده شده و از سوی نهادهای فرهنگی حمایت شود.

شکروی در پایان گفت: پیش‌تر سابقه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری در مدیوم فیلم کوتاه نداشتم و همانطور که اشاره کردم «تاری» اولین فیلم من است. ساخت این فیلم یکی از بهترین تجارب زندگی من است. برایم جالب است که در این فیلم قدرت یک زن به نمایش گذاشته شده است.  فیلم «تاری» حول محور قدرت، خلاقیت، از خودگذشتگی و دغدغه‌مندی  یک زن می‌چرخد. این موضوع من را به عنوان سرمایه‌گذار ترغیب به حضور در ان پروژه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *