پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد/ کمال تبریزی: این رویداد باید ادامه‌دار باشد

همزمان با رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی دبیر این رویداد گفت که جشنواره اقوام برای همبستگی است و باید سرشار از هویت مردمی و ادامه‌دار باشد.

به گزارش جهان سینما به نقل از  ایرنا، رونمایی از پوستر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم اقوام ایرانی صبح سه‌شنبه ۲۷ تیربا حضور جمعی از هنرمندان در سالن زنده‌یاد سیف‌الله‌داد خانه سینما برگزار شد.

کمال تبریزی دبیر این جشنواره سینمایی بیان کرد: دلیل‌ پذیرش دبیری این جشنواره شهر تبریز است که خودم را مدیون آن می‌دانم و عقیده دارم نسبت به این شهر کم کاری کردم و دوست دارم قبل از بازنشستگی حتمأ فیلمی در این شهر بسازم.

وی افزود: دلیل دیگرم برای پذیرش دبیری جشنواره این است که ما در طی سالیان گذشته‌ جشنواره فیلم زیاد داشته و داریم اما این جشنواره که ابتکاری از سوی دوستان بوده است که به اقوام مربوط می‌شود بسیار متفاوت است و هم‌نشینی اقوام باید بسیار زودتر مورد توجه قرار می‌گرفت؛ معتقدم این جشنواره می‌تواند نقش بسزایی در اتحاد و یکپارچگی اقوام ما داشته باشد و برای شروع بنظرم کار درستی است و امیدوارم این جشنواره ماندگار باشد و گذر سال‌ها به اعتبار آن بیفزاید و هنرمندان با آن همراه شود.

تبریزی تصریح کرد: امیدوارم شرایطی فراهم‌ شود که این جشنواره مستقل‌ شود و از نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم که به این مهم یاری رسانند.

مهدی حیدری در ادامه بیان کرد: دغدغه دبیر جشنواره برای ما بسیار مهم بود و در مشورت‌ با ابوالفضل جلیلی که سالیان است در حوزه اقوام فعالیت دارد به آقای کمال تبریزی رسیدیم و قدردان ایشان هستیم که در روند اجرا همراه ما هستند.

رئیس جشنواره فیلم اقوام افزود: دوسال پیش در مورد پژوهش اقوام کار می‌کردیم متوجه شدیم که در این حوزه اتفاقات خوب زیاد داشتیم و تنها قسمت خالی در مورد اقوام فیلم بود. چندسالی در سیستان و بلوچستان زندگی کردم و این بعد بزرگی برای من بود و آن‌جا به این مهم رسیدم که باید فضایی برای فیلمسازانی که در حوزه کار می‌کنند بصورت اختصاصی فراهم باشد. ما نیاز داریم که کار اقوام و فرهنگ تخصصی ایشان دیده شود.

حیدری در ادامه ضمن تشکر از همه مسئولانی که در این جسله حضور داشتند گفت: از همه این اسامی و بزرگانی که به این جشنواره ابهت می‌دهند ممنونم.

در ادامه اصغر جنابی خواننده اپرا قطعه‌ای آذری را برای حضار اجرا کرد.

پس از آن مرضیه برومند اظهار داشت: این جشنواره بسیار جذاب است و کمتر کشوری در جهان هست که این همه تنوع قومیت و جغرافیا داشته‌ باشد و باید قدر آن را دانست؛ این‌ها ثروت ملی ماست که باید قدرش را بدانیم و به آن ببالیم.

رئیس خانه سینما ادامه داد: قصه‌ها، رنگ‌ها، موسیقی، لباس و همه مولفه‌های فرهنگ اقوام عناصری است که قبلآ فیلمسازان مستقلی به آن پرداخته اند اما آن‌قدر مهم هستند که باید به صورت حرفه‌ای همانند این رویداد مورد توجه قرار گیرند.

در ادامه این مراسم فرهاد قائمیان گفت: کمال تبریزی همیشه پیش‌قدم ارتقای فرهنگ ایران زمین بوده‌است. شما سریالی به نام شهریار ساختید که من افتخار بازی در این سریال را داشتم که از لحظات درخشان زندگی‌ام بازی در این سریال بود.

وی افزود: این اقدام شما برای ایران غنیمت است و نشان از این مهم دارد که تعهد شما به این سرزمین پایانی ندارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد خاطرنشان کرد: ما یک ملتیم و در این روزها که فشار تجزیه قومیت‌ها و خاک ما وجود دارد این اقدام ستودنی است. خوش‌حالم که به این مراسم دعوت شدم و اعلام می‌کنم سرباز کمال تبریزی در این رویداد هستم و هرکاری که بتوانم را برای اجرای باکیفیت این جشنواره انجام می‌دهم.

علی اصغر شعردوست زبانشناس و پژوهشگر دیگر سخنور این مراسم بود که برگزاری این جشنواره را موضوعی مهم و قابل تقدیر دانست.

پس از آن از پوستر این رویداد رونمایی شد.

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، آبان ماه ۱۴۰۲ به دبیری کمال تبریزی نویسنده و کارگردان در شهر تبریز برگزار خواهد شد.

این جشنواره که توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر برگزار خواهد شد، می‌کوشد در اقدامی ابتکاری جایگاه اقوام از فرهنگ، هنر، گردشگری، زیست‌بوم، گویش‌های محلی، آیین‌ها، فولکلور و… را در سینمای ایران در معرض نمایش بگذارد.

ریاست این جشنواره را نیز دکتر مهدی حیدری نویسنده و کارگردان برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *