نشست رو در روی مدیریت فارابی و منتقدان ، نقطه آغاز تعاملی سازنده

جهان سینما – بنیاد سینمایی فارابی در دوره جدید مدیریتی خود که از مهر 1400آغاز شده است ،نشان داده که بیش از گذشته اهل گفت و گو و تعامل با اهالی سینما و صاحبنظران این حیطه در عرصه های متنوع بوده است.

به عنوان روزنامه نگار و منتقدی که بیش از سه دهه ناظر برپایی هر چند محدود و کم تعداد این قبیل نشست ها و گفت و گو ها بوده ام   ومتاسفانه  کمتر نشانی از تحقق وعده های طرح شده در آن ها دیده ام   ، این بار احساس می کنم با توجه  به عناوین نشست های بر گزارشده تاکنون و به ویژه نشست های مربوط به جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان می توان بیش از پیش به تلاش دست اندرکاران برای برپایی نشست های کاربردی بدون نشان از تعاملات ظاهری و فاقد عمق و کاربرد امیدوار بود . بدون تردید نحوه برگزاری جشنواره کودکان و نوجوانان در اصفهان پس از وقفه ای یک ساله و پس از نشست های متعدد فارابی با سینماگران و اهل اندیشه و نظر می تواند آزمونی واقعی برای تلاش های مدیریت فارابی به منظور  ایجاد ارتباط سازنده و تنگاتنگ با اهالی سینما باشد.

اما به گمان نگارنده، یکی از مهم ترین نشست های اخیر مدیریت فارابی با فعالان عرصه سینما که این بار به درستی متوجه اهالی قلم و نوشتار سینمایی می شد ، جلسه عده ای از نویسندگان و منتقدان با سید مهدی جوادی مدیر عامل  بنیاد سینمایی فارابی بود که اگر چه از جزئیات آن گزارشی منتشر نشده است ولی سر فصل های منتشر شده در خبر برپایی این نشست نشان می دهد که مدیریت جدید فارابی قصد دارد فصل جدیدی را برای ارتباط و تعامل سازنده با اهالی رسانه و منتقدان به عنوان پل ارتباطی مردم و مخاطبان با نتایج فعالیت های صورت گرفته از سوی بنیاد سینمایی فارابی بگشاید.

ارتباط بی واسطه با منتقدان که هدف اصلی برگزاری نشست با عده ای از ایشان در بنیاد فارابی بوده است،  زمینه را برای ایجاد فضایی مناسب به منظور طرح صریح نقد ها و پیشنهادات فراهم می کند و همچنین این امکان را به روزنامه نگار و منتقد می دهد که با استناد به حرف های طرح شده در این جلسه ، خود پیگیر تحقق آن ها باشد.

امیدوارم فرصت ایجاد شده این امکان را به مدیریت فارابی بدهد که با تداوم بخشیدن به برپایی این جلسات و گفت و گوی با طیف متنوع تری از روزنامه نگاران و منتقدان سینمای ایران ، با شنیدن مستقیم نقد های سازنده و اصولی و دریافت پیشنهادات موثر، مسیر را برای رسیدن به سینمایی درخور تامل در داخل با بازتاب های بین المللی قابل توجه هموار سازد.

سینمای ایران هم اکنون در عرصه تولید و نمایش و حضور بین المللی – سوای از حضور در بازار های فیلم – با مسائل و مشکلاتی مواجه است که بدون تردید طرح مستقیم آن ها با متولیان از سوی منتقدان و روزنامه نگاران می تواند از طریقی میانبر مسیر تحول را هموار سازد.   

سید محمد سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *