گفت وگو با رضا توكلی بازیگر مجموعه رمضانی «احضار»/نقش پدر در من خوب نشست

بعد از سال ها یک مجموعه ماه رمضانی توانست بین مخاطبان حسابی جا باز کند. سریال احضار ساخته علیرضا افخمی در مدت پخشش توانست با جوان ها و خانواده ها به خوبی ارتباط برقرار کند و یکی از رازهای موفقیت این سریال تلفیق بازیگران قدیمی و جوان بود. رضا توکلی یکی از این بازیگران با تجربه بود که توانست درست و شایسته نقشش را ایفا کند. این بازیگر در تجربه بازی در سریال های پر مخاطبی نظیر کیمیا ، زیر زمین ، فاصله ها و او یک فرشته بود را در کارنامه کاری اش دارد و همچنین سابقه کارگردانی هم دارد وفیلم ترسناک – تریلر «سگ های پوشالی» را ساخته است. او درسه دهه فعالیتش با اغلب بزرگان سینما و تلویزیون نظیر حسین سهیلی زاده ، علیرضا افخمی و رضا میرکریمی  درقالب نقش های متفاوت  و جذاب همکاری داشته است. با او در باره ایفای نقشش در احضار و ویژگی های این مجموعه گفت وگویی انجام داده ایم.

احمد محمد اسماعیلی

***

.

در سال های گذشته بسیاری از مخاطبان شما را با نقش هایی منفی و خاکستری که در سریال هایی مثل کیمیا ، برادری و زیر زمین بازی کردید می شناسند . این نقش ها برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

  نقش های منفی و خاکستری مثل شخصیت تورج سریال کیمیا درطول داستان سریال فراز ونشیب زیادی دارند .تورج آدمی بی احساس ، دارای شرارت وخوی پستی است وحس تنفرمخاطب را برانگیخته می کرد . در زمان پخش سریال خیلی ها از این شخصیت بدشان آمد و فکر می کنم در کارم موفق بودم که توانستم این چنین مخاطب را تحت تاثیر قراربدهم ومن را در قالب این شخصیت ساواکی باور کرده بود . درسریال روزهای انتظار هم نقش یک پاسبان قدرت طلب و سود جو را بازی کردم که با زد وبند به تیمساری می رسد  و ازخاکستری هم گذشته بود وآدم منفی بود.درمورد سریال زیر زمین که اشاره کردید ،هنوزهم بعد ازسالها دربازپخشش مخاطب دارد .موقعی که کیمیا را بازی کردم جواد افشارهم به من تاکید می کرد توانایی هایی درمن دیده که می توانم به راحتی نقش دشوار وچند لایه منفی تورج را بازی کنم. سالها بود که نقش مثبت بازی می کردم و دیدم این نقش ها نان وآبی ندارد وبنابراین فکر کردم بهتراست این سالها بیشترنقش منفی بازی کنم تا وضعم هم تغییر کند !( باخنده) . ازشوخی گذشته تلاش کردم از نقش های مثبت تا حدی فاصله بگیرم. جواد افشار بعد ازبازی موفق من در کیمیا دوباره ازمن خواست که در برادری هم برایش نقش منفی بازی کنم . البته نقش های مثبتم هم خوب دیده شده مثل روحانی سریال او یک فرشته نبود که نقش خیلی موفق وجاندار و چند وجهی بود .ازطرف دیگرنزدیک به چهار دهه است که بازی می کنم ودیگر نیازی ندارم که بخواهم بروم دنبال شهرت و معروفیت و ستاره شدن. اگرمن این نقش های چند لایه را درسینما بازی می کردم مطمئن باشید بیشترازاین ها بازی ام دیده می شد .خیلی ازدوستان به من می گویند نقش منفی را هم شیرین بازی می کنم وعشقم در بازیگری این است که برای مردم نقش های خوب بازی کنم وهمیشه با جان و دل نقش هایم را بازی کرده ام و کم فروشی نکرده ام.

سریال احضار با توجه به موضوع جذابش در حوزه ارتباط با ارواح و داستان های عاشقانه آن حسابی با مخاطبان ارتباط برقرار کرد. بازی در سریال های پر مخاطب برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

نکات مهمی در توفیق یک سریال نزد مردم قابل بحث و بررسی است. مهم ترین نکته در این بحث ساخته نشدن سریال هایی با این مضمون  است که خیلی صریح و سر راست به ارتباط با ارواح پرداخته باشند. در احضار یک سوژه نو و جذاب با هنرمندی در قالب فیلم نامه طراحی شده است

.

برای شما ایفای نقش مثبت یک پدر خانواده  در سریال احضارکه پایبند اخلاقیات و احترام به دوست در گذشته اش دارای چه ابعادی است؟

من هنوز تشنه دانستنم و هر سریال و فیلمی را که بازی می کنم  ، در حکم درس پس دادن می دانم و هر نقشی را که قبول می کنم بر اساس تجربیات و مشاهداتم از آدم های جامعه  است که دور و برم هستند .هیچ ادعایی هم ندارم و برایم مهم است که قدر بازیگران و هنرمندان باسابقه بیشتر دانسته شود و مدیران شبکه ها توجه کنند که مخاطب چه نیازی دارد و از چه کارهایی استقبال می کند

.

کار در این شرایط سحت چه ویژگی هایی دارد؟

 وظیفه ما بازیگری است و منتی بر سر کسی نداریم و از همه تمام توان و تجاربمان در جلوی دوربین استفاده می کنیم. برای ماها دیدن سریال توسط مخاطب مهم ترین سرمایه است و باید بحث گفتمان بیشتر از این باز شود و اگر انتقادی مطرح شود طرف مورد نقد خیلی زود آزرده خاطر می شود. به نظرم قضاوت مردم برای تشخیص  خوب یا بد بودن بازی یک بازیگر ملاک است. یادم می آید در سال های قبل تر که سریال های ماه رمضانی زیادی بازی می کردم ،عده ای از همکاران محترم در تلویزیون گفته بودند که چرا فلانی باید اینقدر در سریال های ماه رمضانی حضور داشته باشد و ماها حضور نداشته باشد. من معتقدم این دوستان هم باشند . بارها پیش آمد که برای فیلمی قرارداد نقش اول را بستم روز تست گریم متوجه شدم نقش جابه جا شده است . جناب کارگردان گفته اشکالی ندارد تو بیا نقش پلیسه را بازی کن و باید به نظر مردم و اینکه بازی فلان بازیگر را دوست دارند احترام قائل بشوند. مردم از من کلی خاطره خوب در سریال های یک وجب خاک ، پنج دقیقه تا بهشت ،زیر زمین و ….. دارند

.

نکته مهم نقش شما در سریال احضار ارتباط او با مائده بود که با آرامش و متانت به رغم ناپدری بودن با او برخورد داشت؟

به نظرم نقش پدر خوب و درست نوشته شده بود و تلاش کردم درست بازی اش کنم و بااصطلاح نقش در من نشست و خوب بلدم نقش انواع و اقسام پدران ایرانی را بازی کنم و نکته مهم این است که ایفای نقش های مثبت صرف به مراتب سخت تر از نقش های خاکستری است .

بازی در سریال های ماه رمضانی چقدر برایتان جذابیت دارد؟

 تجربه بازی درمناسبت های مختلف ماه رمضان ، عید، ماه محرم و دهه فجر را دارم که هرکدامشان جذابیت های خاص خودشان را دارند و برایم مهم هستند،زیرا باعث ارتباط بهتر و گسترده ترم با مخاطبان می شود.  سریال زیر زمین هم ده- دوازده  سال پیش درایام ماه مبارک رمضان روی آنتن پخش رفت و خیلی مخاطب داشت و مردم مرتب در کوچه و خیابان در باره مضمون ، داستان و شخصیت های آن  اظهارنظرمی کردند . درسریال او یک فرشته بود با توجه به تم جذاب و قرآنیش ازهرنوع قشری در جامعه در باره سریال حرف زدند و اظهار نظر کردند و خیلی از همکارنم به من زنگ زدند که چقدر درست و شایسته نقش روحانی را بازی کردی . درمورد سریال های مناسبتی ماه رمضان مردم خاطرات شیرین و مطبوعی در ذهن دارند و دراین یک ماه ارتباط مردم با تلویزیون و سریال هایش نسبت به سایر مواقع سال بیشتر وعمیق تراست و تمام مردم بعد ازعبادت درکنارسفره افطاری سریال نگاه می کنند ولذت می برند . خوشحالم امسال هم دوباره توفیق نصیبم شد که با سریال احضار دراین نوع سریال ها بازی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *