سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد؛خزاعی: سینمای جوان یکی از دوره های موفق خود را طی می کند

سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور اعضای این شورا در انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در ابتدای این جلسه مهدی آذرپندار دبیر جشنواره گزارشی کامل از فرایندها و اقدامات انجام شده در باره جشنواره را به اعضای شورای سیاست‌گذاری ارائه کرد و پس از آن هر یک از اعضا نکات خود را ارائه کردند.

در جلسه سوم شورای سیاستگذاری تصمیم‌گیری‌هایی در خصوص محل برگزاری جشنواره؛ زمان‌بندی و رویدادهای پیرامون جشنواره؛ اقدامات پیشنهادی به مناسبت چهلمین دوره جشنواره و توجه ویژه به عدالت‌فرهنگی و انتخاب آثار با رویکرد سراسری در کشور به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

محمد خزاعی؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره پس از شنیدن گزارش اقدامات شورای اجرایی جشنواره ضمن اعلام رضایت از روندهای جشنواره گفت: انجمن سینمای جوانان ایران در دو سال گذشته یکی از دوره های موفق خود را پشت سر گذاشته و حرکت آن در این دوران پر شتاب شده است و این امیدواری ما به این جشنواره را نیز بیشتر کرده است.

وی افزود: تعامل و بازدیدهای مستمر آقای آذرپندار و معاونین‌شان از دفاتر انجمن سینمای جوانان سراسر کشور و رسیدگی به امور آنها و پیگیری جدی سیاست های تولیدی و رشد بسیار خوب کمی و کیفی تولیدات انجمن در کل کشور نوید آینده ای درخشان برای سینمای ایران خواهد داشت و من مطمئنم استعدادها و پدیده هایی از دل این جریان بیرون خواهد آمد.

وی با تاکید بر سیاست عدالت فرهنگی در دولت سیزدهم افزود: همانطور که سال گذشته ظرفیتی از میهمانان جشنواره به اساتید، مربیان و هنرجویان شهرستانی اختصاص پیدا کرد، امسال نیز بایستی این مهم اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به جلسه اخیر او با شورای معاونین انجمن سینمای جوانان ایران و بررسی گزارش کامل آن جلسه افزود: انجمن توانسته سیاست‌های عدالت فرهنگی مد نظر دولت جمهوری اسلامی را در دو سال اخیر پیگیری نماید و فاصله تهران و شهرستان را در کیفیت و کمیت آموزش سینمایی و همچنین امکان تولید فیلم کوتاه به حداقل برساند و حضور اساتید و هنرجویان دفاتر سراسر کشور در جشنواره می تواند این موضوع را تقویت کند.

وی افزود: «از جهت توجه به فیلمسازان و اساتید سینمایی سراسر کشور و مواجهه نزدیک تر آنها با فیلم های روز سینمای کوتاه کشور و دانش‌افزایی آنها این فرصت حتما باید برای آنها همچون سال گذشته فراهم شود.» که این موضوع با توافق اعضای شورای سیاستگذاری از جمله مصوبات جلسه سوم شورای سیاست‌گذاری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور همچنین در مورد اهمیت فضاسازی جشنواره در دوره چهلم گفت: چهلمین دوره نشانه بلوغ و بالندگی است و وقتی جشنواره برای جوانان است، این بلوغ باید با روحیه جوانانه، نشاط انگیز و امیدآفرین تلفیق شود و در فضاسازی ها، طراحی ها و رنگ آمیزی جشنواره خود را نمایان سازد.

محمد خزاعی همچنین بر توجه ویژه به زنان در جشنواره امسال تاکید داشت و گفت: عرصه فیلم کوتاه زنان فیلمساز و بانوان فعالان ارزشمندی داشته است که عمرشان را برای بالندگی این مسیر گذاشته اند و در چهلمین سال برگزاری این جشنواره بایستی از آنان تقدیری ویژه به عمل آید.

رئیس شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در این باره افزود: به نظر می رسد همین رویکرد توجه به پیشکسوتان و راه اندازی کانون دانش آموختگان که باعث شده ادوار انجمن در شهرستان ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند، در بزرگداشت های جشنواره نیز بایستی امتداد یابد و توجه به فیلمسازان پیشکسوت شهرستانی مد نظر قرار گیرد و همچنین اگر قرار است فیلمسازی با ابعاد بین المللی مورد توجه باشد به سراغ گزینه هایی برویم که عدالت‌خواه بودن، ضداستکباری بودن از ویژگی های فیلمسازی او بوده باشد.

خزاعی در ادامه اشاره‌ای به افزایش کمی و کیفی تولیدات کوتاه سینمایی داشت و افزود: در دولت سیزدهم جریان تولید فیلم کوتاه بصورت محسوس تقویت شده است و ما هم افزایش تولیدات را به صورت کمی بسیار بیشتر از قبل داشته ایم، هم سطح کیفی آثار افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: نگرانی ما باید این باشد که کسی از چرخه دیده شدن فیلم کوتاهی که برایش زحمت کشیده جا نماند؛ طبیعتا تعداد آثار ارسالی بسیار زیاد است و تعداد منتخبین برای رقابت در جشنواره کم است اما باید به استعدادهایی که فیلم های خوبی ساختند اما موفق نشدند جزو منتخبین جشنواره بشوند؛ توجه ویژه ای کنیم.

وی درباره عرضه فیلم کوتاه افزود: انجمن در دوران جدید ظرفیت های خوبی برای دیده شدن آثار کوتاه فراهم کرده است؛ پاتوق فیلم کوتاه سراسر کشور که بصورت هفتگی و مستمر در حال برگزاری است و گزارش ها و بازخوردهای مثبتش از ادارات کل سراسر ایران به ما می رسد و همچنین اکران های آنلاین و پخش های تلویزیونی آثار؛ فرصت دیده شدن برای آثار کوتاه حاضر در جشنواره و آثار خوب جامانده از حضور در رقابت جشنواره است که باید در امتداد جشنواره برای این استعدادها فعال بماند.

محمد خزاعی در خصوص مخاطبان چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه نیز گفت: همانطور که سال‌ گذشته جشنواره امکان پیوند فیلمسازان با مخاطب عام و گسترده را فراهم کرد امسال نیز باید تلاش شود؛ مخاطب بیشتری با سینمای کوتاه آشنا و درگیر شوند و مردم برای تماشای فیلم کوتاه به سالن های سینما بیایند.

وی در پایان با تشکر از ستاد برگزاری جشنواره از آذرپندار خواست که همین نظم اجرایی را با قدرت و قوت بیشتری از سوی ستاد برگزاری جشنواره ادامه پیدا کند.

گفتنی است در این جلسه علاوه بر محمد خزاعی؛ رئیس شورای سیاستگذاری و معاون وزیر؛ سیدمحمدهاشمی؛ جانشین وزیر و معاون وزیر فرهنگ؛ حبیب ایل‌بیگی معاون سازمان سینمایی؛ مجید اکبرشاهی، رئیس مرکز سیمرغ سیما و «محمدحسین صوفی» مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *