مهدی کریمی: همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا در «آژانس شیشه‌ای» برای من یک کلاس معرفتی بود

تهیه‌کننده «آژانس شیشه‌ای» می‌گوید: «فیلمساز، فرزند زمانه خودش است؛ او نگاه خود را دارد و باید این اجازه بدهیم که بی‌پرده و جسورتر فیلم بسازد.»

به گزارش جهان سینما مهدی کریمی در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، درباره برگزاری دوره شانزدهم این جشنواره گفت: «به‌خاطر دارم در آن دوره، جشنواره فیلم فجر برای اولین بار افتتاحیه داشت که با درخشش فیلم «آژانس شیشه‌ای» شروع شد. این فیلم در افتتاحیه نمایش داده شد و با توجه به شرایطی که موضوع فیلم داشت، مورد استقبال مردم و حاضران در مراسم افتتاحیه قرار گرفت. آن سال اولین سالی بود که من کار تهیه‌کنندگی را در سینما آغاز کرده بودم و شاید موقعیتی بهتر از این برای ما نبود که زحمت جمعی را در اولین حضور جشنواره‌ای با فیلم «آژانس شیشه‌ای» تجربه کرده باشیم. چیزی که از آن دوره به‌خاطر دارم احساس رضایت از زحمتی است که گروه کشیده بود.»

او افزود: «آن سال شاید از معدود سال‌هایی بوده باشد که عمده سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر به‌اتفاق آرا به «آژانس شیشه‌ای» تعلق گرفت؛ و فیلم هم ازنظر مردم و هم از دید داوران برگزیده شد.»

تهیه‌کننده «روبان قرمز» و «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» اظهار کرد: «البته درست است که همیشه اختلاف‌نظر در همه دوره‌ها وجود داشته است؛ ولی به‌نظرم در آن زمان، جشنواره بسیار دوستانه‌تر برگزار می‌شد. یعنی مجموعه عوامل شرکت‌کننده در جشنواره، سعی می‌کردند بیشتر از فیلم‌دیدن لذت ببرند؛ ولی در سال‌های اخیر بیشتر به قصد کوبیدن فیلم به جشنواره می‌روند و نهایت بی‌رحمی را نسبت به تلاش همکاران دارند! هر اثری که در رویدادی مثل جشنواره فیلم فجر وارد رقابت می‌شود، دست‌کم شاخص‌های فنی و استانداردهای اولیه را دارد، ولی متأسفانه برخی از بداخلاقی‌ها را – مثل خندیدن به فیلم‌های استادان سینما- را در دهه اخیر جشنواره دیده‌ایم و این موجب می‌شود فضای صمیمی این رویداد از حالت طبیعی خود خارج شود».

تهیه‌کننده «آژانس شیشه‌ای» گفت: امیدوارم چهلمین دوره جشنواره جشنی برای لذت بردن از سینما در کنار هم باشد؛ چرا که کسی از بی‌احترامی و بی‌ادبی به تلاش‌هایی که صورت گرفته، نفعی نمی‌برد».

کریمی با اشاره به همکاری با دو کارگردان در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر گفت: «در آن دوره برایمان این توفیق حاصل شد که با فیلم «آژانس شیشه‌ای» و «مهر مادری» حضور آبرومندانه‌ای در حوزه تهیه و تولید داشته باشیم. من فیلم اولم را در همان سال با «کمال تبریزی» شروع کرده بودم و «آژانس شیشه‌ای» فیلم دومم بود که در نهایت دو تجربه متفاوت را پشت سر گذاشتم. «کمال تبریزی» نیز نقش استادی و بزرگ‌تری برای من داشت و در مسیر ساخت آن، کار درکنار عوامل باتجربه‌ برای من لذت‌بخش بود. این حساسیت‌های فردی و اجرایی، نقطه قوت در نتیجه کار بود. این دو اثر در سال اول تجربه کاری من با فراز و فرودهای عجیبی روبرو شد. «آژانس شیشه‌ای» اولین تجربه کاری من با ابراهیم حاتمی‌کیا در مقام تولید و تهیه بود که کلاس تجربی و معرفتی بود. اکثر عوامل فیلم باتجربه و پیش‌کسوت سینما بودند که ما را میان خود پذیرفتند. ما نیز در کار تلاش می‌کردیم کم‌وکاستی در اجرا نباشد و در بهتر ساخته شدن فیلم تلاش می‌کردیم.»

این تهیه‌‌کننده درباره یکی از حاشیه‌های این فیلم، ادامه داد: «همیشه فیلمسازی در مسیری ناهموار پیش می‌رود؛ موضوعات ساده سخت می‌شود و موضوعات سخت، سخت‌تر. تنها عاملی که این قضایا را کنار هم جمع می‌کند، تحمل و تعامل و درک و همراهی گروه از یک‌دیگر است. همه باید در خلق اثر دوشادوش هم پیش بروند. ما قریب دو-سه ماه دنبال هماهنگی پرواز هلیکوپتر برای سکانس‌های پایانی فیلم بودیم و موانع بسیاری داشتیم؛ به‌طوری که بعد از مدتی ابراهیم حاتمی‌کیا گفت «اگر این موضوع نشدنی است، من فکر دیگری برای انتهای فیلم بکنم!» با این وجود، ما تلاش کردیم این اتفاق بیفتد چون یکی از زیباترین صحنه‌هایی بود که می‌توانست در نتیجه فیلم اثرگذاری خوبی داشته باشد. به لطف خدا این اتفاق افتاد و از اتفاقات به یاد ماندنی شد.»

او یادآور شد: «نکته بعدی نیز در زمان اکران فیلم بود که زمان جشنواره و بعد از آن، با واکنش‌های عمومی بسیار دلگرم کننده و انرژی‌بخشی روبرو شدیم و این مرهون آن برکت و نیت جمعی تیم تولید و شخص ابراهیم حاتمی‌کیا بود که بعد از «بوی پیراهن یوسف» و «برج مینو» این فیلم را ساخته بود. البته نامهربانی‌هایی هم بعد از جشنواره به فیلم (در حد تلاش برای ممانعت از نمایش و شکایت نیروی انتظامی و…)  برای ما پیش آمد. یادش بخیر!»

کریمی اضافه کرد: «پیش از تولید «آژانس شیشه‌ای» بخشی از مجموعه‌های مربوط به تولید در سینمای ایران اصرار داشتند که این کار ساخته نشود و اگر این موضوع را از خاطر نبریم، تا این حد دچار تنگ‌نظری و تعجب نمی‌شویم که بخواهیم سینما را محدودتر کنیم یا زبان گویای فیلم را الکن کنیم. به‌هر حال، فیلمساز فرزند زمانه خودش است و نگاه خود را دارد و باید این اجازه را به او بدهیم که بی‌پرده و جسورتر فیلم بسازد. نباید جسارت و جرأت را از فیلمساز بگیریم. امیدوارم سینما به سمت تهیه‌کنندگی برود و نه مدیر تولید بودن. متأسفانه سیاست‌گذارانی که نظرشان موثر است چندان دنبال تهیه‌کننده نیستند؛ بلکه یک کارمند تدارکاتچی لازم دارند و نتیجه همین می‌شود. تجربه ثابت کرده هر چقدر مدیران فرهنگی خواسته‌های کمتری داشته باشند و کم‌تر به فیلمسازان سفارش بدهند، فیلم‌های بهتری تولید می‌شود.»

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از 12 تا 22 بهمن 1400 برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *