نشست رسانهای آخرین اکران روز دوم جشنواره فیلم فجر، برای فیلم سینمایی یادگار جنوب شامگاه پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم (حسین دوماری (کارگردان)، پدرام پورامیری (کارگردان)، مجتبی رشوند (تهیه کننده)،محمدحسین کرمی (طراح صحنه)، میلاد پرتوی (مدیر فیلمبرداری)، امیر نوبخت(صدابردار) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «یادگار جنوب» در آخرین سانس از دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری مجتبی رشوند تهیهکننده فیلم ضمن ابراز همدردی با مردم خوی گفت: آنچه دیدید زحمات همه گروه است. ظاهرا در برج میلاد اکران همزمان بوده و از اینکه آنجا نیستیم عذرخواهی میکنم.
حسین دوماری کارگردان درباره توجه به مخاطب گفت: یکی از ملاکهای اصلی ما درنظر گرفتن مخاطب بوده و همیشه سعی کردیم بتوانیم مخاطب را جذب کنیم چون سینما بدون مخاطب لنگ میزند.
البته در این فیلم میخواستیم علاوه بر حفظ مخاطب، فیلم متفاوتی را در سینمای ایران بسازیم و قدمی در این راستا برداریم.
پدرام پور امیری درباره پیچیدگی فیلم نامه توضیح داد: بعد از چندبار بازنویسی فیلمنامه، همان چیزی که روی کاغذ بود را آوردیم و در میز تدوین چیزی تغییر نکرده است.
دوماری نیز در پاسخ به همین سوال ادامه داد: روایت غیرخطی داشتیم و میخواستیم از مضمون به ساختار برسیم. وقتی مضمون این است که در گذشته ماندن باعث بازماندن از آینده میشود، نباید در یک ساختار خطی روایت شود و به همین دلیل سراغ ساختار غیرخطی رفتیم. دقت داشته باشید ساختار غیر خطی هیچمدل و الگویی ندارد و وابسته به خلاقیت فیلمساز است چرا که بدان انگ کپی میخورد.
پورامیری گفت: عشق و انتقام و نفرت همیشه در کنار هم بوده و جدای از هم نبودهاند. ما فقط شکل وقایع را عوض کردیم و در آن دست بردیم. دیدگاه ما در پایان فیلم آمده و آنهم این است که اگر در گذشته بمانید از آینده باز میمانید. در مورد نفرت و پرورش آن در وجود نیز همین است.
رشوند در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این شیوه از ساخت فیلم ریسک بوده یا نه، گفت: من فکر میکنم که مخاطب ما به بلوغ رسیده و شاید به دنبال یک استاندارد در محتوا و اجرا است. مخاطبان به سریالها و فیلمهای سینمایی برتر دنیا دسترسی دارند. این گونه فیلم ساختن نهتنها ریسکنبود بلکه در همین دو روز که از جشنواره گذشته متوجه شدم که مردم آن را دوست داشتند.
دوماری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا داستان این فیلم واقعی است یا خیر گفت: هر قصهای میتواند ریشه واقعیت داشته باشد و مهمتر از آن عام بودن آن است. در مورد ازدواج با کسی که در کما است، وقتی از مراجع تقلید سوال شده یعنی به هر حال دغدغه یک نفر بوده است. اما اینکه از واقعیت محض بوده باشد، خیر.
وی اضافه کرد: سال ۹۷ بعد از ساخت فیلم سینمایی جاندار گفتیم که فیلم بعدی ما یک عاشقانه جنون آمیز است و از همان زمان میدانستیم چه می خواهیم بسازیم.
پور امیری درباره انتخاب وحید رهبانی به عنوان نقش اول گفت: وحید رهبانی جدی ترین گزینه ما بود. چون همدیگر را خوب میشناختیم و میدانستیم که می خواهیم وارد یک کار سخت بشویم و امیدوارم سربلند بیرون آمده باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که ملاک انتخاب بازیگران چه بوده و به دنبال اسمها بوده است یا خیر، گفت: ملاک ما توانایی بازیگران بود. اگر غیر از این باشد تبدیل به یک تجاری ساز می شویم.
کارگردان یادگار جنوب درباره انتخاب نقش صابر ابر گفت: مطمئن بودیم که تنها کسی که می تواند این نقش را بازی کند صابر ابر است و به این فکر می کردیم که باید نقش او را در ذهن مخاطب برای همیشه ماندگار کنیم. برهمیناساس نمیخواستم که شبیه به هیچ کس دیگری باشد. بنابراین از گریمور خواستیم که صابر را گریم متفاوتی کند. تاکید می کنم که هیچ کس به جز صابر نمیتوانست این بازی را بکند و تغییر گریم دادیم چون ظاهرش به آن نقش شباهت نداشته باشد و مخاطبان نیز آشنایی پیشینهای نسبت به او نداشته باشند.
پور امیری در پاسخ به سوالی درباره وجود سکانسهای اضافی در این فیلم گفت: همیشه مینالیدیم که چرا فضا و اتمسفر نیست اما در این فیلم این موضوع را قرار دادیم.
دوماری نیز گفت: تلاش کردیم که هیچ چیزی در فیلم اتفاقی رخ نداده باشد و هیچ چیزی بدون فکر نبود. نزدیک به ۳ ماه پیش تولید داشتیم و فکر همه چیز را کرده بودیم.
دوماری در پاسخ به سوالی درباره اینکه کدام بازیگران این فیلم جنوبیاند، گفت: فقط خانم دولتشاهی ریشه جنوبی دارد و بقیه جنوبی نیستند اما در فیلم هم اشاره میکنیم که آنها از یک دورهای به بعد به جنوب آمدهاند.
رشوند در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فیلمش مستقل بوده یا خیر گفت: این فیلم کاملا و ۱۰۰ درصد مستقل است و در این رقابتها تنها فیلم ما بوده که مستقل بوده و با پول سرمایهگذار خصوصی ساخته شدهاست. تاکید میکنم که این فیلم چه در تفکر و چه در سرمایه مستقل بوده است.