نشست رسانه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد؛مهدی آذرپندار: باعث افتخارمان است میراث‌دار جشنواره‌ای کهن و باسابقه هستیم/ روایت یک رکوردشکنی بین‌المللی

مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: باعث افتخارمان است میراث دار جشنواره‌ای کهن و باسابقه هستیم که چهل دوره بی وقفه برگزار شده است.

به گزارش جهان سینما به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست رسانه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد، جمعی از معاونان انجمن  و مسئولان جشنواره و اهالی رسانه صبح امروز دوشنبه ۳۰ مرداد در باغ زیبا برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران با خوشامدگویی به اهالی رسانه بیان کرد: این اولین نشست خبری چهلمین دوره از جشنواره است.

به شیوه گذشته گزارشی از آنچه را تاکنون گذشته است، خدمتتان می‌گویم. باعث افتخار من است که دبیر چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هستم. زیرا اتفاق مهمی است که چهل سال یک رویداد بدون وقفه برگزار می‌شود و برای من باعث افتخار است مسئولیت دبیری آن را برعهده دارم. در این دوره فراخوان بخش بین‌الملل را پیش از آغاز سال ۱۴۰۲ منتشر کردیم. فراخوان بخش سینمای ملی نیز در اردیبهشت امسال منتشر شد.

وی افزود: زمان بندی جشنواره همانند دوره ۳۸ و ۳۹ بوده است؛ از روزی که جشنواره به عنوان رویداد مورد تایید آکادمی اسکار شناخته شد زمان بندی آن ثابت مانده است و یکی از مولفه‌های بین‌المللی اش همین ثبات زمانی در برگزاری است. از ۱۱ اردیبهشت امسال ثبت نام آثار در بخش ملی آغاز شد و دهم مرداد نیز پایان زمان اعلام شده در فراخوان قرار بود پایان یابد که به دلایلی ۱۰ روز تمدید شد. علی‌رغم این که راغب به این تمدید نبودیم به چند دلیل تمدید صورت گرفت.

وی درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در بخش سینمای ملی بیان کرد: شاهد ۱۷۸۷ اثر در بخش ملی شاهد بودیم. در بخش بین‌الملل نیز شاهد رکوردشکنی بی سابقه‌ای بودیم و ۷۲۱۶ از ۱۳۱ کشور به دبیرخانه در بخش بین‌الملل رسید. این عدد حدود ۸۰۰ فیلم نسبت به دوره سی و هشتم که بیشترین اثر را قبل از این به ثبت رسانده بود افزایش داشته است. این افزایش قابل ملاحظه اتفاق مهمی است.

وی خاطر نشان کرد: در بخش ملی ۱۱۸۵ اثر داستانی، ۲۶۷ مستند، ۲۲۲ تجربی و ۱۱۳ اثر پویانمایی دریافت شد که مجموع ۱۷۸۷ اثر ثبت نام شده در این بخش را شامل می‌شود.

وی درباره علت تمدید مهلت دریافت آثار در بخش ملی بیان کرد: سال گذشته اتفاقاتی باعث شد در چند ماه پایانی سال روند تولید فیلم‌های کوتاه کمتر شود و با آغاز بهمن و اسفند و ثباتی که در کشور به لحاظ فرهنگی ایجاد شد ماه‌های ابتدایی امسال شاهد ترافیکی در تولید بودیم و شاهد درخواست زیادی از سوی فیلمسازان برای اضافه کردن زمان رساندن آثار به جشنواره بودیم. به همین دلیل زمان بندی کمی فشرده شد و به نظرمان آمد که با توجه به تعداد درخواست و ازدیاد آن ها این زمان تمدید شود و مهلت ۱۰ روزه‌ای به فیلمسازان داده شد تا فیلم‌هایشان را به جشنواره برسانند.

آذرپندار در ادامه بیان کرد: در بخش بین‌الملل برای شما پنهان نیست که سال گذشته با فشارهای خارجی هم برای عدم برگزاری جشنواره در زمان مقرر مواجه بودیم این موضوع در فضای رسانه‌ای ده برابر شد. از چند جا هم ابلاغیه برای ما آمده بود در فضای داخلی در این مورد اغراق شد و حتی برخی گفتند آکادمی اسکار امتیاز ما را لغو کرده که این اخبار کذب بود. این رکورد‌شکنی نشان می‌دهد در این بخش اغراق شده بود و به عنوان بین‌المللی‌ترین رویداد شناخته شده و برای اولین بار این تعداد آثار به دبیرخانه ما رسیده است. حتی در میان جشنواره‌های بین‌المللی مشهور هم این تعداد، دستاورد مهم و قابل توجهی است. بخش بین‌الملل جشنواره شامل فیلم‌های بین‌المللی است و فیلم‌های داخلی را پذیرش نمی‌کنیم. پس این عدد در سطح جهانی عدد مهمی است. در بخش بین‌الملل دو جایزه «حقیقت جویان» و «راه ابریشم» را به جشنواره چهلم اضافه کرده‌ایم. زیرا دنبال این فضا بودیم که در بخش بین‌الملل اگر آثاری هستند که برخلاف هژمونی رسانه‌ای امروز در پی منعکس کردن حقیقت‌ها هستند یک جایزه مضمونی به آن‌ها تعلق بگیرد. راه ابریشم هم به این دلیل اضافه شده است که از فضای همجواری و این مسیر نوستالوژیک مبادلاتی جاده ابریشم که پیشتر میان کشورهای زیادی وجود داشته است، استفاده کنیم. بیشترین کشورهایی که برای ما آثار فرستاده ‌اند به ترتیب، اسپانیا، هند، فرانسه، آمریکا و چین هستند.

اتفاق مهمی که امسال رخ داد این است که سایت ما به ۱۲ زبان فراخوان را منتشر کرد که این اقدامی در راستای این بود  تا مرزهای بین‌المللی جشنواره را گسترش بدهیم؛ مثلا شاید در سال‌های گذشته این تعداد اثر را از اسپانیا و چین نداشتیم. سعی کردیم اقتضائات بین‌المللی را رعایت کنیم و به نظرم هنوز راه زیادی داریم زیرا جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران اعتبار زیادی دارد. امروز کشور ما صاحب سرمایه‌ای در حوزه جشنواره‌هاست. در بخش بین‌الملل سعی کردیم پلتفرم‌های بین‌المللی را گسترش بدهیم. اتفاق مهم دیگر این بود که جشنواره‌های اسکارکوالیفاید اکثرا با دریافت پول اثر می‌پذیرند با توجه به اینکه ما در دریافت پول مشکلاتی داریم این موضوع در سال‌های گذشته رخ نداده بود اما امسال موفق شدیم از بازه زمانی میانی دریافت آثار،  فیلم‌ها را با دریافت پول و ورودی پذیرش کنیم امیدواریم از سال آینده بتوانیم این مسیر را بهتر پیش برویم و برای جشنواره درآمد زایی داشته باشیم.

وی مطرح کرد: جشنواره هرچه بیشتر به گستردگی ایران نزدیک باشد چه در حوزه فیلمسازان چه مضامین خوب است، ما سال گذشته توفیق داشتیم آثاری با مضامین مختلف درباره ایران داشته باشیم اما در میان فیلمسازان این اتفاق خیلی رخ نداده بود. امسال نه اینکه لاین ویژه‌ای را برای فیلم‌های فیلمسازان از شهرهای دیگر باز کنیم اما از میان فیلم‌های هم سطح به فیلمسازان شهرستان‌ها توجه ویژه می‌کنیم. خیلی از کارگردانانی ‌ که در تهران فیلم می‌سازند همان بچه‌های شهرستان‌ها و دیگر شهرها هستند اما به دلیل سهولت فیلمسازی در تهران به اینجا آمده‌اند اما ارزش این است که پذیرای فیلم‌هایی از شهرستان‌ها باشیم. امسال شاهد یک تغییر سهم جزیی هستیم سال گذشته حدود ۳۰ درصد از آثار برای تهران بود امسال شاهد ۲۶ درصد  آثار رسیده به دبیرخانه از تهران هستیم و این روند سرمایه‌گذاری ما بر سینماگران دیگر شهرها که آغاز شده اگر سالی چند درصد هم این موازنه را تغییر بدهد، دستاورد خوبی است.

آذر پندار توضیح داد: فیلمسازان تهران ۴۷۰ اثر، اصفهان ۱۵۴, فارس ۱۱۵ اثر و… برای ما فرستاده‌اند. در بخش فیلمسازان خانم و آقا ۲۹۵ فیلمساز خانم در میان متقاضیان داشتیم و ۱۴۹۲ فیلمساز مرد که این معادل آمار  سال گذشته است. نکته مهم دوره چهلم این است که رویکرد جشنواره فیلم کوتاه تهران «بومی گرایی در ژانر» خواهد بود. سال گذشته محوریت ژانر را در جشنواره تجربه کردیم و بنابر بازخوردی که دریافت کردیم به نظر آمد این فضا باید ادامه پیدا کند و البته در جشنواره تنوع ایجاد شد و دوستان از این فضا تا حد زیادی استقبال کردند. امسال تلاش ما این است که در فضای ژانر بر بومی گرایی تاکید داشته باشیم و نباید تقلید یک به یک از آثار ژنریک غرب داشته باشیم. البته تاکنون فیلم‌های خوبی برای ما رسیده است.

سال گذشته حضور پررنگ فیلم‌های کمدی، فانتزی، وحشت و… در جشنواره مشهود بود. یک تفاوتی که جشنواره امسال دارد حوزه عکس است که آن را جدی تر پیگیری کردیم، سال گذشته نمایشگاهی داشتیم که امسال به آن فضای رقابتی دادیم و آثار زیادی به ما رسید. همیشه یک رکن انجمن، عکس بوده است البته این موضوع گاهی مهجور واقع شده و ما سعی می‌کنیم به این حوزه در جشنواره توجه ویژه کنیم. داشتن یک رویداد مستقل در حوزه عکس در انجمن حتما اتفاق درست تری است اما فعلا با امکانات موجود چنین ظرفیتی را در دوره چهلم جشنواره تدارک دیدیم که بالغ بر ۸۰۰ عکس به ما رسیده است. فیلم‌های تولیدی ما در این دوره ۳۰۷ اثر است که با توجه به سیاست افزایش تولید در انجمن در آن بخش هم شاهد یک افزایش بودیم که امیدواریم به رونق فیلمسازی در کشور منجر شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: سال گذشته نشست‌های تخصصی را داشته‌ایم و طراحی ما این است که امسال ۱۰ نشست تخصصی داشته باشیم که شکل تازه‌ای خواهد داشت. بخش نشست‌ های تخصصی همیشه یک بخش جدی در جشنواره بوده است و در نظر داریم از بهترین‌ها دعوت کنیم تا در این بخش حضور داشته باشند.

بخش بعدی نشست رسانه‌ای چهلمین جشنواره بین‌الملبی فیلم کوتاه تهران به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

وی درباره ممنوعیت برخی مضامین نظیر اقلیت‌های جنسی در جشنواره بیان کرد: آنچه تحت عنوان ال جی بی تی تعریف می‌شود در جشنواره ما جایی نخواهد داشت، به دلیل توجه بیش از حدی که گاهی به این آثار در جشنواره‌های دیگر می‌شود و نسبت به آنها دوپینگ می‌شود، گاهی با تعداد زیادی فیلم‌های شبیه به هم مواجه می‌شوید که هر جشنواره‌ای برای آن لاین ویژه‌ای باز کرده است، این یک روند غیر عادی است، کسانی که چنین آثاری می‌سازند، انگار می‌خواهند برای خود رزومه بسازند و دیگران را هم به فیلمسازی درباره این موضوعات به نوعی تشویق می‌کنند. ما نمی‌خواهیم بخشی از این روند باشیم و همچنان جشنواره این خط قرمز را برای خود دارد.

البته فکر می‌کنم امسال هم آثار کمتری در این حوزه به دبیرخانه ما رسیده است. درباره موضوع کودک کشی هم همان سیاست قبلی را داریم. آنچه که به عنوان موضوع آثار خط قرمز ماست، همین دو موضوع است.

دبیر این رویداد در پاسخ به سوالی درباره فضای سال گذشته و دوقطبی مطرح کرد: من تحلیلی درباره شدت و ضعف دو قطبی ندارم ما فضا را برای شرکت کنندگان آماده کردیم. یادتان باشد سال گذشته معترضان کسانی بودند که فیلمشان پذیرفته شده بود. این نشان می‌دهد که ما در پذیرش آثار نگاه این چنینی نداریم. برخی تحت فشار چنین تصمیمی گرفته بودند در جشنواره سلیقه های مختلف وجود دارد. من یک دوره به عنوان دبیر این جشنواره را برگزار کردم و می‌شود درباره مضامینی که در جشنواره به نمایش درآمدند صحبت کنیم. سال گذشته فیلم اعتراضی و سیاسی در جشنواره وجود داشت و ما استقبال می‌کنیم که فیلمسازان جسارت داشته باشند درباره مسایل سیاسی فیلم بسازند تا اینکه تابوهای اخلاقی را به فیلم تبدیل کنند. ما همان سیاست پیشین را داریم تا با درهای باز پذیرای فیلمسازان مختلف باشیم؛ اینکه کسی بلد است هنرمندانه انتقاد کند حتما در جشنواره هم می‌تواند حضور پیدا کند. تعدادی از این فیلم‌های منتقدانه تولید خود انجمن است و ترجیح ما این است که اتفاقا فیلم‌های سیاسی داشته باشیم. فیلم هایی که به مسائل سال گذشته پرداخته‌اند؛ حتما می توانند در جشنواره شرکت کنند؛ ما هم از این موضوع استقبال می کنیم؛ فقط آنچه مهم است؛ مودب و موقر بودن فیلم است چرا که اتفاقات سال گذشته دو طرف داشته است و هیچ کس موافق تشدید دو قطبی در جامعه نیست و ما هم نمی خواهیم این اتفاق بیفتد.

آذرپندار درباره تفاهم‌نامه با خانه کتاب در پاسخ به سوالی که از سوی خبرنگاران مطرح شد، عنوان کرد: سال گذشته خانه کتاب در اختتامیه جایزه‌ای را برای فیلم‌های اقتباسی اختصاص داد ما هم البته رویدادهایی مرتبط با کتاب در انجمن داشتیم. امسال هم از بین ۵ تا ۱۰ کتاب سینمایی رونمایی خواهیم کرد. در حوزه تفاهم با خانه کتاب آنچه وجود دارد این است که ما فراخوانی درباره فیلمنامه اقتباسی دادیم و هزینه تولید یک اثر تا سقف ۴۰۰ میلیون را خواهیم داد. این بخشی از تفاهم‌نامه انجمن و جشنواره با خانه کتاب است که نیمی از مبلغ ۴۰۰ میلیون را انجمن و نیمی دیگر را خانه کتاب تامین خواهد کرد، همچنان خانه کتاب به تعدادی از فیلم‌های برگزیده خود از منظر اقتباسی در اختتامیه جایزه خواهد داد و ما از این موضوع خوشحالیم

آذرپندار توضیح داد: در بخش ملی هنوز دقیق نمی‌توانم بگویم چه تعداد فیلم سیاسی داریم چون آثار در حال بازبینی هستند اما می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم که فیلم‌هایی با این مضامین را در جشنواره چهلم خواهیم داشت هرچند مضامین سیاسی محدود به اتفاقات سال گذشته نیست فیلم‌های سیاسی امسال در جشنواره نماینده خواهد داشت، سال گذشته از هیات انتخاب خواسته بودم که به فیلم‌های سیاسی توجه شود چون ما باید اعتمادزایی کنیم تا فیلمسازان بدانند مضامین سیاسی تابو نیست، ترجیح می‌دهیم مضامین غیراخلاقی برای ما تابو باشد نه مضامین سیاسی.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره فشار‌های بین‌المللی بر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران گفت: من ممنون فیلمسازانی هستم که در فیلمسازی حوزه ژانر ما را همراهی کردند. در حوزه فشار‌های بین‌المللی باید بگویم کسی که دوست دارد در جشنواره تهران، فیلم داشته باشد در فضای آرام این جشنواره برگزار خواهد شد. دوستانی که می‌خواهند فردا تحت تاثیر دایرکت‌های خود کاری انجام دهند، حتما از امروز با خود به اصطلاح دو دو تا،چهارتا کنند چون موقعیت ما عوض نمی‌شود، هر کسی به هر دلیلی به ما فیلم ندهد قابل احترام است اما اینکه فیلمساز موضوع را به بعد واگذار کند و بعد بخواهد تصمیماتی بگیرد خودش اذیت خواهد شد. فیلمسازانی هستند که در حوزه فیلمسازی توفیقاتی به دست نیاورده و شاید تنها یک تیزر‌ساز هستند اما ممکن است بخواهند نسخه تحریم برای جشنواره بپیچند رفقای فیلمساز جوان باید بدانند این موضوع به نفع آنها نیست. کسی که نسخه‌ای را می پیچید خودش هم باید برایش هزینه بدهد اما غیر از این حالت نمی‌شود دوستانی وجود دارند که فیلمی از انداختن سیمرغ خود به آب آنهم وقتی منتشر می‌کنند که به فرانسه می‌رسند! زیرا می‌خواهند هزینه ندهند. بزرگترانی هستند که اگر بشود نام آن را بزرگ گذاشت نسخه‌ای می پیچند که خود هزینه‌ای نمی‌دهند و تنها دو قطبی خلق می‌کنند. امیدوارم جشنواره امسال در فضای آرامی برگزار شود البته ما یک تجربه خوب را پشت سر گذاشتیم. افتخار ما این است که هیچ فیلمسازی را که سال قبل انصراف داده‌ بود، تحریم نکرده‌ایم.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره نیز این است که آثار برگزیده جشنواره‌های منطقه‌ای مستقیما به جشنواره چهلم راه پیدا کرده‌اند که تعداد آنها ۱۰ اثر است؛ ضمن اینکه آثاری هم از جشنواره دنا که متعاقبا برگزار خواهد شد، مستقیم به جشنواره راه پیدا خواهد کرد.

آذرپندار در پاسخ به سوالی درباره مهمانان دوره سی و نهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توضیح داد: وقتی ۵ روز جشنواره دارید و در این ۵ روز در ۵ سانس و در هر سالن آثاری به نمایش درمی‌آید چگونه می‌شود که ما خود روزی سی و چند سانس را پر کنیم؟ سال گذشته دچار حواشی بودیم و به همین دلیل ورود را برای عموم آزاد کردیم و به این ترتیب ممکن است عموم مردم در این حالت به جشنواره بیایند. پر بودن سالن‌ها مشکل همیشگی جشنواره تهران است و چیز عجیبی نیست. به همین دلیل در دوره‌هایی بلیت فروشی انجام می‌شد تا از این ازدحام جلوگیری شود. امسال سعی می‌کنیم نظم بیشتری داشته باشیم.

وی درباره تبلیغات فیلم‌های کوتاه گفت: در این باره در ستاد اجرایی صحبت کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده ایم و اگر به یک جمع بندی برسیم ممکن است در این حوزه جایزه هم داشته باشیم. امسال افتتاحیه هم خواهیم داشت و افتتاحیه هم فرصت این را که برخی جوایز جنبی را اهدا کنیم، به ما خواهد داد.

وی درباره شفاف‌سازی توضیح داد: ما فیلم‌هایی را تولید کرده و در جشنواره نمایش می‌دهیم. چه چیزی از این شفاف تر است؟ مسأله شفافیت چیزی واضح تر از این نیست که شما جشنواره برگزار کنید. درباره گزارش مالی نیز اگر از ما خواسته شود، گزارش‌های مالی را منتشر می‌کنیم.

آذرپندار درباره شرایط و تجهیز استان‌ها اظهار کرد: ما تعداد زیادی استان داریم که اصلا دفتر تولیدی ندارند که تجهیزات بگیرند. امیدوارم بتوانیم دفاتر انجمن را تجهیز کنیم سال گذشته آموزش فیلمسازی در ۱۰ استان محروم کشور رایگان شد و صرفا از طریق آزمون افراد انتخاب شدند که به نظرم اتفاق مهمی است. در باقی استان‌ها هم این امکان را دادیم که اگر افرادی وجود دارند که به دلیل شرایط مالی نمی‌توانند در دوره‌ها شرکت کنند دوستان حمایت کنند تا افراد به خاطر مسایل مالی از آموزش محروم نمانند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه معرفی پنج فیلمساز جشنواره به فیلم بلند گفت: ما فیلمسازان خوبی در فیلم کوتاه داریم که تکنیک را بلدند اما چالش اصلی برای ورود آن‌ها به فیلم بلند فیلمنامه است و باید بر این حوزه بیشتر تمرکز و کار کنیم با بنیاد سینمایی فارابی هم تعامل خوبی داریم.

آذر پندار درباره هیات انتخاب جشنواره چهلم عنوان کرد: نام آنها را الان نمی‌توانم اعلام کنم. تجربه سال گذشته برای ما از این جهت خوب بود که وقتی لیست را اعلام کردیم یکی از آرام ترین دور‌ه‌ها را سپری کردیم و بعدش اصلا حواشی از جای دیگری آغاز شد. سعی می‌کنیم همان روند سال گذشته را پیش برویم. حتما در انتخاب‌ها سلیقه وجود دارد. همیشه چند فیلم وجود دارد که همه روی آن اتفاق نظر دارند و بعد فیلم‌هایی وجود دارد که فاصله آنها با فیلم‌های انتخاب شده شاید کم است و روی آن‌ها صحبت می‌شود. هر انتخابی یک سلیقه‌ای دارد و‌ نمی‌شود روی آن خط‌کش گذاشت. فیلم‌هایی داریم که گاهی دوپینگ می‌کنند، بازیگران مطرح می‌آورند و خرج زیادی می‌کنند اما تلاش ما این است که صرفا به این دلایل فیلم‌ها انتخاب نشوند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به سوالی درباره بخش ویژه فیلم اولی‌ها در جشنواره چهلم عنوان کرد: معیار تشخیص فیلم اولی بودن در حوزه فیلم‌های بلند ساده است اما در فیلم کوتاه پیچیده است. ما نمی‌خواهیم مسابقه ساخت فیلم اول خوب را راه بیندازیم. ما قسمتی برای نمایش استعدادها خواهیم داشت اما این بخش رقابتی نخواهد شد.‌ فیلم اول باید به گونه‌ای باشد که فیلمساز تجربه کند و یک وقت گروهی یا کستی‌ نداشته باشد که ما ندانیم این فیلم برای او هست یا برای عوامل. این موضوع ممکن است آسیب‌هایی داشته باشد. به دلیل رسیدن جشنواره به دوره چهلم، ویژه برنامه‌هایی خواهیم داشت مثلا نمایشگاه عکسی  از چهل سال جشنواره خواهیم داشت این اتفاق در ورودی جشنواره خواهد افتاد تا بتوانید ببینید افرادی که امروز فیلمسازان قدرتمندی هستند ۳۰ سال پیش چگونه به این حوزه ورود کرده‌اند دوست داریم دوره چهلم را به گونه‌ای برگزار کنیم که یک فضای همگانی داشته باشد مستندی را از نحوه شکل‌گیری جشنواره و حوادث آن تدارک دیده‌ایم، کتابی را در نظر گرفته‌ایم که موضوعات جشنواره در آن باشد. سعی کردیم آرشیو انجمن را به روز کنیم، نمایش‌هایی برای فیلم‌های قدیمی خواهیم داشت دوره چهلم یک دوره ویژه است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از 27 مهر تا 2 آبان 1402 برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *