نشست انتقال تجربه رویداد سینماسلامت برگزار شد؛خاطرات تلخ و شیرین روزهای کرونا قابلیت تبدیل‌شدن به فیلمنامه دارد/ اشک‌های یک پرستار در مرور روزهای مبارزه با کووید۱۹

جمعی از پزشکان و پرستاران با حضور در نخستین نشست انتقال تجربه رویداد «سینماسلامت» خاطرات خود را از روزهای مبارزه با کرونا در بیمارستان‌ها، با نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان جهت تبدیل به ایده، طرح و فیلمنامه در میان گذاشتند.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نشست انتقال تجربه پزشکان و کادر درمان از کرونا با نویسندگان و ایده‌پردازان جهت نگارش ایده و شرکت در پروژه سینما سلامت در ساختمان شماره سه بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

دکتر علی گنجعلی‌خان مدیر درمان مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) و دبیر علمی، زهرا شاهین‌فر دبیر رویداد، مصطفی نظری‌زاده فیلمنامه نویس، کارگردان و دبیر هنری به همراهی جمعی از پرستاران و اعضای کادر سلامت و درمان، فیلمنامه‌نویسان و هنرمندان در نشست رویداد «سینماسلامت» حضور داشتند.

شاهین فر که اجرای این جلسه را نیز برعهده داشت، در ابتدا از حاضران خواست تا به معرفی خود و حیطه فعالیت‌شان بپردازند و در ادامه از گنجعلی‌خان دبیر علمی همایش سینماسلامت دعوت به سخنرانی کرد.

*ماجرای مبارزه با احتکار ماسک مرور شد

دکتر علی گنجعلی‌خان مدیر درمان مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) در این نشست گفت: در ایام کرونا اصل کار را دوستان پزشک و پرستار من در بیمارستان‌ها انجام دادند، از ابتدا کرونا امری ناشناخته بود و داستان‌های بسیاری درباره آن ایجاد شد. خاطرات تلخ و شیرین زیادی در ایام درگیری با این ویروس برایم ثبت شده است اما اگر بخواهم یک خاطره بگویم این است که در روزهای اول کرونا، ماسک پیدا نمی‌شد و قوه قضاییه در اقدامی جالب توجه انبارهای احتکار ماسک را مصادره و بین بیمارستان‌ها توزیع می‌کرد. یک بار یکی از کامیون‌ها که مورد تعقیب قرار گرفته بود به داخل بیمارستان امام خمینی (ره) آمده بود و ورودش را به من اطلاع دادند. با عجله گفتم آن را بگیرند و درگیری‌هایی رقم خورد که در نهایت توانستیم یک چهارم بار را از آن‌ها بگیریم.

او افزود: اتفاق فرخنده در رویداد سینماسلامت این است که این خاطرات قرار است به فیلم تبدیل شود. خاطرات دوستان و همکاران ما از روزهای درگیری با کرونا بسیار زیاد است و تبلیغات زیادی در رسانه‌ها داشته‌ایم و می‌خواهیم شور دوباره‌ای در دانشگاه‌ها برای ثبت این خاطرات ایجاد کنیم.

دکتر علی گنجعلی‌ خان خاطرنشان کرد: امیدواریم که این موضوع به سرعت بسط پیدا کند و اطلاعات از میان کادر درمان استخراج و به فیلمنامه تبدیل شود.

*کادر درمان روزهای بسیار سختی را گذراندند

سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه تهران بیان کرد: بیمارستان امیراعلم، مرکز تخصصی گوش و حلق و بینی است. اوایل شیوع کرونا با داوطلب شدن کادر درمان، همکاران ما در بیمارستان‌های مختلف تحت فشار بودند و چون من خودم پیش از کرونا در بیمارستان امام خمینی(ره) فعال بودم، به بیماری‌های واگیر و شرایط بیمارانشان عادت داشتم اما در بیمارستان امیراعلم اینطور نبود و عادت دادن همکاران به این وضعیت کار سختی بود.

او افزود: اولین بیمار کرونا را خودم دیدم تا به همکارانم بگویم مبارزه با کرونا ترسی ندارد. این ماجرا ادامه یافت تا اینکه خیلی زود حتی بخش‌های بیمارستان‌ها به آی‌سی‌یو تبدیل شدند؛ باید گفت بهترین اخلاص را در دوران اوج کرونا در وجود پزشک، پرستار، کارگر و منشی و سایر کارکنان بیمارستان‌ها می‌دیدیم. یادم است یک روز ۸ آمبولانس به بیمارستان وارد شد که  هریک ۵ یا ۶ بیمار را بدون حتی یک نفر همراه تحویل می‌داد و ما باید فرآیند جابه‌جایی شان را نیز خودمان انجام می‌دادیم.

مدیر پرستاری دانشگاه تهران افزود: به‌خاطر دارم در آن روزها یک نفر مبتلا به کرونا شده و در و در سی‌سی‌یو بستری شده بود و می‌گفت من صد در صد خوب می‌شوم و رمز بهبودی‌ام این است که هر چیز را که می‌خورم، حمدی بر آن می‌خوانم و واقعا هم این اتفاق رخ داد و او بهبود یافت.

رنجبران تصریح کرد: در آن ایام نیاز به اکسیژن در بیمارستان‌ها شدید بود و هر لحظه با کمبودی رو به رو می‌شدیم اما هیات امام رضا(ع) با استقرار در بیمارستان سعی می‌کرد بخشی را جبران کند و به لحاظ روحی از همکاران و بیماران حمایت می‌کرد مثلا روزهای تولدشان را گرامی می‌داشت و…

او ضمن ارائه خاطراتی در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: چند سال بعد همه این خاطرات به فراموشی سپرده می‌شود و زحمت کادر سلامت نیز همین طور و چه خوب است که در رویداد سینماسلامت ثبت و ضبط شود.

زهرا شاهین‌فر دبیر رویداد نیز عنوان کرد: برای درمان بعضی از بیماری‌ها به‌کار‌گیری یک تخصص کافی نیست و بیمار در حین درمان به یک روانشناس، فلوشیپ درد و… نیاز دارد. در کرونا این نوع درمان اهمیت زیادی داشت. افراد زیادی به سراغ درمان‌های مختلف طب سنتی و … هم رفتند. از گروه امام رضا(ع) یاد شد؛ این گروه برای حفظ روحیه کادر درمان مدت زیادی در بیمارستان امیراعلم ماندند تا امید را در کادر درمان زنده نگه دارند و این کار اهمیت زیادی در آن دوران داشت.

*حریف رو به روی ما نبود

مژده صیادی از پرستاران باسابقه و دارای ۳۱ سال سابقه فعالیت در این حوزه نیز در بخش دیگری از نشست انتقال تجربه گفت: پرستاران افرادی انتخاب‌شده هستند نه انتخاب کننده و این حرفه بسیار مقدس است و روحیه لطیفی می‌خواهد.

مترون (مدیر خدمات پرستاری) بیمارستان مدائن ادامه داد: در جنگ با کرونا حریف رو به روی ما نبود و نسبت به آن شناختی نداشتیم. در ابتدا که اعلام شد بیمارستان مدائن در کرونا بیمارستان معین شده است، ناگهان دیدیم جمعیت زیادی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و از سویی دیگر بخشی از خانواده پرسنل نیز دم در بیمارستان مدائن ایستاده‌اند تا عضو خانواده خود را خارج کنند و بخشی از پرسنل را به این شکل از دست دادیم. شرایط بسیار سختی را گذراندیم و لحظه به لحظه آن را به یاد دارم. حتی ابتدا که ماسک پیدا نمی‌شد خودمان دست به کار شدیم و ماسک دوختیم. تحمل لباس‌های مخصوص کادر درمان نیز بسیار سخت بود که خاطرات تلخ و شیرین زیادی را کرونا ثبت کرد.

