جشنواره «سهند» از نگاه فیلم‌سازان/ گفت‌وگو با کارگردان فیلم کوتاه «پوست»؛نقش جشنواره‌های منطقه‌ای در رشد سینمای کوتاه/ وقتی گوگرد جان می‌گیرد

حسین نصیری، کارگردان فیلم کوتاه «پوست»، از ساخت این فیلم به‌عنوان تجربه‌ای مستقل، شخصی و برگرفته از یک واقعیت تلخ خانوادگی یاد می‌کند؛ فیلمی که با الهام از حادثه‌ای در آبگرم گوگردی مشکین‌شهر ساخته شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، حسین نصیری کارگردان فیلم‌کوتاه «پوست» از آثار راه‌یافته به هفتادویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان-تبریز گفت: این اثر یک فیلم رئال اجتماعی است. «پوست» بر اساس یک اتفاق واقعی ساخته شده که برای خواهرزاده‌ام رخ داده بود؛ ماجرایی درباره آبگرم «قوتورسویی» در مشکین‌شهر، جایی در دامنه کوه سبلان، که به دلیل گوگرد بالا گاهی باعث مرگ افراد می‌شود. این اتفاق تلخ برای خانواده‌ام رخ داد و همین مسئله برای من به دغدغه‌ای جدی تبدیل شد تا فیلم‌نامه‌ای بر اساس آن بنویسم و فیلمی بسازم که آن را به دنیا معرفی کند.

نصیری که دارای کارشناسی ارشد ادبیات دراماتیک است، درباره پیشینه فیلم‌سازی خود گفت: پیش از ساخت «پوست»، سه فیلم کوتاه ساخته بودم و در سال ۸۵ نیز به عنوان کارآموز انجمن سینمای جوانان اردبیل آموزش دیدم. در آن زمان دانشجوی رشته گرافیک بودم و در پروژه‌ای به نام «افسانه در غبار» به کارگردانی یدالله نوع‌عصری و تهیه‌کنندگی اصغر جاوید به عنوان دستیار کارگردان فعالیت کردم. «پوست» چهارمین اثر من است.

این فیلم‌ساز درباره روند ساخت «پوست» و چالش‌های آن اظهار کرد: ساخت این فیلم برایم بسیار دشوار بود، چرا که تهیه ‌کنندگی آن را نیز خودم بر عهده داشتم و تمام هزینه‌های تولید، از پیش‌تولید تا پس‌تولید، بر عهده من بود. این سختی‌ها به ‌ویژه در مراحل اصلاح رنگ، صداگذاری و تولید در مناطق روستایی محسوس بود. ما در لوکیشن‌هایی مانند آبگرم و چند روستا فیلم‌برداری داشتیم که به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و آداب و رسوم محلی، موانعی جدی بر سر راه فیلم‌برداری وجود داشت.

وی با اشاره به آثار بعدی‌اش تصریح کرد: پس از «پوست»، چند فیلم کوتاه دیگر ساختم و سال گذشته فیلم سینمایی «سگ‌کش» را نیز تولید کردم که در سینمای هنر و تجربه کشور اکران شد. با این حال، «پوست» را همچنان عاشقانه‌ترین فیلمم می‌دانم، چون از دل دغدغه‌ای شخصی و عاطفی برخاسته است.

نصیری درباره نقش انجمن سینمای جوانان و جشنواره‌های منطقه‌ای در رشد فیلم‌سازان جوان گفت: خوشحالم که این فیلم حالا در جشنواره منطقه‌ای نیز به نمایش درمی‌آید. جشنواره‌ها به‌ویژه برای فیلم‌سازان جوان بسیار مهم‌اند، چون بستر رقابت و انگیزه‌ای برای خلق آثار بهتر فراهم می‌کنند. خوشبختانه انجمن سینمای جوان در سال‌های اخیر حمایت‌های خوبی از فیلم‌های کوتاه داشته، چه در قالب آثار اولیه و چه نیمه‌حرفه‌ای یا حرفه‌ای. این روند اگر استمرار داشته باشد، جوانان بیشتری می‌توانند وارد عرصه فیلم‌سازی شوند و این به نفع فرهنگ جامعه است.

وی تأکید کرد: وقتی ما یک برش از واقعیت اجتماعی را به فیلم تبدیل می‌کنیم، این فیلم می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر جامعه داشته باشد. فیلم کوتاه را باید به‌عنوان رسانه قشر روشنفکر شناخت؛ قشری که وقتی در جایگاه مناسب قرار گیرد، می‌تواند در آینده تحولات مثبتی رقم بزند. به همین دلیل امیدوارم آثار کوتاه بیشتر در رسانه ملی و تلویزیون نیز دیده شوند.

نصیری در پایان در توصیه ای گفت: فیلم‌سازان جوان باید زمان بیشتری برای فیلمنامه صرف کنند و پیش از تولید، متن را به چند استاد فیلمنامه‌نویسی بسپارند تا نظرات کارشناسی در آن اعمال شود. این کار موجب ارتقای کیفی فیلم‌ها خواهد شد.

هفتادویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان تبریز- سهند از ۲۲ الی ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ به میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر تبریز برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *