«سینمای مارتین اسکورسیزی» منتشر شد

کتاب « سینمای مارتین اسکورسیزی » مجموعه مقالات به کوشش همکارمان سعید رحیمی  و ترجمه س. رحیمی ، محمد حسینی و یاسمن کاشف بهرامی از سوی نشر دیبایه به بازار کتاب آمد.

سعید رحیمی در بخشی از پیشگفتار کتاب نوشته است:« مارتین اسکورسیزی را در مقام کارگردان ، فیلم نامه نویس ، تهیه کننده ، بازیگر و تاریخ دان سینما می شناسیم که عمری بر سر سینما گذاشته و زندگی اش با محبوبش – سینما – گره خورده است.او خودش را بیشتر از هر عنوان و واژه دیگری با «عاشق سینما» می شناسد و تعریف می کند . یک بار در جایی گفته بود: سینما همه زندگی من است.همین و تمام!»همین یک جمله می تواند ژرفای علاقه او را به این دنیای بی حد و مرز و شگفت انگیز نشان دهد.عشق و علاقه ای که او را به « فرهنگ متحرک و تاریخ زنده سینما » ی امروز تبدیل کرده است. او نشان داد که سینما فقط ساختن فیلم نیست.تاریخ و جغرافیایی دارد ، روح و روانی دارد، و چشم تیز بینی می خواهد که همه این ها را ببیند و کنار هم بگذارد.اسکورسیزی در زندگی سینمایی خود نشان داده که بی شک سینما یکی از چشم های تیز بینی بوده که دنیا را – موشکافانه – از پشت لنز دوربینش می کاود.

کمتر کسی از میان سینماگران و فیلم شناسان به اندازه مارتین اسکورسیزی به تاریخ سینما اشراف دارد و می داند که در پس و پیش یک سده ای که از عمر این دنیای چشم نواز می گذرد، چه گذشته است . گویی که اسکورسیزی دست ها را گشوده و هر آنچه را که در این سال ها بر پرده سینما رفته است ، یک جا در آغوش خود جای داده است.در پی این شناخت و شیفتگی ، بارها رد پای گذشته را به امروز کشیده و در آثار مختلفش تصویر کرده است.او سینما را فراتر از هنر و میراثی می داند که بر فراز دستان کارگردانان به امروز رسیده است.اما شاید این ادای دین ، که با ارجاع به صحنه هایی از فیلم های مورد علاقه اش در تاریخ سینما ، در آثارش به چشم مخاطبان آمده کوچکترین کار اسکورسیزی برای دست به دست کردن سینما و جذابیت هایش ، از گذشته به آینده باشد.اسکورسیزی بیش از نیم قرن است که زندگی خود را با تمام وجود وقف سینما کرده است.در باره سینما گفته و نوشته و و سینماگران گذشته و آینده را زیر بال و پر خود گرفته است تا  سینما زنده بماند و سرخوشانه به زندگی ادامه دهد.

این کتاب مجموعه مقالاتی است که سعی دارد گوشه کوچکی از دانش و عشق عافیت سوز مارتین اسکورسیزی به سینما را روشن کند. این یازده مقاله هر کدام از منظر کمتر صحبت شده ای قصد دارد با استناد به آثار او و حقیقت های بنیادی هنر سینما به این مهم نزدیک شود.از این رو می توان مقالات را هم به صورت جداگانه و هم در قالب این مجلد مطالعه کرد. سعی شده تا از منابع موثق و نویسندگان بنام برای احراز سندیت و روشن گری استفاده شود. از این رو مطالب این کتاب از میان نوشته های منتقدانی همچون دیوید بوردول ، کریستین تامپسن ، نیک جیمز، ایان کریستی و مقالاتی از مجله سایت اند سوند برگزیده شده اند. بی شک تکرار برخی نکات اجتناب ناپذیر است. و این برگردان ماحصل ادای دین رفقای خوبی است که همواره سینما را از منظر دوربین اسکورسیزی تجربه کرده اند…»

عناوین مقالات این کتاب به شرح زیر است:

هوگو:هدیه تولد اسکورسیزی به ملیس

درک روایت فیلم

اکسپرسیونیسم و امپرسیونیسم در آثار مارتین اسکورسیزی

بررسی چگونگی کارکرد آبسترکت در آثار مارتین اسکورسیزی

نگاهی به فعالیت های مارتین اسکورسیزی در حوزه آرشیو و احیای آثار ارزشمند سینما

مارتین اسکورسیزی در هالیوود نو

بررسی ارجاعات در سینمای مارتین اسکورسیزی

مصاحبه ای با مارتین اسکورسیزی به بهانه پخش سکوت

مصاحبه ای با تلما شونمیکر بانوی تدوینگر آثار اسکورسیزی

مصاحبه ای با رودریگو پریتو فیلمبردار آثار اخیر مارتین اسکورسیزی

سه ساعت و نیم با مارتین اسکورسیزی

***

کتاب سینمای  مارتین اسکورسیزی در میان انبوه کتاب هایی که تاکنون با هدف معرفی فیلمسازان بزرگ تارخ سینمای مععاصر جهان  به صورتهای مختلف نوشته، ترجمه یا تالیف شده اند  سعی می کند با انتخاب مقالات و گفت و گو های کمتر منتشر شده ، زوایای مختلف سینمای اسکور سیزی را به مخاطبانش و به ویژه نسل جوان علاقه مند به سینما بشناساند .

 پدید آورندگان جوان این کتاب تحلیلی ، با درک و شناخت درست ازنیاز کسانی که قصد آشنایی با سینمای اسکورسیزی دارند  با تکیه بر آثار فیلمساز و به ویژه آخرین فیلم به نمایش در آمده اش در قالب گفت و گویی مفصل سینمای اسکورسیزی را یشتر از زبان خودش معرفی می کنند که البته می تواند نوعی انتقال تجربه مفید به فیلمسازان جوان هم باشد .

کتاب ، روی جلدی ساده ولی بسیار دلنشین و چشمگیر دارد و امیدوایم در چاپ های بعدی تصاویری از آثار اسکورسیزی به همراه عکس های پشت صحنه به کتاب  اضافه شود.

«سینمای  مارتین اسکورسیزی»  در 204 صفحه و با  بهای 28000 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

برای همکار گرانقدرمان سعیدرحیمی آرزوی موفقیت های بیشتر در عرصه ادبیات سینمایی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *