برگزاری نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی

نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در خانه اندیشه ورزان ایران با پخش بخشی از سخنان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) پیرامون حوادث هفتم تا دوازدهم تیر ماه که به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شده است، از قبیل حوادث سردشت، ترور شهید صدوقی، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس و… آغاز شد.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره ، جواد تمدنی مدیر روابط عمومی جشنواره ضمن خوش‌آمدگویی از جناب دکتر علی بهادری جهرمی سخنگوی محترم هیأت دولت و جناب آقای آجرلو برای سخنرانی دعوت کرد.وضمن آن بیان شد جلسه از دو بخش سخنرانی و پرسش و پاسخ تشکیل شده است.

هم چنین تمدنی از حضور پسر شهید فخری زاده تشکر به عمل آورد.

آجرلو، از حضور آقای بهادری جهرمی به عنوان دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی تشکر کرد و ایشان را از بنیان گذاران این جشنواره معرفی کرد.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی از سال ۱۳۹۵ پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد.

آجرلو اضافه کرد جشنواره در دو مقطع زمانی برگزار می‌شود؛ نخست ۱۲ تیرماه روز افشای حقوق بشر آمریکایی که نشان ملی در این روز به برگزیدگان اهدا می‌شود و در نهایت مراسم اختتامیه در روز ۲۸ مرداد در تهران و هم زمان در دو کشور دیگر در حوزه مقاومت برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد در این بازه زمانی جشنواره، مراسم‌ جنبی همچون برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی در ۳۱ استان کشور، برگزاری نمایشگاه‌ها در زمان اربعین حسینی در استان‌ها و سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه در دستور کار قرار دارد.

دبیر ششمین دوره جشنواره گفت: موضوع محوری فعالیت‌های دبیرخانه در این دوره «زن در آیینه حقوق بشر آمریکایی» بوده و به وضعیت زنان و نگاه حقوق بشر آمریکایی به زنان می‌پردازد.

در ادامه جواد تمدنی از پسر شهید دکتر فخری زاده برای سخنرانی دعوت کرد و وی با قرائت شعری در باب شهادت پدرش شروع به سخنرانی کرد.

فخری زاده به مقوله دشمن شناسی با توجه به منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: با توجه به اندیشه حضرت امام به فلسفه حکومت اسلامی و به جریان استکبار ستیزی و مقابله با ظلم با شروع انقلاب اسلامی می‌رسیم.

وی افزود: امروز بعد از گذشت چهل و چند سال از شروع این جریان، این نوع نگاه استکبارستیزی در بسیاری از کشورها ایجاد شده است.

در ادامه نوبت به سخنرانی دبیر محترم شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی رسید.

بهادری جهرمی با تشکر از جوانان و گروه‌های مردمی که به پیام اندیشمندانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) لبیک گفته‌اند و در این عرصه فعالیت می‌کنند، سخنرانی خود را آغاز کرد.

وی ایالات متحده را پیشرو در دروغگویی خواند و گفت: هنر اصیل آمریکایی، وارونه جلوه دادن حقیقت است. آمریکا به مقوله حقوق بشر، نگاه تبلیغاتی دارد که حضرت آقا از آن با عنوان حقوق بشر آمریکایی یاد کرده‌اند.

بهادری جهرمی به جمله‌ای از کانت به عنوان یکی از نظریه پردازان حقوق بشر غربی که به مدافع اخلاقی حقوق بشر معروف است، اشاره کرد که گفته: «از سر تا پا سیاه بودن دلیل روشنی است که هر چه چنین شخصی می گوید (انسان سیاه پوست) ابلهانه است.»

در مقابل وقتی از منظر قرآن به نوع انسان نگاه می‌کنیم که همه را یکسان و از یک پدر و مادر می‌داند، نگاه والا و ارزشی اسلام را در مقابل نگاه پوچ و وارونه حقوق بشر غربی درمی‌یابیم و این در حالی است که در عرصه حقوق بشر به نگاه اسلامی به انسان می‌تازند.

 دکتر بهادری در ادامه افزود: مفهوم تحریم از منظر حقوق بشر باید بررسی گردد. چگونه مفهوم حقوق بشر با تحریم قابل جمع است؟ این جشنواره تلاشی است برای نمایش دادن این دروغ‌های آمریکایی و افشای حقیقت آمریکا و نگاه حقوق بشر آمریکایی.

سخنگوی هیأت دولت افزود: دولت لایحه‌ای درباره استیفای حقوق افرادی که از تحریم‌های آمریکایی متضرر می‌شوند، به مجلس ارائه داده است.

جهرمی با اشاره به اقدامات ظالمانه متعدد آمریکا در کل جهان، به موضوع مهم زن و خانواده در جامعه اشاره کرد و خاطر نشان کرد از جمله اقدامات ظالمانه آمریکا حتی در جامعه خودش خانواده ستیزی و تقلیل جایگاه زن بوده است.

در ادامه خانم آزاد، حقوقدان و نماینده مجلس بیان کردند: جا دارد همه ما در هر جایگاهی که هستیم، پیرو مطالبه مقام معظم رهبری در ابتدا به افشای حقوق بشر آمریکایی و در ادامه به تبیین حقوق بشر اسلامی در سطح جهان بپردازیم.

در ادامه، جلسه به طرح پرسش از طرف حضار و اصحاب رسانه گذشت.

آجرلو در پاسخ به سوالی در باره  وجه تمایز این دوره از جشنواره با دوره‌های قبلی گفت: این دوره جامع تمام دوره‌های پیشین است. جشنواره در بخش‌های مختلف علمی، هنری، رسانه‌ای و… برگزار می‌شود و این در حالی است که در ادوار گذشته تنها به یکی از این موضوعات پرداخته می‌شد.

در انتهای مراسم، از پوستر ششمین جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی، توسط پدر شهید زمانی و پسر شهید فخری زاده رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *