وحید ملتجی در نشست خبری هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان:استقلال المپیاد از جشنواره کودک اتفاق مثبت این رویداد بود

مدیر هفتمین المپاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران با بیان اینکه استقلال المپیاد از جشنواره کودک اتفاق مثبت این رویداد بود، استقبال نوجوانان از این رویداد فرهنگی‌-هنری را بسیار چشم‌گیر خواند.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران، وحید ملتجی مدیر این رویداد فرهنگی‌-هنری با اشاره به جزئیات برگزاری المپیاد از جمله تعداد دقیق آثار در هر بخش، معرفی مربیان، نحوه برپایی، سیاست‌ها و اهداف برگزاری گفت: باتوجه به اینکه نسل نوجوان امروز آگاه، هوشمند و رو به جلو است، شعار «بچه ها به سمت قله» را برای المپیاد این دوره انتخاب کردیم.

وی با روشن خواندن آینده ایران، افزود: به این دلیل که بخشی از زندگی نوجوان امروز نسبت به قواعد دنیای بزرگترها متفاوت شده است، درهای رشد و پیشرفت رو به نوجوان ایرانی باز است. البته شاید این نوجوان تا حدودی نسبت به هویت و آینده خود کم اطلاع و کم امید باشد اما می‌توان با آگاهی‌بخشی  به او، آنان را نسبت به فردای روشن‌تر امیدوار کرد؛ نوجوانانی که به ‌عنوان نسل پیش‌رو در سعی و تلاش است و در این دوره از المپیاد نیز بسیار پرشور و چشم‌گیر حضور پیدا کرده است.

ملتجی در ادامه اظهار کرد: بیشترین تعداد آثار در این دوره توسط نوجوانان استان اصفهان ارسال شده و علت این اتفاق هم اطلاع‌رسانی گسترده از سوی دبیرخانه جشنواره در مدارس متوسطه اصفهان و مناطق محروم بوده که امیدواریم این اطلاع‌رسانی در دوره‌های بعدی در سراسر کشور انجام شود.

آموزش‌های فرهنگی‌-هویتی از امتیازات ویژه المپیاد امسال است

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان با بیان اینکه اهداف اصلی المپیاد در جلسات تحلیل و بررسی مطرح شد تا براساس آن و شاخصه‌های تعیین‌شده فرایند انتخاب آثار صورت گیرد، ادامه داد: در نهایت باتوجه به شاخصه‌های داوری، 31 اثر از 11 استان انتخاب شد که 12 اثر در بخش ایده و 19 اثر در بخش فیلم به رقابت می‌پردازند. همچنین به دلیل نگاه ویژه به مسئله دختران فیلمساز، 20 نفر از منخبان دختر و 11 نفر پسر هستند.

مدیر هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در ارتباط با روند برگزاری رویداد اصلی المپیاد عنوان کرد: منتخبان در گروه‌های 6 نفره قرار می‌گیرند که چهار گروه دختر و دو گروه پسر خواهیم داشت. این گروه‌ها با همکاری و راهنمایی مربیان خود، آثارشان را ساخته و به رقابت می‌پردازند. مسئله اصلی المپیاد، یادگیری کار گروهی و کسب تجربه نوجوانان در فضایی است که بهترین کارگاه‌های آموزشی در حین ساخت اثر برگزار می‌شود. همچنین با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی هویت و فرهنگ به نوجوانان، اساتید حوزه‌های فرهنگی و هویتی نیز در طول برگزاری رویداد درکنار بچه‌ها خواهند بود و لوکیشن اصلی بچه‌ها، بافت تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان خواهد بود.

ملتجی در مورد مربیان مهارتی و هویتی نوجوانان در رویداد اصلی المپیاد اضافه کرد: یکی از امتیازات ویژه المپیاد، حضور مربیان درجه یک و باسابقه در حوزه‌های فنی و تخصصی و همچنین اساتید حوزه‌های جامعه‌شناسی و معماری درکنار بچه‌هاست. در انتخاب این مربیان به این نکته توجه شد که افرادی جوان و با انگیزه برای رشد گام‌به‌گام بچه‌ها انتخاب شوند.

ملتجی در ادامه به معرفی مربیان المپیاد هفتم پرداخت و گفت: آقایان محمدعلی باشه‌آهنگر، مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، مهدی خرمیان و خانم‌ها نادره ترکمانی، مریم بحرالعلومی و لیلی عاج مربیان تخصصی نوجوانان هستند که از صفر تا صد ساخت اثر در کنار بچه‌ها بوده و برای ساخت یک اثر خوب، آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. این بزرگ‌ترین فرصت فیلم‌سازی برای یک نوجوان است. آقای احمد مهرشاد، استاد جامعه‌شناسی و رسانه و دکتر مژگان ابراهیمی، استاد معماری و فرهنگ و هویت نیز در این رویداد درکنار بچه‌ها خواهند بود. در روز اول رویداد، برنامه شهرگردی برای 31 نوجوان برگزیده برگزار می‌شود که با عمق فرهنگ و هویت شهر اصفهان آشنا شده و سپس وارد حوزه مهارتی شوند.

جداسازی زمان برگزاری المپیاد از جشنواره یکی از نقاط مثبت المپیاد بوده است

وی ادامه داد: هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان 28 دی ماه افتتاح شده و 2 بهمن ماه خاتمه می‌یابد. مراسم افتتاحیه به‌صورت محدود و با حضور نوجوانان منتخب و مربیان آن‌ها در یکی از مکان‌های تاریخی شهر اصفهان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه نیز به‌شکل رسمی‌تر در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شده و همزمان از یکی از شبکه‌های ملی پخش خواهد شد. همچنین گروه‌های اول تا سوم المپیاد در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند که آقایان وحید نیکخواه‌آزاد، حامد جعفری و خانم انسیه شاه‌حسینی داوران هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان هستند.

مدیر هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با بیان اینکه جداسازی زمان برگزاری المپیاد از جشنواره یکی از نقاط مثبت المپیاد بوده است، عنوان کرد: بخش عمده اهالی سینما از جداسازی زمان برگزاری المپیاد از جشنواره فیلم کودک و نوجوان استقبال کردند و علتش هم این بود که المپیاد در هیاهوی برگزاری جشنواره، مورد غفلت قرار می‌گرفت. عمده‌ترین نیاز المپیاد نیز شیوه اطلاع‌رسانی آن است، باید تلاش شود تا اطلاع‌رسانی بهبود یافته و اعتبار المپیاد فیلمسازی همچون المپیاد علوم پایه در بین مردم بیشتر شود.

وی افزود: آسیب‌شناسی‌هایی برای شیوه برگزاری و انتخاب آثار و فیلمسازان نوجوان در طی ادوار المپیاد صورت گرفته و اگر همکاری بنیاد سینمایی فارابی با شهرداری ادامه‌دار باشد، براساس نتایج این آسیب‌شناسی، تغییراتی در دوره‌های بعدی المپیاد اعمال می‌شود. نحوه انتخاب آثار نیز باید در چند مرحله انجام شود تا نخبگان واقعی سینمای ایران در رویداد نهایی شرکت کنند.

باشگاه فیلم‌سازی نوجوانان فعال خواهد شد

ملتجی درخصوص ایده ایجاد باشگاه فیلم‌سازی نوجوانان تصریح کرد: برای نظارت بر وضعیت برگزیدگان المپیاد فیلم‌سازی و ارتباط موثر آنان با سینمای ایران، ایده ایجاد باشگاه فیلم‌سازی نوجوانان مطرح شده است که متشکل از نوجوانان منتخب المپیاد بوده و وظیفه ارتباط مداوم با بچه‌ها را به عهده خواهد داشت. اگر این اتفاق رخ دهد، راحت‌تر می‌توان در مورد آینده سینمای نوجوانان صحبت کرد. وظیفه اصلی باشگاه فیلم‌سازی نوجوانان، تعیین مسیر برای نوجوانان فیلمساز و اتصال صحیح آن‌ها به سینمای کشور خواهد بود.

وی با اشاره به توجه ویژه به مناطق محروم در جشنواره سی‌وپنجم و هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان گفت: موضوع مناطق محروم در شعار هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان مطرح بوده و علاوه بر شهر اصفهان از شهرهای برخوار، بهارستان، پیربکران، حبیب‌آباد، خمینی‌شهر، خوراسگان، درچه، دولت‌آباد، زرین‌شهر، شاهین‌شهر، فلاورجان، فریدونشهر، فولادشهر، قهدریجان، گورت، مبارکه، نجف‌آباد و ورنامخواست نیز آثاری به دبیرخانه ارسال شده است و این به علت توجه به تمامی اقشار و بخش‌ها در موضوعات و فراخوان المپیاد بوده است. در جشنواره سی‌وپنجم نیز مناطق محروم فعال شده و 1700 نوجوان از مناطق کم‌برخوردار سراسر کشور برای تماشای فیلم و حضور در برنامه‌های جشنواره برای اولین بار به اصفهان آمدند.

امیدواریم برگزیدگان المپیاد فیلم‌سازی با نخبگان کشور هم‌تراز شوند

میثم بکتاشیان معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان نیز گفت: امیدواریم با تمهیداتی که صورت می پذیرد، المپیاد فیلمسازی نیز در جایگاه استاندارد قرار گرفته و مانند سایر المپیادها رتبه پیدا کند و برگزیدگان آن هم‌تراز با سایر المپیادهای علمی چون شیمی، فیزیک و … به‌عنوان نخبگان هنری کشور مورد توجه قرار بگیرند.

وی باتوجه به تحولات صورت‌گرفته در سازمان فرهنگی اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی گفت: بیم آن داشتیم که المپیاد فیلم‌سازی به‌عنوان مهم‌ترین گام و دستاورد برای نوجوانان ایران، با هیاهوی جشنواره دچار نقصان شود اما با همراهی بنیاد سینمایی فارابی و پیگری آقای ملتجی تصمیم به برگزاری المپیاد در حوزه زمانی و مکانی مناسب گرفته شد تا هرچه بیشتر از مشارکت نوجوانان مستعد بهره‌مند شویم.

نشست هفتمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران که بیست‌وهشتم دی تا دوم بهمن‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود، با حضور وحید ملتجی مدیر این رویداد و میثم بکتاشیان معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، صبح امروز به میزبانی نصف جهان  برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *