گفت وگو با محمد حاتمی بازیگر سریال «یاور»/جمال های نوعی در جامعه در کنار ما هستند

محمد حاتمی از جمله بازیگران با تجربه سینما ، تئاتر و تلویزیون است که در عرصه بازیگری حضورهای موفقی داشته و در تئاتر هم هم نمایش ها مهم و پر مخاطبی را روی صحنه اجرا و بازی کرده است و جزو موسسين گروه تئاتر جم است . همکاری با کارگردان های بزرگی نظیر ابراهیم حاتمی کیا، پری صابری ، سعید سهیلی زاده سیاوش طهمورث و بهروز غریب پور نشان از کارنامه پر بارش در بازیگری دارد.

 آژانس شیشه ای و بادیگارد، سه گانه اورنگ ، پرواز ایکار ،مرثيه خواب ، خواب گردها ، تولدي ديگر ، لير شاه ، پروانه هاي آسيايي ،آنتیگونه ، معرکه در معرکه، هفت شهر عشق، ترانه مادری ، زمانه، این زن حرف نمی زندو ایکاروس کارهای مهم کارنامه بازیگری و کارگردانی او محسوب می شوند. محمد حاتمی با اتکا به تجارب بازیگری اش به خوبی از پس ایفای نقش چند وجهی و چند لایه و خاکستری جمال در سریال یاور برآمده است . با محمد حاتمی در باره حضور و همکاری اش با سعید سلطانی در سریال یاور گفت وگویی انجام داده ایم.

سیما تابیده چی

در سال های دورتر در سریال دلنوازان کاراکتری خاکستری را درست بازی کردید و در سریال یاور هم نقش خاکستری را بر عهده داشتید و درست و شایسته بازی اش کردید.ایفای نقش هایی مثل جمال چه ویژگی هایی دارد؟

زیاد دوست ندارم نقش ها را طبقه بندی و اسمی برای آن ها انتخاب کنم. شاید سال های دورتر به این تفکیک نقش منفی و مثبت اعتقاد داشتم . اصولا از نگاه من شاخص بودن موضوعات هنری  است که آن  ها را مهم و برجسته می کند . آن چیزی که یک ماجرا را خاص می کند وجوهات هنری است. شخصیت هایی که دغدغه و مساله دارند قابل دیدن هستند . قصه ای که مساله داشته باشد قابل شنیدن است. جمال هم شخصیتی است که در همین احتماع وجود دارد .بارها این جنس از آدم ها را دیده ایم و برخی از مواقع کنش هایشان آنقدر بزرگ می شود که مثل یک درد بیرون می زند و در سایر مواقع کنش هایشان کوچک است و از کنارش عبور می کنیم.

به نظر می رسد شرایطی که در زندگی جمال رخ می دهد او را به سمت خشونت و قتل سوق می دهد؟

مساله جمال شخصی نیست و ریشه دار است. جمال هم در سریال یاور مساله دار می شود و مساله اش هم شخصی نیست و عمیق و کنشش در خانواده بحران زا و فاجعه آمیز است . برای من ایفای نقش این آدم خیلی جذاب بود و بعد از خواندن متن دیدم می شود این نقش را شایسته و درست بازی کرد. به نظر من مگر می شود یک آدم هم خصلت هایش مثبت و عاری از لغزش باشد و به نظرم در فیلم ها و سریال ها موقعی می گویم که فلانی مثبت است. در حقیقت فقط ابعاد مثبتش را در نظر می گیریم. هیچ آدمی از بدو تولد خشن، جانی و گناهکار نیست . خشونت در آدم ها بر اثر شرایط و موقعیت ها شکل می گیرد و بروز و ظهور پیدا می کند.

آیا جمال را بابت کارهایی که انجام داده در برخی از موارد محق می دانید؟

. همانطورکه در بالا اشاره کردم به  آدم ها برای کنش هایشان  منطقی نگاه می کنم و صریح تایید و یا محکومشان نمی کنم . در مورد جمال هم او در خانواده دچار شرایطی شده و با اصطلاح در بن بست به سر می برد و در این میان برخی از اعمالش منطقی و برخی دیگر از اعمالش بدون منطق است. نباید فراموش کنیم که او دست پرورده یاور است و آموخته هایش را از او دارد و در مغازه پدرش هم کار می کند.

آیا بر اساس سابقه خوب کارنامه سلطانی در تلویزیون بازی در این سریال را پذیرفتید ؟

سریال های قبلی سعید سلطانی را دنبال می کردم و چند بار قرار بود برایشان بازی کنم که شرایط جفت وجور نشد و یا من سر کار دیگری بودم و یا ساخت سریال به تعویق افتاد و شرایط دیگر. برای بازی در ستایش هم از من دعوت کردندکه متاسفانه نتوانستم همکاری کنم. از طرفی دوست داشتم بعد از مدت ها در تلویزیون حضور داسته باشم و در سریالی ایفای نقش کنم. بعد از حضور و شروع فیلمبرداری سریال در صحنه هم جو دوستانه و پر از تفاهم حاکم بود و همه با آرامش کارشان را انجام می دادند و این فضا برای بازیگر لذت بخش و ایده آل است.

به نظر شما سعید مطلبی نویسنده قدیمی و کهنه کار یاور چقدر توانسته در این اثرش به روز باشد؟

ترجیح می دهم به این سوال پاسخی ندهم و بهتر است منتظر پایان سریال باشیم!

شغل یاور که یک کاسب بازار است چقدر در تکوین شخصیتش نقش دارد؟

کسی که کاسبی می کند با فرهنگ کوچه و خیابان صحبت می کند و برخورد و رفتارهایش هم تابع چنین تعریفی است و من نامش را ادبیات لحظه ای می دانم . در این تعریف آدم ها را در لحظه می بینیم و در لحظه با آن ها حرف می زنیم و در این پروسه آدم ها با هم آشنا می شوند و در این رابطه  از دوستی  و رفاقت خبری نیست و همه همدیگر را می شناسند. شما در بازار که بروید می بینید همه همدیگر را می شناسند و سلام و علیک دارند و قربان و صدقه هم می روند و کمی دورتر که می شوند طرف را خیلی صریح نقد و قضاوت می کنند  و این پروسه خیلی مختص ما ایرانی ها است . جمال هم در این تعریف رفتاری می گنجد .

آیا شما آدم های از جنس جمال را می شناختید؟

 برای بازی در سریال یاور نرفتم تحقیقی انجام بدهم، اما برای بازی در تئاتری در مورد این آدم ها مدتها تحقیقات میدانی داشتم و به شیوه زیستشان و اینکه در طول روز با چه مسائلی دست و پنجه نرم می کنند دقت کردم. این ها برای موفقیت در شغلشان و حفظش مدام در حال مبارزه هستند. این جنگیدن تعریف های مختلفی دارد و نمی خواهم اسمش را کلاه سر هم گذاشتن بگذارم  ، اما با همین معنا کارهایی انجام می دهند .

بازی در مدیوم تلویزیون برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

تلویزیون به واسطه فراگیر بودنش و اینکه از هر قشر و طبقه ای مخاطب دارد برای دیده شدن کار بازیگر فرصت مغتنمی است و اگر بازیگر در کارش درست عمل کند ارزش های بازیگری اش در سطح وسیعی دیده می شود.

مخاطبان و مردم بیشتر شما را با کدام یک از بازی هایتان می شناسند؟

اغلب مردم من را با نقشم در سریال دلنوازان در نقش دایی می شناسند . شخصیتی که تلاش می کند ضمن حفظ منافع خودش به منافع خواهر زاده اش هم اهمیت بدهد؛ هر چند که راه را اشتباه انتخاب می کند . همکاری هایی که با ابراهیم حاتمی کیا این کارگردان ارزنده سینما و تلویزیون داشته ام در کارهایی مثل بادیگارد و آژانس شیشه ای نیز برای مردم جذاب بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *