تور تخصصی رویداد «سینماسلامت» برگزار شد؛از خاطرات کادر درمان در دوران کرونا تا ضرورت‌های بازنمایی سلامت در سینما و رسانه

جمعی از شرکت کنندگان نخستین رویداد «سینماسلامت» به منظور ارتقای سطح کیفی طرح‌ فیلمنامه‌های خود با حضور دبیران این رویداد و پزشکان و پرستاران از کلینیک مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) بازدید کردند.

به گزارش جهان سینما به نقل از  روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، تور بازدید از بیمارستان امام خمینی(ره) با حضور جمع منتخبی از شرکت کنندگان در نخستین رویداد «سینما سلامت» روز سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ در بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این برنامه زهرا شاهین فر دبیر علمی رویداد «سینما سلامت» عنوان کرد: علت انتخاب بیمارستان امام خمینی(ره) برای برگزاری این تور این بود که بسیاری از بخش‌های این مجتمع بالاترین درگیری را با کرونا داشتند و مجموعه ۲۵ بخش کرونایی در ایام درگیری با این ویروس داشت. ضمن اینکه باید آمار را هر روز رصد می‌کردیم و شرایط ویژه‌ای داشتیم.

در ادامه دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز در ادامه با خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد: امیدوارم در این تور بتوانید بایسته‌های کادر درمان و پزشکی را انعکاس دهید. این مجتمع با ظرفیت ۱۱۰۰ تخت خواب و ۳۰۰ ترخیص و بستری در حالت عادی نیز بحران‌هایی دارد حال در ایام کرونا این بحران برایش جدی تر شد و خیل عظیمی از احساسات ترس و نگرانی با بروز کرونا بر ما آوار شد و همزمان باید به داد مردمی می‌رسیدیم که سراسیمه به بیمارستان‌ها هجوم می‌آوردند. همچنین در فضای مجازی صحنه‌های عجیبی را در روزهای اولیه مواجهه با کرونا شاهد بودیم. شاید ابتدا برایمان کمی طنزآمیز نیز بود اما به مرور همه آن‌ها را پیش رویمان واقعی دیدیم.

وی ادامه داد: در روزهای اول بیماری داشتم که ریه‌هایش به شدت درگیر شده بود و تنها می‌گفت خسته هستم اما میزان اشباع اکسیژن محلول در خون او ۷۰ درصد بود درحالیکه در حالت عادی باید ۹۰ می‌بود! چالش‌ها و سختی‌های خود را در آن زمان داشتیم و ماسک و مواد ضدعفونی کننده به یکباره نایاب شدند اما خوشبختانه توانستیم علیرغم آسیب‌های وارد آمده این دوران را طی کنیم.

وی ادامه داد: بیمارستان امام خمینی(ره) حدود ۸۰ سال قدمت دارد و بنابراین نیاز بود آن را برای مقابله با کرونا تجهیز و بهینه‌سازی کنیم. تور امروز شما به این بیمارستان بی شباهت به تور «راهیان نور» و بازدید از مناطق جنگی نیست. در هر بخش آن روزها در بیمارستان این تنها صدای دستگاه تنفس‌های سخت بود که شنیده می‌شد. وقتی نفس مریض تنگ می‌شد، سختی‌های کار را بسیار بیشتر درک می‌کردیم. به شخصه خودم نیز به کرونا مبتلا شدم و دو هفته بسیار سخت را پشت سر گذاشتیم اما در نهایت باید بگویم تجربه‌های گرانقدری را سپری کردیم.

اورندی در ادامه از نویسندگان حاضر درخواست کرد در مبحث پیش‌گیری از ابتلا به بیماری و تاکید بر آن در حوزه سینما و رسانه فیلمنامه‌هایی را نگارش کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه به جهت برخی کج‌نمایی‌ها شبه علمیات بی منطق و سندی در اوایل کرونا ارائه می‌شد که کار ما را سخت‌تر می‌کرد. بنابراین نیاز است ابعاد پیشگیرانه علمی و درست در آثار سینمایی نشان داده شود. ما از تیر تا شهریور سال ۱۴۰۰ روزانه ۵۰۰ تخت و مریض رمدسیور می‌زدیم. وضعیت جوری بود که حتی رزدینت پاتولوژی نیز در درمانگاه بیمار را ویزیت می‌کرد. همچنین ترس‌ها از واکسن و مقاومت در برابر زدن آن و تک تک لحظه‌ها ایثارگری هایی را ثبت کرد جز در بیمارستان‌های سانتری مثل امام خمینی(ره) در جای دیگری دیده نشد. من دو هفته در دوران اوایل کرونا به خانه نرفتم درحالیکه فرزندم سه ماهه بود. حتی به خانواده‌ام نمی‌گفتم کشیک کرونا هستم اما به تدریج و خوشبختانه از مهر سال گذشته تاکنون که پوشش سراسری واکسن را شاهد بودیم اوضاع بهتر شد و بعد از آن کرونا را به عنوان بخش همیشگی بیمارستان پذیرفتیم. درباره آمارها نیز باید بگویم بالای ۲۲۰ هزار تریاژ، کمتر از دو فوت و ۲۰ درصد بستری را در بیمارستان امام داشتیم و آمارهایمان با آمارهای جهانی مطابقت داشت و همه این توفیقات در مبارزه با کرونا به مدد پرسنل و اهالی رسانه حاصل شد. اگر صداوسیما، سینما و روزنامه‌ها کمک نمی‌کردند این توفیقات حاصل نمی‌شد.

وی افزود: به نظرم در این دو سال و اندی سواد رسانه‌ای مردم بیشتر و اطلاع رسانی نیز دقیق تر شده است. مردم پذیرفته‌اند هر خبری را نباید فوروارد و به آن اعتماد کنند.

یکی از محاسن در دوران کووید ۱۹ علیرغم همه سختی‌ها و تلخی‌هایش این بود که از همان روزهای اول زحمات کادر درمان و پرستاری دیده شد در حالیکه حتی بسیاری از مردم می‌ترسیدند وارد بیمارستان شوند پرستاران و پزشکان در میدان جنگ با کووید بودند.

پرستو آریاملو مدیر امور پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز بیان کرد: در دوران کرونا ما آنقدر درگیر کار بودیم که فرصت نکردیم خاطراتمان را بنویسیم. از لحظه لحظه آن روزها خاطره دارم و توالی اتفاقات آنقدر زیاد بوده است که قطعا نمی‌توان همه‌اش را ثبت کرد. رسانه‌ها و خیرین در اوج کرونا کمک زیادی به ما کردند و من یادم است غروب هر روز ساعت ۷ به دفتر می‌رفتم و بعدش سری به می‌زدم و تا یک و دو شب حتی در خانه درگیر پیگیری امور بیمارستان بودم. از زیباترین خاطراتم مربوط به زمان‌هایی است که یک فرد عادی به تلفنخانه زنگ می‌زد و تشکر می‌کرد این از قشنگ‌ترین لحظه‌های ما بود یا افراد ناشناسی که برای ما هدیه یا نامه تشکر می‌فرستادند، همه خاطرات قشنگی را برایمان ساخت. کووید این روزها عادی شده است و شبیه با شرایط آن را برای بیماری‌هایی نظیر ایدز، هپاتیت، هاری و … نیز قبلا تجربه کرده بودیم.

وی ادامه داد: رویداد سینماسلامت به نوعی دلگرمی برای کادر درمان ایجاد می‌کند و ما آمادگی هر نوع کمکی برای مشورت در حوزه فیلمنامه‌ها را داریم. اگرچه شدت کووید کمتر شده است اما همیشه ما به قدری مشغول کار هستیم که فرصت نگارش خاطراتمان را پیدا نمی‌کنیم و فراغتی دست نمی‌دهد.

زهرا شاهین فر نیز به پروژه نماهنگ(فلش‌ماب) «قرنطینه» ساخته خودش و با اجرای حسین حقیقی اشاره کرد که در روزهای اوج کرونا ساخته شد.

مصطفی نظری زاده دبیر هنری «سینماسلامت» نیز عنوان کرد: این رویداد به همت بنیاد سینمایی فارابی در ساختاری تازه در حال اجرا است و شاید پیش از این در حوزه درمان مسبوق به سابقه نبوده باشد.

وی خطاب به نویسندگان حاضر در جلسه عنوان کرد: امروز به دنبال نوشتن یک فیلمنامه سینمایی برای سطح یک سینمای کشور هستیم و هدف مان نگارش تله فیلم، برنامه تلویزیونی یا حتی سریال نیست. ما به دنبال ایجاد هم‌افزایی بین سینماگران و کادر درمان در رویداد «سینماسلامت» هستیم. توصیه‌ام این است که تا هفته آینده و روز برگزاری پیچینگ طرح‌ها بر ایده‌ها و اجراها تمرکز ویژه داشته باشید. پیچینگ کار ساده‌ای نیست و نهایتا باید تا دو دقیقه طرح‌ها ارائه شوند و صبح همان روز مشخص می‌شود که کدام پنج نفر به مرحله نهایی راه می‌یابند. در ادامه به پنج تیم سه نفره اعضا تقسیم می‌شوندو چند ساعت با حضور منتورها و استادان بر سرح‌های خود کار می‌کنن  و برای ارائه آن‌‌ها آماده می‌شوید. در نهایت صاحب ایده برتر معرفی می‌شود. وی با ارزیابی کیفی آثار رسیده به دبیرخانه توضیح داد: تعدادی از طرح‌ها واقعا خوب هستند اما ‌پیشنهادم این است که آن‌ها را جذاب تر کنید.

در ادامه شرکت کنندگان حاضر به معرفی خود پرداختند و به طور مختصر ایده‌هایشان را مطرح کردند. همچنین بازدید از مجتمع درمانی مهدی کلینیک که به تازگی تاسیس شده است، به منظور آشنایی با تجهیزات و ابزارها مورد استفاده در درمان بیماران کرونا و پاسخ به سوالات تخصصی بخش پایانی این تور نیم روزه بود که با هدف ارتقای سطح کیفی طرح‌ها و شرح درست جزییات و مباحث علمی در آن ها انجام شد.

نخستین رویداد «سینماسلامت» با محوریت کرونا ۲۱ دی ۱۴۰۱ به همت بنیاد سینمایی فارابی با همکاری دانشگاه علوم پرشکی تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *