به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نخستین نشست خبری پردیس سینمایی ملت در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر مربوط به فیلم «بعد از رفتن» یک درام اجتماعی با نگاهی تازه به مسائل روز جامعه برگزار شد.
در این اثر صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام با هنرمندی پانتهآ پناهیها و با حضور بهرام شاه محمدلو، احترام برومند و روشنک گرامی و بازی یسنا میرطهماسب، عرفان ناصری، خسرو احمدی، الهه افشاری، محمد ساربان و بازیگر کودک حامی ترابی، نقش آفرینی کردهاند.
محمود بابایی در ابتدای این نشست با اشاره به وقت کمی که برای تولید آن داشتند، گفت: آخرین گروهی بودیم که برای جشنواره فیلم ساختیم و۶ آذر ماه بود که تازه کار را کلید زدیم.
در ادامه این نشست رضا نجاتی، کارگردان «بعد از رفتن» بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که در این فیلم بهترین تهیهکننده جهان را همراه خود داشتم. آقای بابایی بسیار همراه و به اصطلاح پایه است.
وی با اشاره به نگارش فیلمنامه افزود: این فیلم را پس از فیلم کوتاه «شوفر» و «ارفاق» کار کردم. در این سه سال، اتفاقهای خوب و بد بسیاری برای من رخ داد و نتیجه آن فیلم «بعد از رفتن» شد.
جلوههای ویژه بصری باید چیزی به فیلم اضافه کند
محمد برادران طراح جلوههای بصری «بعد از رفتن» نیز بیان کرد: کار کردن در این پروژه با چالشهای بسیاری همراه بود. زیرا در چند سال اخیر که کودکان و نوجوانان یاد گرفتهاند با کامپیوتر جلوههای ویژه درست کنند، این حوزه تبدیل به دستمال شیشه پاککن تهیهکننده شده بود. من تلاش کردم جلوههای ویژه، چیزی به فیلم اضافه کند و نباید ساده به آن نگاه کنیم. کار باید در خدمت فیلمنامه باشد و ارزش افزودهای برای اثر داشته باشد. برای مثال ما در کار اتفاقاتی مثل غرق شدن، باران، یک سیرک و... داشتیم که بخش اعظمی از آنها به وسیله جلوههای ویژه بصری آماده شد.
امیرحسین حداد، طراح صحنه فیلم نیز عنوان کرد: گروه تولید این فیلم بسیار میل به خلاقیت داشت و گاهی مجبور بودیم این حجم از خلاقیت را کنترل کنیم. فضایی که کارگردان به ما میداد، منجر میشد ما تعاریف جدیدی را خلق کنیم که به فیلمنامه آسیب نزند.
نجاتی در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی ریتم فیلم کند میشود، گفت: زمانی که ما ریتمی را برای فیلم انتخاب میکنیم، نمیتوانیم آن را دستکاری کنیم. همچنین مخاطب برای موضوعهایی که در فیلم مطرح میشود نیاز به زمان دارد تا فکر کند.
او ادامه داد: روز اولی که به دفتر آقای بابایی رفتم، گفتم من تلاش می کنم (لطفا دقت کنید من ادعایی نکردم وندارم فقط می گویم تلاش کردیم) یک فیلم شریف بسازم. سعی کردیم از جریان حال سینمای ایران دور شویم و به حال جدیدی در سینمای ایران برسیم.
کارگردان فیلم «بعد از رفتن» درباره ژانر فیلم بیان کرد: ممکن است فیلم بعدیام خشن یا تند باشد اما من در این فیلم انتخاب کردهام که چنین ژانری داشته باشد.