مروری کوتاه بر 3 روز اول سینما حقیقت هجدهم / صراحت  حرف اول را می زند

جهان سینما – هجدهمین جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت همچنان که پیش بینی می‌شد امسال هم با استقبال گسترده و چشمگیر علاقه‌ مندان سینمای مستند روبرو شد و تقریباً اغلب آثار به نمایش درآمده در بخش ملی جشنواره تماشاگران بسیاری داشتند .

تنوع مستندهای نمایش داده شده در سه روز اول جشنواره سینما حقیقت نشان داد که مستندسازان ایران و به ویژه نسل جوان فعال در این عرصه سینمای مستند ایران را از انحصار مستندهای اجتماعی خارج کرده و با ورود به حیطه های متفاوت در عرصه تاریخ نگاری ، میراثی ، محیط زیست ، پرتره و …امکانی را برای استفاده از قابلیت های بالقوه سینمای مستند  به ویژه با در نظر گرفتن دستمایه‌های موجود در سرزمین ایران به وجود آورده‌اند .در همین حال  تسلط مستندسازان ایرانی بر ابزارهای نوین فنی موجود در سینمای ایران در کنار ارتقای چشمگیر سطح پژوهش در مستند ایرانی هم باعث شده است که آثار مستند عرضه شده در جشنواره، به ویژه در عرصه‌های زیست محیطی به لحاظ ساختار بصری هم در جایگاه مطلوب و درخور تاملی  قرار گیرند .در این بین سینمای اجتماعی همچنان به واسطه انتخاب مضامین روز و مبتلا به با بیشترین استقبال مخاطبان روبرو شده است .همانطور که دبیر جشنواره در نشست خبری با اهالی رسانه و همچنین مراسم افتتاحیه جشنواره وعده داد آثار عرضه شده در بخش ملی جشنواره به ویژه آثار اجتماعی غالبا محافظه‌ کار نیستند و جسورانه به طرح و تبیین مضامین مورد نظر مستندسازان پرداخته اند .از  بین آثاری که تا پایان روز سه‌شنبه در جشنواره به نمایش در آمدند فیلم های هنرستان ، فصلی که  گم شد ،روزگار احمد، یک وجب خاک ،رویا باف و قاضی، کوهستان بی دفاع ،ضد قهرمان ،خیابان سوم سئول، آدریانا مسافری از ایتالیا، و رخ با استقبال بیشتری روبرو شدند .

وجه مشخصه قالب این آثار هم انتخاب درست مضمون و پرداخت تصویری متناسب با آن، استفاده از ابزار روز آمد سینما برای ارتباط بیشتر با مخاطب و دغدغه‌های ارزشمند فیلم ساز در مستندهای اجتماعی است .

هنوز تعدادی از آثار شاخص جشنواره امسال به نمایش در نیامده‌اند و انتظار می‌رود در روزهای آینده استقبال علاقه مندان از سینمای مستند از آثار به نمایش درآمده در جشنواره همچنان ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *