دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در افتتاحیه این رویداد مطرح کرد؛جشنواره فیلم کوتاه تهران نمی‌تواند نسبت به جنایات علیه فلسطین و درگذشت تلخ داریوش مهرجویی بی‌تفاوت باشد

مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در آیین افتتاحیه این رویداد بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران یک موجود زنده است و موجود زنده نمی‌تواند نسبت به موضوعات فلسطین و این جنایات، درگذشت تلخ آقای مهرجویی و… بی تفاوت باشد.

به گزارش جهان سینما به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ظهر پنجشنبه ۲۷ مهرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و پخش تصاویری از حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مردم مظلوم فلسطین، این مراسم با اجرای محمدرضا مقدسیان آغاز شد.

سپس مهدی آذرپندار دبیر جشنواره روی صحنه آمد و گفت: خیلی خوش آمدید، بر سر ما منت گذاشتید، ممنونم که آمدید تا زنگ چهلمین دوره را به صدا دربیاوریم. از همه کسانی که ایستاده‌اند و ممکن است برایشان جا نباشد عذرخواهی می‌کنم، برای من خوشحال کننده است که چند ساعت به مراسم عده‌ای با شور و شوق اینجا آمده بودند من هم فقط آمدم از همه بزرگ‌ ترهایی که آمدند و ما را حقیقتا دلگرم کردند، تشکر کنم. از روزی که مسئولیت این جشنواره را به عهده گرفتم باورم این بود که فیلم کوتاه یک موجود زنده است گاهی ممکن است سرحال باشد، گاهی بی حال و … ولی در همه این سال‌ها با پولداری و بی پولی، زیر موشک، با شرایط کرونایی و… روی پا بوده و امروز چهل ساله شده از همه کسانی که باعث این اتفاق شدند تشکر می‌کنم دوست داشتیم جشن مفصل بگیریم چه کنیم که تقدیر جشنواره اینچنین است و هر بار در موقعیتی برگزار می‌شود. همان طور که گفتم این جشنواره موجود زنده است و موجود زنده نمی‌تواند به موضوعات فلسطین این جنایات، درگذشت تلخ آقای مهرجویی و… بی تفاوت باشد. پس ما تصمیم گرفتیم به احترام این حوادث این مراسم را سنگین بگیریم ولی همین که اینجا هستید برای ما نور امید است از همه کسانی که از اقصی‌نقاط ایران آمدند، از مهمانان استانی و… تشکر می‌کنم. من روزی روزنامه نگار بودم و امروز افتخار دارم در کنار این بزرگترها بنشینم و این مایه افتخار من است.

در ادامه ضمن گرامیداشت یاد داریوش مهرجویی، آتیلا پسیانی، آرش میراحمدی و فردوس کاویانی، مرتضی پورصمدی نکوداشت هنرمند فقید مهدی امامی مستندسازی که حین بازگشت از سفر اربعین در حادثه تصادف رانندگی درگذشت، برگزار شد.

برای این نکوداشت، حبیب ایل‌بیگی، هادی مقدم دوست، آذرپندار روی صحنه آمدند و امید وفایی دوست و همکار مهدی امامی به نمایندگی از خانواده این هنرمند لوحی را از سوی این رویداد دریافت کرد.

وی گفت: سال ۶۹ با مهدی کار را با هم شروع کردیم و هیچوقت فکر نمی‌کردم یک روزی روی همین صحنه برای یکی از عزیزترین کسانم که مثل بردارم بود، بالا بیایم و تسلیت بگویم. امروز چلهم اوست و مراسمی هم برای این هنرمند در شهرش ملایر برگزار می‌شود. امیدوارم حافظه ما یاری کند و چهره‌ها را به یاد بسپاریم. روزگار عجیبی است و مشخص نیست سال آینده ما در کنار هم باشیم یا نه ولی فکر می‌کنم. مهمتر از هرچه، رفاقت و کنار هم بودن است ممکن است این جملات شعاری به نظر برسند اما مهمترین چیز هستند.

در ادامه با حضور محمدجعفر باقری‌نیا از دانش‌آموختگان قدیمی انجمن، امیرشهاب رضویان، آذرپندار از پوستر طراحی شده توسط امیر شهاب رضویان رونمایی شد. سپس فیلمی در توضیح این پوستر که روایتی چهل ساله از جشنواره بود، با صدای امیرشهاب رضویان پخش شد.

در ادامه برگزیدگان بخش عکس اعلام شد.

در این بخش مجتبی آقایی به نمایندگی از هیات داوران بخش عکس، محسن راستانی، قادر آشنا، هاتف علیمردانی و نادره ترکمانی و منصوره معتمدی روی صحنه آمدند و برگزیدگان را معرفی کردند.

مجموعه عکس

در این بخش لوح تقدیر ویژه هیات داوران و و جایزه نقدی به مرتضی امین الرعایی‌ برای مجموعه «جریان زندگی» تعلق گرفت.

تک عکس

لوح تقدیر و و جایزه نقدی به محمدصادق حسینی برای عکس «هفت‌سین» رسید.

لوح تقدیر و و جایزه نقدی به احمد تاجی برای «عشق» اختصاص پیدا کرد.

لوح تقدیر و و جایزه نقدی به زهره لک برای «مراسم محرم کردستان» رسید.

لوح تقدیر دیگر و جایزه نقدی به عباس حاجی حسینی کلانتر برای «مرد تنها» اختصاص پیدا کرد.

سه عکس برتر

رتبه سوم جشنواره به همراه لوح تقدیر و  و جایزه نقدی به صورت مشترک به فاطمه حلمی برای عکس «ارگ بم» و فائزه کابلی برای «چارشویی قرمز برای دختر صحرا» رسید.

رتبه دوم به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک به صالح آبروش برای «چشم طبیعت» و مجید حجتی برای «سر آقا سید» تعلق گرفت.

عنوان عکس برتر به همراه تندیس

و و جایزه نقدی به هادی دهقان پور برای «غروب اسکله» و اسحاق آقایی برای «حمام» رسید.

سپس با حضور مهدی آذرپندار، حسین نمازی، کمال تبریزی و  بیژن میرباقری از وحید بیوته فیلمبردار اهل اردبیل که همکاری‌های زیادی با فیلمسازان کوتاه داشته است، تجلیل شد.

بیوته در این بخش گفت: من فرزند کوچک انجمن و دوره دیده پر زحمت این نهاد هستم؛ حقیقتا سختی زیادی کشیدیم. این مرور آثاری که برای من در نظر گرفته شده است حاصل تلاش من نیست بلکه محصول تلاش تک تک مدیران انجمن است، تک به تک آنها به من یاد دادند، حاصل تلاش خیلی از عزیزانی است که نمی‌توانم نام همه آنها را ببرم. یک سری دوره دیده‌ها فیلمسازان خوبی هستند اما پشت میز نشسته‌اند، چون فکر می‌کنند اگر فیلم بسازند حق بقیه ضایع می‌شود در حالی که آنها خیلی با استعداد هستند از مدیران خواهش می‌کنم کمک کنند آنها فیلم بسازند. حیف است استعداد آنها هدر برود، کسانی نظیر آرش رصافی.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *