نشست خبری دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد/مجتبی امینی: اهالی سینما صاحب خانه جشنواره هستند

اولین نشست خبری دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در محل پردیس سینمایی ملت آغاز شد.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اولین نشست خبری دبیر این دوره جشنواره امروز دوشنبه ۱۰ بهمن با حضور مجتبی امینی (دبیر جشنواره)، مسعود نجفی (مدیر روابط عمومی) و اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت آغاز برگزارشد.

مسعود نجفی روابط عمومی جشنواره در ابتدای برنامه با اشاره تأخیر چند دقیقه‌ای، این نکته را یادآور شد که این تأخیر به خواست خبرنگاران بوده و با یادی از همکاران درگذشته رسانه به استقبال شروع نشست رفت.

او تأکید کرد: ان‌شاالله از ۱۲ بهمن تا ۲۱ بهمن ماه میزبان دوستان رسانه خواهیم و جدول اکران ها از روزهایی سه سانس و روزهایی دو سانس در خدمت دوستان خواهیم بود. روزهایی که سه سانس از ساعت ۱۳ و روزهایی که دو سانس از ساعت ۱۶ با نمایش فیلم ها کار آغاز می‌شود. رونمایی از پوستر بخش بین المللی جشنواره را خواهیم داشت و بعد صحبت ها را با دبیر جشنواره آغاز خواهیم کرد.

پس از رونمایی از پوستر بخش بین الملل، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی درباره جزییات پوستر این دوره نجفی گفت: بخش بین الملل ما شامل سه بخش سعادت، جلوه گاه شرق و جشنواره جشنواره ها است و طراحی این پوستر برعهده حامد مغروری بوده است.

پوستر بین الملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پشت تریبون حاضر شد و درباره جزییات این دوره گفت: در ابتدای صحبت هایم یادی کنیم از حادثه زلزله خوی، در روز گذشته اتفاق افتاد و جا دارد که از حادثه دیدگان یادی شود. خدا را شکر که شرایط برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مهیا شد و نزدیک می شویم به روزهای آغازین جشنواره بین المللی فیلم فجر و ان شاالله به یاری و کمک و همراهی شما بزرگواران رسانه در ۱۲ بهمن ماه ان شاالله جشن شروع سال سینمای ایران اتفاق خواهد افتاد و این دوره جشنواره برگزار خواهد شد.

وی افزود: شرایط سختی را امسال جهت برگزاری جشنواره و برنامه ریزی هایی که باید شکل می گرفت، داشتیم. به دلیل مشکلاتی که چند ماه گذشته در کشور ایجاد شد و التهاباتی که بود، روند تولید آثار سینمای کشور یک مقدار با تأخیر روبرو شد و تولیدکنندگان آثار و تهیه کنندگان محترم و عوامل فیلم سرعت ساخت آثارشان به تأخیر افتاد؛ در حوزه لوکیشن و مباحث تولیدی و پروداکشن ها کار به تأخیر افتاد، اما ما در چارچوب ارزیابی فیلم ها و هیئت انتخاب با یک بسته تولیدی خوب فیلم روبرو بودیم و ۷۵ اثری که در بخش گروهی ثبت نام کردند و آثاری که به دبیرخانه رسید آثار قابل توجهی نسبت به سال گذشته بود.

امینی خاطرنشان کرد: امسال با ترافیک ویژه ای از فیلم ها، مخاطبان سینمادوست کشورمان روبرو خواهند بود. از اقلیم های متفاوت آثار خواهیم داشت و نشاط و شادابی و روح جدیدی در خط تولید سینما به چشم خواهد آمد. ما سال ها بود تجربه کرده بودیم آثار سینمایی بیشتر در چارچوب شرایط در تک لوکیشن و شهری تولید می شد، اما امسال در خط تولید سینمای ما خط تولیدی شکل گرفته که این تنوع اقلیم و ژانرهای مختلف کشور را در جشنواره امسال شاهد خواهیم بود و با بسته تولیدات خوبی برای اکران سینمای سال آینده مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: به دلیل شرایط کرونا و شرایط تولید، دو سال سخت به خانواده محترم سینما در کنار اقشار مختلف جامعه گذشت و امیدواریم امسال آثار سختی، از تن سینمادوستان خارج شود و نوید آثار خوبی را خواهیم داشت.

دبیر این دوره جشنواره با اشاره به اینکه ژانرهای مختلفی را در این دوره رویداد شاهد خواهیم بود، اضافه کرد: این تنوع ژانر نشان دهنده روح جدیدی در سینمای ایران است که راه خودش را پیدا کرده است. ما در هیئت انتخاب که کارها را بررسی کردیم، مقداری کار سخت بود که چه آثاری به بخش رقابتی راه پیدا کنند. کسی که روند تولید را درک کرده باشد، می داند که عوامل فیلم چه میزان سختی را تحمل می‌کنند و تهیه کننده و کارگردان و حاصل دسترنج شان نمایش و دیدن آثار است و برای روند کار تأثیرگذار خواهد بود تا مخاطب با آن ارتباط بگیرد. برای من حقیر این شرایط را ایجاد می کند که ما بتوانیم به آنها کمک کنیم و شرایط و بستر خوبی را فراهم کنیم.

امینی در ادامه نشست خاطرنشان کرد: ما ۳۰ فیلم داشتیم و باید آثاری را به جشنواره بیاوریم که هم مخاطب راضی باشد و هم جشنواره رونق بگیرد و در نهایت جمع بندی کردیم که ۲۴ فیلم به بخش رقابتی راه پیدا کنند. ۴ اثر در بخش رزرو ماند و امیدوارم اثر آقای جعفری جوزانی به بخش رقابتی برسد. منتظر ایشان هستیم که کار این استاد سینماگر را در بخش رقابتی شاهد باشیم. در نهایت امسال جشنواره فیلم فجر میزبان خانواده سینما و مردم سینمادوست با ۲۴ اثر در بخش چهل و یکم خواهد بود.

وی با اشاره به فروش بلیت های سینماهای مردمی، افزود: امروز ساعت ۱۰ صبح فروش بلیت سینما در سه سامانه شروع شده و فروش در ۴۹ پرده در تهران و در بیش از ۳۰ استان از ۱۷ بهمن و در این سه سامانه برای استان و سینمای استان ها باز خواهد شد.

امینی درباره حوزه بین الملل این دوره جشنواره که همزمان با بخش ملی برگزار خواهد شد، گفت: با تصمیم سازمان سینمایی پس از چندین سال، تصمیم بر به تلفیق بخش ملی و بین المللی شد و امسال شاهد میهمانان خارجی و اتفاقات خوبی در بستر ملی هستیم. جا دارد از معاون بین الملل این دوره جشنواره آقای رائد فریدزاده و تیم خوب شان که در طی مدت زمان ۶ ماه، تلاش کردند تشکر کنم.

وی در ادامه افزود: ۵۷۸ فیلم در سامانه سایت جشنواره ثبت نام کردند که از این تعداد، هیئت مشاوران انتخاب ما به جمع بندی ۲۶ اثر از ۲۵ کشور در بخش مسابقه بین الملل رسیدند؛ فیلم هایی که محصول مشترک در آن ها دیده می شود و برای اولین بار اکران خودشان را در منطقه خواهند داشت. فیلم های خوبی در سه بخش سعادت، جلوه گاه شرق و جشنواره جشنواره ها به اکران درخواهد آمد و ان شاالله از ۲۵ کشور، میهمان خارجی در جشنواره خواهیم داشت و بازار فیلم را پررونق برگزار خواهیم کرد. کمپانی های مختلف از کشورهای جهان حضور دارند و محل استقرارشان در برج میلاد و خانه جشنواره خواهد بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: موزه سینما یکی از پایگاه های حضور حوزه بین الملل ما خواهد بود که کارگاه ها و ورک شاپ های تخصصی در آنجا برگزار خواهد شد و در بازار برنامه ریزی شده در برج میلاد این کارگاه ها برگزار می شود.

امینی در ادامه این بحث اضافه کرد: امسال همزمان با شروع جشنواره، سه مجموعه جدید از پرند، قرچک و اطلس مال افتتاح می شوند و میزبان مردم خواهند بود. همه برنامه ریزی های جامع انجام شده و در ستاد جشنواره شبانه روز تلاش کردند کارهایی در شأن خانواده سینمای ایران و مردم سینمادوست داشته باشیم و شرایط خوبی انجام شود تا به صنعت و خانواده سینمای ایران کمک کنیم. جشنواره فیلم فجر به خانواده مخترم سینمای ما متعلق است و خانواده سینما می توانند سال جدیدشان و تلاش های چندین ماهه شان را آنجا ارائه کنند و با مخاطب ارتباط بگیرند. این برگرفته از زحمات خانواده محترم سینماست و ان شاالله مردم عزیزمان میزبان خانواده سینما هستند و آثاری که در طول سال زحمت کشیدند در این ایام جشن انقلاب و جشنواره فجر را خواهند دید و امسال با یک همدلی و مودت در کنار هم جشن سینمای ایران را رقم خواهیم زد.

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر یکی از چالش های جشنواره که بحث قاچاق فیلم است که در سال گذشته هم شاهدش بودیم و بحث گستردگی برگزاری جشنواره در ۳۰ استان و درنظر گرفتن حواشی و چالش هایی برنامه برای حفاظت از فیلم، گفت: در حوزه اهمیت فضای مجازی و آی تی، دوستان ما در مجموعه وزارت ارشاد و ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر تمهیداتی انجام داده اند. همه دوستان در جریانند که کشور تحت حمله سایبری است و فضای مجازی هم در این ایام شاهد اتفاقات متعددی بوده است. قاعدتا در این ایام تکنولوژی پخش نظارت لازم بر اکران فیلم بر پرده سینماها و استان های دیگر شکل گرفته و ان شاالله امیدواریم اتفاقی نیفتد و جشنواره را مرتب و منظم برگزار کنیم و شرمنده صاحبان آثار نشویم.

وی در خصوص سؤال« آخرین خبر» درباره شرکت نکردن عوامل و تصمیم برای اکران فیلم ها در جشنواره، گفت: جشنواره متعلق به خانواده سینما و اهالی سینماست؛ به خصوص دوستان و عزیزانی که اثر تولید و ثبت نام کردند و متقاضی شدند و فرم ثبت نام را دارند و دوست داشتند به جشنواره بیایند. قاعده امر این است که از لحاظ پروتکل های حرفه ای جشنواره های جهانی و جشنواره ما و صنعت فیلم سازی، متولی تصمیم گیری برای یک اثر، تهیه کننده است که مالک و صاحب اثر است.

امینی در تکمیل پاسخ این سوال اضافه کرد: تهیه کننده است که تصمیم گیرنده حضور فیلم در فستیوال ها و اکران و ارائه، این اثر در همه جشنواره های خارجی و داخلی بوده است و در این ماجرا برخی ها همراه با تهیه کننده بودند و برخی نبودند. شاید یکسری از مسائل اجتماعی و شخصی باشد. وظیفه ما این است که به کسی که اثر ثبت نام می کند به اکران آن اثر احترام بگذاریم و حاشیه هایی که بخواهد در رسانه ها ایجاد شود، تأثیری در عدالت خواهی اکران اثر و شرایط حضورش نخواهد داشت. آثار برای ما محترم است و حجت اکران و اتفاقات فیلم با تهیه کننده است. این موضوع را در ادوار دیگر داشتیم که صاحبان اثر و کارگردان و عوامل می گفتند دوست نداشتیم نشست پرسش و پاسخ داشته باشیم و به اکران فکر می کردیم. ادوار گذشته را ببینیم، این موضوع طبیعی است که برخی از آثار نخواهند با جشنواره همراه شوند. همه آثار راه یافته اکران موفق خواهند داشت و براساس ضوابط، بستری آرام برای اکران فیلم ها برقرار می کنیم تا مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در خصوص پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا درباره حاشیه های رسمی و غیررسمی منتشر شده که دبیرخانه یکسری ابزار تشویقی و تنبیهی برای حضور آثار در جشنواره در نظر گرفته بود، گفت: ما اختیاری برای تنبیه و تشویق نداریم. این مباحث در حوزه اختیارات جشنواره نیست؛ به لحاظ قانونی حوزه تصمیم گیری در چارچوب فیلم و حوزه های مختلف تهیه کنندگان و حوزه های دیگر، به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد برمی گردد. فکر نمی‌کنم معتبرتر از جشنواره فیلم فجر در ایران و خاورمیانه داشته باشیم. ما فستیوال هستیم و این حواشی که ماه ها در رسانه مطرح می شود، جنگ تیترها در رسانه هاست. ما مثل همه جشنواره ها چارچوب اختیاری برای برگزاری جشنواره داریم و موضوعات حاشیه ای نه در توان اختیار ماست و نه به آنها دسترسی داریم. به این موضوعات، جشنواره نمی تواند جواب قانع و قاطعی بدهد.

امینی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر فشارهای سیاسی وارده به بخش بین الملل و توضیحات بیشتر درباره این فشارها به دلیل التهاباتی که در کشور بوده است و همچنین حواشی پیش آمده پیرامون سیمرغ مردمی با توجه به اینکه چند فیلم در روزهای پایانی جشنواره اکران می شود و آیا امسال سیمرغ مردمی را در جشنواره شاهد خواهیم بود یا نه، خاطرنشان کرد: حوزه بین الملل را توضیح دادم؛ در جریان هستید که کشور در شرایط ملتهب کشور قرار دارد و فعالیت های رسانه ای و رسانه های آن سوی مرزها این هجمه چند ماهه را با دوز بالا شروع کردند و ادامه می دهند. ما یک تدابیری را انجام دادیم که اهالی رسانه خیلی با این موضوع آشنا نبوده باشند. سعی کردیم جشنواره را در شرایطی جلو ببریم و طراحی کنیم که با کمترین آسیب این امانت و کشتی را به ساحل برسانیم. حوزه بین الملل حوزه ای است بی تعارف جو رسانه ای که در آن سوی مرزها راه افتاده و با برنامه ریزی که پیش رو داریم، با شرایط آرام و مناسبی پذیرای بخش بین الملل جشنواره خواهیم بود. مباحث جامع تر و کلان تر در چند روز آینده رونمایی و ارائه خواهد شد و پذیرای میهمانان مان خواهیم بود.

وی در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر موضوع سیمرغ مردمی، ادامه داد: یک مقدار به ما حق بدهید؛ مسائلی مطرح می‌شود که چرا دبیر جشنواره حرف نمی زند و روابط عمومی چرا سکوت کرده است و ستاد خبری کجاست! دوستان سال ها کار کردند و می دانند بحث روابط عمومی را چگونه پیش ببرند. شرایط ما را به این سمت برد و تقصیر کسی نبوده است و از روز ۱۲ بهمن به درستی این مسیر پیش خواهد رفت. اما در بحث سیمرغ مردمی، همه دوستان در جریانند که امسال خط تولید آثار سینمایی، با یک توقف و یک شرایط سه چهار ماهه ای که کشور درگیر بود با یک سرعت کم و کندی شکل گرفت.

امینی با اشاره به اینکه به پاس حضور متقاضیان و همکاران و تهیه کنندگان و کارگردانان متقاضی حضور در جشنواره که در خواست داشتند تا طبق پروتکل سابق پیش نرویم تا آثارشان برسد،این برنامه ریزی را انجام دادیم گفت: بالاخره حدود ۷۰، ۸۰ اثر در سینمای کشور تولید می شود و ۷۵ اثری که ثبت نام شد، همه با علاقه و میل در جشنواره ثبت نام کردند و این آثار حاصل زحماتشان است که در چرخ رونق سینمای ایران تأثیرگذار است، بر همین اصاس جلسات مختلفی داشتیم و شرایط را درک کردیم. می توانستیم ۲۰ اثر انتخاب کنیم و درگیر کمیت باشیم و درگیر کیفیت نباشیم. امسال با جشنواره ای با ژانرها و اقلیم های متفاوت و ۶ فیلم پروداکشن بالا و قوی روبرو هستیم که یک اتفاق ویژه است. همه آثار در بخش مراحل پس تولید، یک مقدار گرفتار شدند و استودیوها یک ترافیکی داشتند و ما درک کردیم شرایط اکران را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکسری آثار از اواسط جشنواره به ناوگان اکران می رسد و اگر فشار بیاوریم کیفیت آثار لطمه می خورد هم شرمنده سینماگران و هم شرمنده مردم می شویم، گفت:. این چند آثاری که در اواسط جشنواره به ناوگان اکران می رسند شرایط را برای آرای مردمی سخت خواهد کرد. یکسری فیلم ها از اوایل و یکسری فیلم ها از اواسط، آرا می گیرند و آن عدالت اتفاق نمی افتد. دوستان ما چند روزی است درگیرند که یک بستر عادلانه را برای آرای مردمی رقم بزنند و امشب جلسه جمع بندی داریم تا بتوانیم عدالت آرای مردمی را داشته باشیم و باید این عدالت را برای آرای مردمی و سیمرغ مردمی فراهم کنیم.

دبیر چهلمین یکمین جشنواره فجر در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه فرهیختگان در مورد حواشی نشست های خبری که سال های گذشته شاهد آن بودیم و با حواشی همراه بود، چینش عوامل فیلم ها و خبرنگاران امسال جشنواره چگونه خواهد بود و مجری نشست ها چه کسی است، افزود: نشست ها طبق روال قبل برگزار خواهد شد. قرار نیست اتفاق جدیدی را داشته باشیم. مجری نشست ها را فردا آقای مسعود نجفی اعلام خواهند کرد. برنامه ریزی های کامل و جامع برای نشست ها انجام شده و طبق روال قبل برگزار خواهد شد. برای اهالی رسانه نشست های داغی را در روزهای اکران آثار پیش بینی می کنیم.

امینی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه ما در جشنواره های جهانی جایزه های فیلم اقتباس داریم، برنامه ریزی برای تعلق گرفتن و دائمی کردن سیمرغ و جایزه اقتباس دارید یا خیر و آیا امسال این سیمرغ را در جشنواره شاهد خواهیم بود یا نه، افزود: این جایزه در چندین دوره بوده و در چندین دوره نبوده است. سیمرغ اقتباس به آثار راه یافته به جشنواره و بخش های رقابتی برمی گردد. به آثاری که بر پایه اقتباس شکل گرفته باشد، می توان توجه جدی تر کرد. باید جلوتر برویم و اهالی رسانه آثار را ببینند و اگر این ۲۴ اثر برگرفته از اقتباس باشد، با اختیار دبیر جشنواره که در آیین نامه وجود دارد، می توانیم چنین جایزه ای را اختصاص دهیم.

وی در خصوص سؤال خبرنگار ایکنا درباره بازار فیلم جشنواره در برج میلاد است و بخشی از کار رسانه ای ما مربوط به آن بخش است ما با همین کارت می توانیم در برج میلاد فیلم های آنجا را هم ببینیم و نکته دوم با توجه به رویکرد جشنواره در دوره جدید، پیش از این مراسمی بود فرش قرمز که سنخیتی با جشنواره ما داشت با توجه به رویکرد این جشنواره این قسمت حذف می شود، تصریح کرد: اکران برج میلاد و پردیس ملت، فیلم هایی که هرکدام اکران می شود هماهنگی دارند دسترسی و سهمیه به اهالی رسانه یم دهند که به هر دو بتوانند دسترسی داشته باشند. اکران بین المللی که در میلاد اتفاق می افتد و تمهیدی شده در ملت هم این اتفاق بیفتد. برای پوشش بازار فیلم دسترسی به آقای نجفی اعلام می کنند که وارد بازار هم بشوند و یک مجموعه تخصصی است برای عموم آزاد نگذاشتیم تخصصی پیش برود و بحث پوشش رسانه ای دسترسی می دهیم. اما موضوع فرش قرمز و فرش فیروزه ای و آبی سال ها جشنواره درگیر آن می شود و اهالی رسانه با آن درگیر هستند. ما سیاست مان امسال از روز اول یک جشنواره ۴۰ ساله را به مرحله چهل و یکم می بریم و جا دارد از همه دبیران گذشته جشنواره فیلم فجر تشکر کنم و زحمت کشیدند چراغ این جشنواره را روشن نگه داشتند. جشنواره برگزار کردن کار سختی است آنقدر حاشیه و ظرایف دارد. مخصوصا جشنواره فیلم فجر که کل کشور درگیر آن می شوند و درگیر مسائل حاشیه ای اش هستند. من واقعا جا دارد از دبیران ۴۰ دوره زحمت کشیدند، تشکر کنم. ما سرباز فرهنگی هنری رسانه هستم و این کشتی را به ساحل برسانیم و دوست دیگر ادامه بدهد و باعث مباهات فرهنگ و هنر ما بوده است. نگاه حقیر و سیاست مدنظر ما باید جشنواره ما برگزار می شود با سیاست سبک زندگی ایرانی اسلامی ما همخوانی داشته باشد و نباید از فستیوال های دیگر کپی برداری کنیم و در اجرا آن طور پیش برویم. ما یک عقبه فرهنگی هنری داریم زبانزد است و هیچ کجای دنیا نمی توان با آن رقابت کند و هنر والای مان را ترسیم کند. از این حواشی به دور بودیم و بر چارچوب سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگ اصیل مان پیش برویم. یک جاهایی شاید مسائلی رقم بخورد و اصلاحیه ای اتفاق بیفتد با نقد و اطلاع رسانی و گفتمان و تذکر دوستان خوب مان و شما در حوزه فرهنگ و رسانه، این نکته بخواهد رسانه ای شود و به ما تذکر بدهید بهتر است. برآیندمان این است اصلاح کنیم. به این نقدها و گفتمان ها احترام می گذاریم.

وی در خصوص سؤال خبرنگار ایکنا درباره بازار فیلم جشنواره که در برج میلاد است و اهالی رسانه برای پوشش بخش بین الملل می‌توانند با کارت رسانه در برج میلاد هم حضور داشته باشند یا خیر و پیش از این مراسم فرش قرمزی بود که سنخیتی با جشنواره ما نداشت و آیا با توجه به رویکرد این دوره جشنواره این قسمت حذف می شود یا نه، تصریح کرد: اکران فیلم ها در برج میلاد و پردیس ملت، هماهنگی دارند. دسترسی و سهمیه به اهالی رسانه می‌دهند که به هر دو بتوانند دسترسی داشته باشند. اکران بین المللی در برج میلاد اتفاق می افتد و تمهیدی شده تا در پردیس ملت هم این اتفاق بیفتد. برای پوشش بازار فیلم، افراد متقاضی به آقای نجفی اعلام می کنند که وارد بازار هم بشوند.بازار بین الملل یک مجموعه تخصصی است که ورود آن را برای عموم آزاد نگذاشتیم تا تخصصی پیش برود.

وی در خصوص موضوع فرش قرمز و فرش فیروزه ای که سالهاست جشنواره و اهالی رسانه با آن درگیر هستند گفت:سیاست ما امسال از روز اول این بود که یک جشنواره ۴۰ ساله را به مرحله چهل و یکم ببریم و جا دارد از همه دبیران گذشته جشنواره فیلم فجر تشکر کنم که زحمت کشیدند چراغ این جشنواره را روشن نگه داشتند. جشنواره برگزار کردن کار سختی است و حاشیه و ظرایف زیادی دارد. مخصوصا جشنواره فیلم فجر که کل کشور درگیر آن می شوند و درگیر مسائل حاشیه ای اش هم هستند. من واقعا جا دارد از دبیران ۴۰ دوره که زحمت کشیدند، تشکر کنم.

امینی اضافه کرد: ما سرباز فرهنگی هنری رسانه هستیم و تلاش داریم تا این کشتی را به ساحل برسانیم، نگاه حقیر و سیاست مدنظر ما این است که باید جشنواره با سیاست سبک زندگی ایرانی اسلامی ما همخوانی داشته باشد و نباید از فستیوال های دیگر کپی برداری کنیم و در اجرا آن طور پیش برویم. ما یک عقبه فرهنگی هنری داریم که زبانزد است و هیچ کجای دنیا نمی توان با آن رقابت کند و هنر والای مان را ترسیم کند. ما از این حواشی به دور بودیم و بر چارچوب سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگ اصیل مان پیش می رویم. یک جاهایی شاید مسائلی رقم بخورد و اصلاحیه ای اتفاق بیفتد با نقد و اطلاع رسانی و گفتمان و تذکر دوستان خوب مان و شما در حوزه فرهنگ و رسانه، این نکته بخواهد رسانه ای شود و به ما تذکر بدهید بهتر است. برآیندمان این است اصلاح کنیم. به این نقدها و گفتمان ها احترام می گذاریم.

وی در خصوص سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه افرادی که تصمیم گرفتند در جشنواره حضور پیدا کنند در داوری ها دیده می شوند، گفت: این جشنواره در حوزه رقابتی متعلق به خانواده محترم سینماست. در این ۴۰ دوره برخی اوقات حال دوستان خوب بوده و برخی ها همراه بودند و برخی هم خیر؛ کشور ما برای همه عزیز است و فرهنگ و هنر و رسانه، برای همه ویژه است. اینکه عزیزی بخواهد همراهی کند و عزیزی نخواهد، در این ۴۰ دوره اتفاق افتاده است. جشنواره بنابر پروتکل ها و برنامه ریزی هایی انجام شده با قدرت و اقتدار تصمیم خواهد گرفت و مباحثی را که باید اجرا می کند. میهمان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هستیم و صاحبخانه خانواده محترم سینما هستند که ماه ها تلاش کرده‌اند تا این آثار برای مردم خلق شود و برای جریان خاصی خلق نشده است. ما نباید مباحث فرهنگی و هنری مان را به مسائل سیاسی گره بزنیم؛ همه برای مردم در این جا زحمت می کشند و کارشان را به نحو احسن انجام می دهند. وقتی نقد می کنیم فلان مسئول چرا کارش را درست انجام نمی دهد، این نقد به ما هم می شود که ما هم بدانیم باید برای مردم کار کنیم. شرایط را برای خانواده ها فراهم کنید که خانواده ها بتوانند از این بستر استفاده کنند. در خانه سینما به دلیل مشکلات کرونایی، خلأها و ضعف هایی ایجاد شد و رد حال حاضر باید به چرخ سینمای ایران کمک کنیم و این همدلی را به همه سینماگران و سینمادوستان هدیه کنیم.

امینی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه پیش از این دبیر جشنواره در گفتگویی اعلام کرده بود که هنرمندان باید برای سینمای ایران پدری کنند، آیا شما هم برای هنرمندان پدری کردید و هنرمندان انصرافی را برای حضور در جشنواره دعوت کردید و تلاش شما برای جلوگیری از دو قطبی ها چه بود؟ گفت: من به جهت این دو قطبی هایی که ایجاد نشود در ماه های اخیر سکوت رسانه ای هم داشتم و در سکوت و آرامش کار را جلو بردیم. بحقیر بچه سینما هستم و از ۱۷ سالگی کارم را با تولید در سینما شروع کردم و تهیه کننده ام. افتخار می کنم عضو کوچکی از خانواده سینما هستم. در طول این سال ها صمیمانه در کنار خیلی از بزرگان هنر و سینما بوده ام و شاید اختلاف فکری و سلیقه ای داشته باشیم ولی همه عزیزان ما هستند، صمیمیت و مودتی میان ما جاری و ساری است و ما در این ماه ها همین نکته ای که اشاره کردید پایبند بودیم. با دوستان خوب بازیگر، تهیه کننده و کارگردان و نویسنده مان و عوامل مختلف، جلسات هم اندیشی داشتیم و گفتمان شکل گرفته است. جلسات متعددی بوده نقطه نظرات مطرح شده، این فضای محبت و صمیمیت و عاطفه بین ما و همکاران مان برقرار بوده، هست و خواهد بود.

دبیر جشنواره در ادامه این بحث اضافه کرد: اختلاف نظرهایی که کشور و التهابات بوده، تأثیری در این دوستی ها نمی گذارد. اعتقاد به رویکرد همه جاری و ساری است؛ اینکه نمی خواهیم در این رابطه ها خدشه ای وارد شود و در حال حاضر از حضور همه دوستان استقبال می کنیم؛ چه دوستانی که اثر در جشنواره دارند و چه دوستانی که اثر در جشنواره ندارند. ما از دوستان رسانه می خواهیم به این مسیر کمک کنند تا حال همه خوب شود و انرژی مثبت بدهیم و این فضای کرخ و سختی که چند ماه گذشته دشمن دوست دارد ادامه پیدا کند را به اتمام برسانیم. هرکس به توان خودش برای امیدبخشی و آگاهی بخشی و نوید حال خوب دادن، کمک کنند. باید کمک کنیم حال هم را خوب کنیم و این تعامل با خانواده محترم سینما بوده و هست و خواهد بود.

امینی در پاسخ به انتقاد از روزنامه سازندگی که اطلاع رسانی محدود و همچنین بیان بعضی از خبرهای جشنواره به نقل از وزیرارشاد و با اشاره به تهیه کنندگی سریال «گاندو» گفت: ثابت شده من آدم جسوری هستم. این موج رسانه ای که در رسانه ها مطرح شد که تهیه کننده گاندو دبیر جشنواره شد را زیاد دیدم. قاعده امر فیلم سازی در جهان، از ژانرهای مختلف پلیسی و امنیتی یک ژانر ویژه ای است که در همه دنیا به آن می پردازند. در آمریکا سریال ۲۴ می سازد و یک درامی را خلق می کنند، همه دنیا این ژانر را دارد. در کشور ما این ژانر چند بار اتفاق افتاده بود و این آخرین اثر که ساخته شد خیلی سر و صدا کرد و نسبت به آثار قبلی مخاطب را بیشتر درگیر کرد. در ژانرهای مختلف فیلم ساختم و در ژانر اجتماعی، فیلمساز معرفی کردم؛ هومن سیدی را با فیلم آفریقا معرفی کردم. فیلم استراتژیک «شکارچی شنبه» و فیلم اجتماعی «بدون مرز»، و فیلم های متعددی را در ژانرهای مختلف سینمایی ساختم. همه روی این اثر تمرکز کردند و ژانر پلیسی و امنیتی که سر و صدای رسانه ای کردند بیشتر ذهنیت دارند و دبیری من با سریال «گاندو» به چشم آمد.

وی ادامه داد: این موضوعی که شما می گویید ربطی به نگاه امنیتی ندارد. قاعده امر این است که هرکسی در کرسی مسئولیت می نشیند یک استراتژی طراحی می کند. با توجه به التهابات جامعه، هرکسی جای من هم بود با اقتدار برنامه ریزی می کرد تا شرایط را به بهترین نحو مدیریت کند. این موضوعات کاملا برنامه ریزی من بوده و کسی ورود نکرده است و نه دستگاهی به من دستور داده و نه تذکر از مراجع و ارگانی گرفته ام. تدبیر خود بنده بوده که چطور برنامه ریزی کنیم آسیبی به آثار و صاحبان آثار نرسد. ما باید از همکاران و عوامل سینمایمان صیانت کنیم، بعد از شغل معدن، سخت‌ترین شغل سینماست. اگر بخواهیم به جای مراقبت و صیانت از این آثار و توجه به کیفیت، به سمت دامن زدن به حواشی برویم، برای بازیگر و کارگردان و عوامل آن کارها انگیزه‌ای نمی ماند حواس شان به کیفیت باشد.

امینی در ادامه پاسخ این سوال عنوان کرد: بنده در این جا باید از حوزه تولید اثر سینمایی، مراقبت کنم. به جای اینکه اسامی را زودتر اعلام کنیم، باید فیلم ها را با کیفیت و آرامش پیش ببریم. هدف ما صیانت از اهالی خانواده محترم سینماست. بدنه تولیدات سینمایی به خاطر التهابات، به وقفه خورده و دیر رسیده است. اگر با فضایی روبرو هستیم که باید کنداکتور اکران را دیر اعلام کنیم، دوستان حق بدهند. در شرایط استانداردی قرار نگرفتیم و فیلمسازان در شرایط استانداردی نیست و با سختی به مراحل آخر می رسد.. یک مقدار عادلانه به این موضوع فکر کنیم توقعات مان را پایین بیاوریم و همراه شویم.

دبیر جشنواره فیلم فجر در واکنش انتقاد روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه امسال خودی‌ها بیشتر فیلم‌هایشان را ارسال کردند و این امکان برایشان بیشتر فراهم شد، تأکید کرد: ما چیزی به نام خودی و غیرخودی نداریم. من نقل قولی از یکی از عزیزان هنرمند دیدم که گفته بودند سال‌هاست در جشنواره فیلم فجر حضور ندارم. در حالی است که ۵ سال در جشنواره جهانی فیلم فجر بوده‌اند و دستمزد هم گرفته‌اند. بنابراین یک اسم بیاورید که در جشنواره فیلم فجر نبوده است. آثاری که تولید شده را نیز درنظر بگیرید که چند درصد از بخش خصوصی و چند درصد از بخش دولتی بوده‌اند. همه اینهایی که کار می کنند در این ۲۴ اثر، هنرمندان عزیز بدنه ما در سینمای ایران اند. این طور که از جای خاصی آمده اند نیست. نکته خوبی نیست که بگوییم خودی و غیرخودی. در فهرست ۲۴ اثری که داریم ویترین هنرمندانی می بینید که در فضای ایدئولوژی های مختلفی بوده اند، هستند و خواهند بود. این طور نیست از یک کره دیگری هنرمنذ آمده، خوشبختانه سینمای ایران دور هم هستیم. فیلم های اجتماعی و منتقدانه ای داریم.

امینی در پاسخ به علت اعلام نشدن ۷۵ فیلم ثبت نام شده در بخش ملی خاطرنشان کرد: اگر زمان به عقب برمی‌گشت باز هم اعلام نمی‌کردیم. ما باید مراقبت می‌کردیم کارها با کیفیت پیش بروند و دوستان ما درگیر این چالش‌ها نشوند و روی تخصص خودشان متمرکز باشند. حواشی که از آن سوی مرزها و توسط رسانه های معاندین در دستور کار قرار دارد. این سیاست را در دستور کار داشتیم که همه سینماگران و خانواده محترم سینما باید درگیر این فضا باشند و به کیفیت آثارشان لطمه نخورد. ما همه باید مراقب این موضوع باشیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تهیه بلیت از سه درگاه اعلام شده که با اختلال مواجه بوده است. تصریح کرد: من قبل از ورود به جلسه، درگاه‌های بلیت فروشی جشنواره را بررسی کردم، موضوع اختلال فقط به جشنواره فیلم فجر و سامانه‌های اعلام شده برای خرید بلیت‌های جشنواره برنمی‌گردد بلکه دیتا سنترها قدری کند شده‌اند و این اختلال‌های اینترتی برای بقیه بخش‌ها هم اتفاق افتاده است. از وزارت محترم ارتباطات این درخواست را داریم که به ما کمک کنند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه وطن امروز درباره تجربه دبیران جشنواره‌ها در گذشته و تجربه جدیدی که برای شما اتفاق افتاد، کمتر این همراهی دبیر جشنواره را با فیلمسازان شاهد بودیم و امسال می‌بینیم شما از ابتدای کار تا نسخه نهایی همراه صاحبان آثار بودید، واقعاً وظیفه دبیر جشنواره است که این همراهی را با صاحبان آثار داشته باشد و چقدر این همراهی شما وجود داشت، خاطرنشان کرد: مهمترین همراهی این است کل فشار جشنواره را گردن خودمان و ستاد جشنواره گذاشتیم. راحت می‌توانستیم ۲۰ فیلم را اعلام کنیم و پرونده آن را ببندیم. ستاد شبانه‌روز با فیلمسازان و دست‌اندرکاران آثار همراه بودند و با بهترین شرایط، آثارشان را به جشنواره برسانند. یک مقدار در اکران و برنامه‌ریزی تحت فشاریم که نشان‌دهنده درک ما و همراهی‌مان با صاحبان آثار است؛ تا مخاطبان با یک اثر کامل روبرو شوند. از کیفیت نگذرند و کارها را به جشنواره برسانند. فکر نمی‌کنم آنقدر در ادوار گذشته با صاحبان آثار همراهی شده باشد.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره درباره آماری که از سوی میلاد شکرخواه مدیر آی‌تی جشنواره به دست ما رسید، گفت: طبق آمار در دو ساعت اولیه فروش بلیت آمار نشان، بیش از ۶۵۰۰ قطعه بلیت به صورت تک‌فروشی، فروخته شده است.

در ادامه این نشست مجتبی امینی دبیر جشنواره در پاسخ به سؤال خبرنگار صبا درباره حضور عوامل در سینماهای مردمی، تأکید کرد: صاحبان آثار در سینماهای مردمی همچون گذشته حضور خواهند داشت و امسال جشنواره برنامه‌ریزی کرده اگر صاحبان آثار تمایل داشتند که در استان‌ها اکران مردمی بروند، ما این شرایط را برای دوستان فراهم کنیم.

امینی در پاسخ به سؤال خبرنگار سایت تابناک، پیرامون این موضوع که جشنواره فیلم فجر چه زمانی قرار است به استانداردهای خودش برسد و اینکه چرا اقلام تبلیغاتی فیلم ها در اختیار رسانه ها قرار نمی گیرد،توضیح داد: جشنواره براساس چارچوب استانداردهایش پیش می‌رود. همان طور که اشاره کردم صاحبان آثار با یک تأخیری کارهایشان را به اتمام رساندند یعنی فیلم‌شان یک ماه پیش تمام شده و در این مدت باید برای آن آنونس، تیزر و پوستر و اقلام تبلیغی بسازند. صاحبان آثار عکس‌ها را دادند و عکس‌ها هم در سایت جشنواره و هم در فضای اینستاگرام جشنواره قرار دارد. آقای نجفی برای ۲۴ فیلم، موشن‌گرافی و گزارش تهیه کردند و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. هرکس سیاستگذاری برای خودش دارد؛ براساس سیاست های خودش به تبلیغات اثر می پردازد. ما مطالبه‌ای که داریم اقلام تبلیغی را در اختیار دبیرخانه بگذارید و ما در اختیار رسانه ها قرار دهیم. برخی اوقات اختصاصی در اختیار رسانه قرار می دهند گاهی در اختیار دبیرخانه و گاهی هم نمی خواهند اقلام تبلیغی را در اختیار بگذارند. بعضی از صاحبان آثار نمی خواهند و مالک اند. براساس سیاستگذاری تبلیغی رقم بخورد و این موضوع سلیقه ای است و ربطی به جشنواره ندارد.

نجفی همچنین پاسخ داد: آقای سیمونیان تقصیری ندارند. همان شب که ما موشن ها را رسانه ای کردیم برخی از صاحبان آثار هم ناراحت شدند چرا ما این کار را کردیم. طبق آیین نامه باید عکس و پوستر و تیزر را در اختیار قرار بدهند که فیلم ها روابط عمومی اختصاصی دارند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره اعتراضات اخیر در جامعه و تعداد قابل توجهی از عوامل سینما گرفتاری های متعددی برای آنها به وجود آمد برخی احضار و برخی هم به زندان رفتند؛ عده ای از اصحاب سینما و انجمن منتقدین سینما، می خواستند سینما را تحریم کنند و برخی هم می‌گفتند ما شرکت نمی کنیم. آیا شما اقدام عملی برای گفت و گو و حل مناقشاتی که در این دوره اتفاق افتاد، داشتید و یا به شما اجازه ندادند که این کار را بکنید، تأکید کرد: شورای مرکزی انجمن منتقدان سینما اعلام کردند نمی خواهیم شرکت کنیم. کل شورای مرکزی سال ها در جشنواره فیلم فجر بودند مسئولیت داشتند و کار کردند. ۱۴۷ منتقد برای حضور در خانه رسانه تأیید شدند و این آمار نشان می دهند بدنه منتقدین خودشان را از خانواده اهالی رسانه و سینما دانستند. اشاره کردم نقد، محترم و پابرجاست و احترام به نقد حفظ باید شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به خبرنگار شبکه لبنان در خصوص بخش بین‌الملل و میهمانان خارجی گفت: ما از ۲۵ کشور میهمان خواهیم داشت.

امینی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه افغانستان درباره حضور فیلمسازان افغانستانی در این جشنواره گفت: فیلم جامع و صریحی که با موضوع افغانستان باشد، خیر. برادران و خواهران افغانستانی برای ما محترم اند. در حوزه بین الملل و بازار فیلم، کمپانی افغان را داریم.

امینی در خصوص سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره این نکته در برابر فشار رسانه های خارجی افزود: موضوع فشارهای رسانه‌ای معاندین باید بگویم این فشارها همیشه بوده و اتفاق تازه‌ای نیست. تأثیری روی ما نگذاشته و کار با قدرت پیش خواهد رفت با لطف و عنایت خداوند و همراهی خانواده محترم سینما و رسانه جشنواره خوبی خواهیم داشت و در ۲۲ بهمن، اختتامیه جشنواره دور هم جمع خواهیم شد برای فصل جدید سینمای ایران بستر تولید و نشاط و آگاهی را در بدنه جامعه رقم بزنیم. همه موظفیم برای همدلی دست به دست هم دهیم برای اینکه نشاط را فراهم کنیم و اتفاقات خوب را برای مردم رقم بزنیم. جا دارد از همه دست‌اندرکاران فجر چهل و یکم تشکر کنم و شاید بچه‌های ما شبی یکی دو ساعت بیشتر نخوابیدند و شرایط را سخت فراهم کردند و جشنواره خوبی برگزار کنند. از ستاد بین‌الملل جشنواره و آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی و از آقای اسماعیلی وزیر ارشاد تشکر کنم. ایشان اهتمام ویژه به حوزه سینمایی دارند و انرژی مضاعفی نسبت به همه وزاری ارشاد به سینما داشتند و مورد حمایت قرار دادند. با توجه به این انرژی در خط تولید چرخه سینما گذاشته و کمک شد چرخه تولید سینما رونق پیدا کند و تولیدات زیادی رقم بخورد و این فضای بیکاری که برای بدنه سینما اتفاق افتاده، حل شود و شاهد موفقیتش باشیم.

امینی در پایان با رد برخی از شایعات در فضای مجازی انصراف برخی از سینماگران که منتشر شده، گفت: همه اهالی سینما صاحب خانه جشنواره هستند و ما میهمان اهالی سینما هستیم. جشنواره فجر برای همه خانواده سینماست. قدم بر چشمان مان می‌گذارند. پیشاپیش قصوری در مدیریت و اجرای جشنواره چهل و یکم باشد، عذرخواهی می کنم و جشنواره خوبی رقم بزنیم. ما جزو خانواده رسانه هستیم و خوشحالیم خانواده رسانه ما پویا و زنده است. نقد باپرجاست و نقدهاست که سینما و جشنواره فجر را با قدرت و اقتدار نگه می‌دارد و امیدوارم چراغ جشنواره پرفروغ‌تر و روشن‌تر از گذشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *