
جهان سینما- سید محمد سلیمانی : سینمای فانتزی و پر ماجرا همواره جایگاه درخور تامل و پرمخاطبی در ژانر سینمای کودکان نوجوان داشته است و هرگاه فعالان این عرصه فیلمنامه مناسب و جانداری را دستمایه قرار داده و از قابلیتهای فنی و تکنیکی سینمای ایران به درستی بهره گرفتهاند ،محصول کار اثر خوش ساخت و پرمخاطبی بوده است.
« دختر برقی» آخرین فیلم به نمایش درآمده در سی ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان ، محصول سالها تجربه حسین قناعت در عرصه آثار نوجوانانه و پرهیجان اغلب واقعگرا بوده است و حتی این بار هم که ظاهراً مضمون اثر به یک فانتزی ماجراجویانه تنه میزند ،ساختار روایی و اجرایی اثر را به گونهای شکل داده است که هیلدا یا همان ربات نوجوان انسان نما، در اغلب لحظات فیلم به مثابه یک انسان واقعی در کنار شخصیت های نوجوان و بزرگسال فیلم نقش یک موجود پاک نهاد و فاقد رذایل اخلاقی را بازی میکند . فیلم جدید حسین قناعت اثر جذاب و پرهیجانی از کار درآمده و به دلیل شناخت درست فیلم ساز از قابلیتهای سینمای نوجوان با ویژگیهای ماجراجویانه ، توانسته در عین حال که از کمترین جلوههای ویژه میدانی و رایانهای بهره گرفته ، به دلیل انتخاب مضمون جذاب برای نوجوانان و برانگیختن حس همذات پنداری آنان با شخصیتهای نوجوان اثر ، در تلفیق فانتزی و واقعیت در سینمای نوجوان به موفقیت نسبی دست یابد .ارجاعات پایانی فیلم به آثار سینمای بزرگسال اگرچه شاید برای مخاطبان جوان فیلم جذابیت چندانی نداشته باشد و بیشتر مخاطبان بزرگسال همراه نوجوان را هیجان زده می کند ولی باز هم نشانه ای است از تلاش فیلمساز برای نوآوری در شیوههای امتحان شده جذب مخاطب در این نوع سینما که در جایگاه خودش در خور تامل است .نیاز امروز سینمای کودکان و نوجوان ایران بیش از آنکه توسل به آخرین تکنیکهای روز جلوههای ویژه تصویری و میدانی باشد، مظنون یابی هوشمندانه و برقراری ارتباط حسی و عاطفی با مخاطبان نوجوان است ؛مخاطبانی که نشستهای خبری جشنواره امسال نشان داد که مدتهاست ازسهل پسندی و رضایت دادن به حداقلها فاصله گرفته است و باید خیلی بیشتر از این ها برای جلب رضایتش تلاش کرد.