شاهین‌فر نیز در این جلسه گفت: امید، تجهیزات، واکسن و قرنطینه و… از سرفصل‌های مورد تاکید در رویداد سینماسلامت است. ما در بحران کرونا به سراغ ساخت دستگاه‌های اکسیژن با توان پژوهشگران داخلی پرداختیم و کمبود امکانات، ما را در امور بسیاری به خودکفایی رساند.

لیلا ساعدی مشاور ارشد آموزشی و بالینی دانشکده در مجتمع بیمارستانی امیراعلم نیز در این نشست عنوان کرد: کووید یک رزمایش با دشمنی ناشناخته بود و ترسی در وجود همه مان بود اما باید به مردم خدمت می‌کردیم. ایثار را میان کادر درمان برجسته دیدیم. اگرچه همکاران ما نگران ابتلا به کرونا بودند اما خدمت کردند و ما پانسیون‌هایی را برای ماندن کادر درمان در بیمارستان‌ها برای پرهیز از رفتن به خانه و‌مبتلا شدن احتمالی خانواده‌هایشان در نظر گرفتیم.

او افزود: نیروهای داوطلب نیز جان دوباره‌ای به کادر درمان ما بخشید. در ایام کرونا عمل‌های غیرضروری مثل عمل‌های زیبایی برای مدتی متوقف شد تا تمرکز کادر درمان بر کرونا باشد و به تدریج مشکلات برطرف شد.

مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امیراعلم در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: کرونا اثرات مخربی بر روح و روان کادر درمان گذاشت. وقتی ماسک‌ها را برای لحظه‌ای برمی‌داشتیم رد ماسک روی صورت، اشک‌مان را درمی‌آورد.

در ادامه پرستاری دیگر پشت تریبون حاضر شد و به نقل خاطراتی از روزهای درگیری کادر درمان با کر‌ونا پرداخت.

سوپروایزر (معاون خدمات پرستاری) بیمارستان امام خمینی(ره) نیز خاطرات خود را در ارتباط با کمبود نیرو و چگونگی اداره کادر پرستاری با شرایط سخت در دوران مبارزه با کرونا مرور کرد.

در ادامه گنجعلی‌خان دبیر علمی رویداد «سینماسلامت» گفت: رفع نیازهای روزانه یک بیمارستان ۱۲۰۰ تخت خوابه مثل امام خمینی(ره) به میلیاردها تومان بودجه نیاز دارد و من باید از همراهی مدیر خرید بیمارستان و همچنین خیرین برای تامین این نیازها یاد کنم و ما خوشبختانه با حمایت خیرین این دوران را پشت سر گذاشتیم.

*سینماسلامت اتفاقی تازه و بی بدیل است

«مصطفی نظری‌زاده» دبیر هنری رویداد سینماسلامت سخنران پایانی این نشست انتقال تجربه بود. او بیان کرد: به واسطه رویداد خلق ایده جریان جدیدی برای رسیدن از ایده به طرح و بعد به فیلمنامه قرار شد نوشتن از کرونا را آغاز کنیم. این جلسه در نوع خود خیلی تازه است و در خارج از ایران نیز شاید تنها در کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی اتفاق بیافتد.

نظری‌زاده خطاب به نویسندگان حاضر در نشست افزود: اگرچه موضوع در این رویداد کرونا است اما بهترین فیلمنامه‌ها براساس شخصیت‌ها ساخته می‌شوند. ما می‌توانیم در ارتباط با کرونا به تعداد تجربه‌های زیسته کادر درمان، بیماران و از دست رفتگان کرونا ایده و فیلمنامه داشته باشیم و پیشنهاد من به دوستان نویسنده‌ام این است که به این قصه‌ها توجه ویژه کنند.

در ادامه این نشست، جمعی از پرستاران پشت تریبون رفتند و به نقل خاطرات تلخ و شیرین خود از روزهای مبارزه با کرونا در حین انجام خدمت پرداختند.

نخستین رویداد سینماسلامت (روایت‌های یک همه‌گیری) با محوریت نگارش فیلمنامه با موضوع کرونا ۲۱ و ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *