«جهان سینما » 20 ساله شد/ حسرت ها و امید ها

در شرایطی به بیستمین سال انتشار جهان سینما رسیدیم که مدتی است به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ و هزینه های چاپ و انتشار ، چاپ نسخه مکتوب را متوقف کرده ،نسخه الکترونیکی آن را منتشر کردیم و حالا هم به طور موقت در قالب پایگاه خبری، تحلیلی به حیات رسانه‌ای خود ادامه می‌دهیم.

 اینکه چرا نشریات تخصصی و ویژه آن هایی که زمینه فرهنگی و هنری دارند ،یا اصلاً منتشر نمی‌شوند یا انتشار نسخه مکتوب خود را قطع یا  محدود کرده‌اند ، موضوعی  نیست که در این مجال کوتاه بتوان  به تفصیل به آن پرداخت .ضمن اینکه تا جایی که به یاد دارم بنده و دیگر همکارانم در رسانه ها و نشریات دیگر بارها و بارها به آن پرداخته ایم و به همین دلیل در این اوضاع و احوال قصد واگویه  آن ها را ندارم ولی فرارسیدن بیستمین  سال انتشار جهان سینما اتفاقی است که می‌تواند زمینه  را برای طرح یکی دو حرف تازه در این زمینه فراهم کند.

شخصا معتقدم که که نشریات فرهنگی هنری برای حفظ استقلال خود هم که شده باید بتوانند با جذب مخاطب بیشتر روی پای خودشان بایستند و بدون نیاز به کمک و مساعدت های دولتی و غیردولتی به حیات خود ادامه دهند. ولی اینک در شرایطی که اوضاع اقتصادی و فرهنگی به گونه ای است که  اغلب مخاطبان نشریات و رسانه‌ها به دلیل سقوط به زیر خط فقر، خرید محصولات فرهنگی را از سبد خانوار حذف کرده‌اند ، شاید لازم باشد که با تاکید بر حفظ استقلال حداقلی رسانه ها ، بخشی از هزینه‌ کرد های فرهنگی کشور که گاهی به سرانجام مطلوبی  هم نمی‌رسد ، صرف کمک به نشریات تخصصی فرهنگی هنری در قالب‌های مختلف ‌شود تا بتوان چراغ فرهنگ و اندیشه را در فضای رسانه روشن نگه داشت .

ناگفته پیداست که حذف رسانه های فرهنگی ،هنری که در کنار انتشار اخبار سعی در نقد و تحلیل فعالیت های فرهنگی هنری کشور دارند ، نتیجه ای جز قطع ناخواسته ارتباط نویسندگان و منتقدان با مخاطبان فرهنگ و هنر به عنوان پل ارتباطی میان آنان و پدیدآورندگان آثار هنری نخواهد داشت. امیدوارم تا خیلی دیر نشده نهادهای تصمیم گیرنده در این زمینه دست به کار شوند و با رصد اوضاع  نشریاتی که صرفاً به دلیل مشکلات مالی محدودیت‌هایی در نحوه انتشار و عرضه به مخاطبان اعمال کرده‌اند ، زمینه را برای انتشار مجدد آن ها فراهم آورند.ما هم در تلاشیم که با رفع تنگناهای مالی یک بار دیگر نسخه مکتوب جهان سیتنا را منتشر کنیم . تا آن زمان چراغ جهان سینما را در همین پایگاه خبری،  تحلیلی روشن نگه می داریم .

عباس تهرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *