همراه با چهل و یکمین جشنواره  بین المللی فیلم کوتاه تهران / تنوع ژانر در فیلم کوتاه ؛ هدفی که محقق شد

جهان سینما – سید محمد سلیمانی : در آخرین روز نمایش فیلم‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و در شرایطی که تمامی فیلم‌های بخش مسابقه ملی جشنواره لااقل برای یک بار در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است ،حالا دیگر می‌توان اذعان داشت که جشنواره امسال به لحاظ تنوع ژانر – والبته  فارغ از کیفیت آثارکه در مجالی جداگانه به آن پرداخته خواهد شد – در جایگاهی قرار گرفته است که هدف گذاری برگزار کنندگان جشنواره برای رسیدن به مرحله ای  که تنوع ژانر و اهمیت آن درفیلم کوتاه به یکی از ارکان تولید فیلم در این عرصه  تبدیل شود ، محقق شده . حالا دیگر می‌توان مدعی شد که فعالان این عرصه رفته رفته به واسطه قرار گرفتن در معرض آموزش و تجربه ، تسلط بر ژانر را به عنوان مقدمه ورود به عرصه تولید فیلم کوتاه و بلند حرفه‌ای به رسمیت شناخته و از این پس باید به دنبال ارتقای کیفی ژانرها به واسطه حضور جوانان مستعد و خوش فکر با ایده‌های تازه بود .فیلم‌های تولید شده وبه نمایش درآمده در بخش مسابقه امسال گواهی است برای مدعا وبه احتمال زیاد انبوه فیلم‌های کوتاه تولید شده و  انتخاب نشده هم نشان از چنین تحولی در عرصه تولید فیلم کوتاه در سینمای ایران دارد.

پس از تماشای  همه فیلم‌های 10بسته فیلم کوتاه بخش مسابقه داستانی درجشنواره امسال  به فهرستی طولانی از فیلم‌های با کیفیت و استاندارد در عرصه فیلم  کوتاه رسیدم که در فرصت‌های آتی حتماً بیشتر درباره آنها خواهم نوشت؛فهرستی که به مراتب پرتعدادتر و امیدوار کننده تر از سال‌های گذشته است و این امید را در ذهن مخاطبان و دغدغه مندان این سینما زنده می‌کند که فیلم کوتاه سوای  از ارتقای چشمگیر فنی و تکنیکی،به لحاظ محتوایی و مضمونی هم بتواند مخاطبان پر تعداد این سینما را بیش از گذشته با خود همراه کند .

بدرود پاریس ، پس از پدر،  لیمو از همه چیز خبر داشت ،تاری ،تبر، تونل ، مرخ ، جشن هنر، حنابندان ،خرده سیاره ،دادرسی ،رئیس‌شمایی ،زیر سایه بلوط ،ژیلمو، سر ،نومان و چندین اثر دیگر مجموعه متنوع وگاه غافلگیر کننده ای از ایده ها  و پرداخت‌های  نو و درخور تامل را در برابر نگاه و قضاوت مخاطبان قرار دادند .اگرچه اغلب این آثار با ساختاری کاملا حرفه‌ای و با بهره‌ گیری از تکنیک‌های روز سینمای ایران تولید شده‌اند ولی به لحاظ انتخاب درست ایده و مضمون هم می‌توانند در رده آثار برگزیده فیلم کوتاه ایران قرار بگیرند.

 فعلاً در آستانه برگزاری مراسم پایانی چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به همین مختصر بسنده می‌کنم تا پس از پایان جشنواره درباره اهمیت و تاثیر جشنواره فیلم کوتاه  تهران بر بدنه فیلم کوتاه  بیشتر بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *