مسعود هاشمی نژاد نویسنده «کت چرمی» در نشست رسانهای این فیلم در پردیس سینمایی ملت گفت: هدف ما از جانمایی برخی اتفاقات در فیلم برانگیختن احساسات نبود و این حتی می تواند به نوعی ضدکلیشه هم باشد.
به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نشست خبری فیلم سینمایی «کت چرمی» از تولیدات باشگاه فیلم اولیهای بنیاد سینمایی فارابی با حضور عوامل و اهالی رسانه در پردیس ملت روز یکشنبه ۱۶ بهمن بعد از سانس دوم پنجمین روز برگزاری جشنواره برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در خانه رسانه (پردیس سینمایی ملت) برگزار شد.
در نشست «کت چرمی»، حسین میرزامحمدی (کارگردان)، کامران حجازی (تهیهکننده)، سارا حاتمی (بازیگر)، مسعود هاشمی نژاد (نویسنده) و آرمان فیاض (مدیر فیلمبرداری) حضور داشتند.
کامران حجازی تهیه کننده فیلم در ابتدا بیان کرد: ضمن همدردی با مردم عزیز ایران و مردم شریف خوی باید بگویم این گروه به نمایندگی از کل تیم سازنده «کت چرمی» اینجا حضور دارند.
حسین میرزامحمدی کارگردان نیز درباره دلیل ساخت این فیلم بیان کرد: سال ۹۹ من فیلم کوتاهی داشتم که به پسربچه های بدسرپرست و بی سرپرست می پرداخت و در ادامه مستند «خارج از محدوده» را ساختم و رگه های «کت چرمی» از آنجا شکل گرفت. من با نویسنده سه فیلم کوتاه دیگر هم کار کردیم و ماحصل آنها به این کار بدل شد.
وی ادامه داد: من در فیلم کوتاه هم که کار می کردم روایتگری و قصه گویی برایم مهم بود و تلاش داشتم تصویر را در درام مورد نظرم شکل دهم. نمی شود گفت مابه ازا ندارد و همه تحقیقات ما را در برمی گیرد.
وی درباره انتخاب جواد عزتی و اینکه چقدر نقش او از فیلم «خورشید» مجیدی الهام گرفته شده است، توضیح داد: زمانی که ما به چنین فیلمی پرداختیم یعنی سال ۹۹ فیلم خورشید هنوز ساخته نشده بود و جواد عزتی گزینه اول ما بود.
هاشمی نژاد نویسنده اثر بیان کرد: تصمیم داشتیم قصه ای اجتماعی را برپایه عکس العمل ها بسازیم. عقیده من این است که فیلم درباره اندوه عیسی و مسایل اجتماعی است. باند مواد مخدر در فیلم بال هایی است که فیلم ما را کامل می کند وگرنه فیلم بیشتر درباره اندوه عیسی برای از دست دادن دخترش است. او مثل خیلی از کلیشه ها قهرمان بزن بهادری نیست بلکه قهرمانی مثل خیلی از افراد جامعه است که عمل قهرمانانه انجام می دهد.
سارا حاتمی بازیگر نیز درباره همکاری با این فیلم عنوان کرد: اولین تجربه بازیگری من سریال «زخم کاری» بود و این دومین تجربه کاری من است. ما در پیش تولید تمرینهای مختلفی داشتیم تا نقش باورپذیر شکل بگیرد؛ به کمپهای ترک اعتیاد میرفتیم، پرس و جو میکردیم و تحقیقات مختلفی داشتیم.
این کارگردان درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: ما جلسات مختلفی با تهیه کننده و نویسنده برای بازیگران داشتیم. وقتی مشغول نگارش فیلمنامه بودیم، ناخودآگاه برخی بازیگران را تصور میکردیم و اکثر نقشها را با همان انتخاب اول سراغشان رفتیم. جواد عزتی هم برای من فراتر از یک بازیگر است و مثل برادر کنار من بود و خیلی در این مسیر من را کمک کرد.
هاشمی نژاد درباره الگوی سفر قهرمان در این فیلم عنوان کرد: قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت است یا انتقام و در مسیر او موانعی هم وجود دارد که جزو ویژگی های ژانری چنین فیلمهایی است؛ بنابراین داستان های فرعی فیلم هم جزو قواعد ژانر بود.
تهیه کننده در پاسخ به سوالی درباره شباهت جواد عزتی در این فیلم با کاراکتر «مرد بازنده» گفت: به نظرم هیچ شباهتی ندارند و متفاوت هستند. شاید فضای قصه شبیه باشد ولی آقای عزتی بسیار متفاوت است؛ آنجا نقش مرد ۶۰ ساله را دارد و اینجا ۴۵ ساله است.
وی درباره شباهت نقش جواد عزتی در فیلم با نقش او در سریال «زخم کاری» نیز توضیح داد: هیچ سنخیتی میان این کاراکتر با نقش مالک در سریال «زخم کاری» وجود ندارد.
حاتمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش خود گفت: آقای عزتی برای رسیدن به نقش خیلی به من کمک کرد.
کارگردان درباره شباهت قهرمان فیلم با قهرمان فیلم های مسعود کیمیایی توضیح داد: آقای کیمیایی بسیار استاد محترمی است، ولی من از او وامداری نکردم، قهرمان ما با قهرمان هایی که آقای کیمیایی می سازند فاصله دارد.
آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی درباره همکاری خود در این پروژه عنوان کرد: فیلمنامه را خواندم و به تدریج با کارگردان و کارهای او آشنا شدم. برای من چالش جالبی بود، چون تا به حال فیلمی که به این اندازه روایتگر باشد کار نکرده بودم. تمرکز فیلم در روایت بود و خیلی سخت است که هم روایت کنید، هم زیبا باشید و هم لحن بصری داشته باشید.
کارگردان درباره نقش محمدحسین مهدویان در این فیلم سینمایی عنوان کرد: روحیه ای در پروژه ما وجود دارد که هرکسی که به تیم ما اضافه شد، برای ما آورده ای داشته باشد. شاید زبان روایتگری و تصویریاش در آثار محمدحسین مهدویان با فیلم من متفاوت باشد، اما به شدت نکته های درستی را در زمان فیلمبرداری و در مرحله تدوین به ما گفت. او سینما را می شناسد و من حتما می خواستم از کمکش استفاده کنم و در پست پروداکشن ایده های خوبی داد.
نویسنده درباره محافظه کاری داستان فیلم و شباهت آن با آثار مهدویان گفت: اینکه شباهتی با فیلم و آثار مهدویان دیده شود برایم مسرت بخش است. او «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» یک و دو را ساخته است که در تاریخ سینما ماندگار است. با این حال به نظرم از حیث شباهت، کار ما از کارهای او متفاوت است. در «مرد بازنده» درام، سیاسی است و اینجا سفر، درونی و درون مایه، اجتماعی است.
هاشمی نژاد درباره استفاده از برخی از کلیشه ها گفت: ما پرهیز کردیم که روی برخی نکات مانور دهیم. هدف ما از برخی اتفاقات برانگیختن احساسات نبود و این حتی می تواند به نوعی ضدکلیشه هم باشد.
کارگردان نیز در ادامه درباره انتخاب سارا حاتمی و نقش او در «زخم کاری» بیان کرد: من براساس سریال «زخم کاری» سارا حاتمی را انتخاب نکردم؛ از حدود ۱۴۰ نفر تست گرفتم و همینطور در مراحل مختلفی غربالگری کردم.
وی در پاسخ به سوالی درباره کم و کیف خوانش فیلمنامه توسط قوه قضاییه بیان کرد: پروسه بازنویسی فیلمنامه و اخذ پروانه از وزارت ارشاد، ۶ ماه زمان برد. ارشاد و شورای پروانه ساخت اگر فیلمنامه چالشی داشته باشد به ما اعلام می کند و ما با آنها وارد مذاکره می شویم. درباره این فیلم اتفاقی نیفتاد و شاید لزومی ندیدند و ما هم با قوه قضاییه وارد گفتگو نشدیم.
تهیه کننده درباره اینکه چالشی برای دریافت پروانه ساخت داشته است یا خیر گفت: پروسه دریافت پروانه ساخت ما طولانی شد، چون موضوعات این چنینی دستخوش تغییرات می شود و شاید در چنین مواردی فیلمنامه اولیه را نتوان ساخت اما اینگونه نبود که از چیزی که می خواستیم صرف نظر کنیم. یک تعامل دو طرفه بین ما و شورای پروانه ساخت وجود داشت. اینکه بگوییم فیلمی برای دریافت پروانه ساخت چالش ندارد شاید درست نباشد اما مهم تعاملی است که بین گروه ما و شورا شکل گرفت و در نهایت فیلم ساخته شد.
تهیه کننده در پایان درباره حضور نیافتن برخی بازیگران در نشستهای خبری تصریح کرد: اخیرا اتفاقی رخ داده که خوشایند نیست باید تلاش کنیم با خط کشی بین مردم و بازیگران باعث انشقاق نشویم؛ ما تیم پربازیگری داشتیم و علاوه بر این همه ما به دموکراسی معتقدیم. علاوه بر اینها بازیگران ما سر پروژه های دیگری هم بودهاند و با همه این احوالات بوده است که بازیگران تصمیم گرفته اند که بیایند یا نیایند. بازیگران پروژه ما و همه کارها به سینما کمک کرده اند. آنها باعث شدند ما فیلم بسازیم و به نظرم بین مردم و بازیگران خط کشی نکنیم.