برپایی نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در بنیاد فرهنگی روایت فتح/اختتامیه در پهنه خلیج فارس

نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پنجشنبه – ۲۴ آذر در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره جلال غفاری قدیر ‌ دبیر جشنواره در این نشست اظهار داشت: بزرگترین خبر و اتفاق سینما در جشنواره تبلور پیدا می کند که این هم باید از جنس مقاومت باشد.

وی افزود: تلقی ما این است که رویدادسازی و خبر جشنواره باید از جنس مقاومت باشد. لذا تدبیر کردیم که اختتامیه جشنواره را در پهنه خلیج فارس با جزایر همیشگی ایرانی برگزار کنیم؛ پهنه زیبایی که امروز با افتخار می توانیم بگوییم در هیچ دوره ای تا به این اندازه در ید قدرت ما نبوده است.

غفاری با تاکید بر این که رویکرد جشنواره داری ما باید از جنس همان رویداد باشد، از گفتمان سینمای مقاومت می‌توان به عنوان رقیب گفتمان غالب سینما نام برد اظهار داشت: یکی از جلوه های کلام رهبری در سال‌های اخیر تفسیر گفتمان مقاومت و تفاسیری چون مقاومت و اقتصاد مقاومتی است.

جشنواره مقاومت باید به گونه ای رقم بخورد که فیلمسازی گام دوم انقلاب اسلامی وارد عرصه شود. باید در نسل نوع فیلمسازانی که گام دوم انقلاب اسلامی را رقم می زنند سرمایه گذاری کنیم و به افق بلند مدتی که این ها رقم خواهند زد فکر کنیم.

وی با بیان این که باید جنبه جشنواره صرفا مسابقه نباشد و همراه با جریان فیلمسازی باشد اظهار داشت: تاکید ما روی فیلم کوتاه بوده که با توجه به وسع و توان این نسل فیلم کوتاه بستر مناسب تری است و این حوزه جذاب و مورد تاکید ماست. جوایز در این حوزه علاوه بر این که ویژه خواهد بود حمایت های ویژه تولیدی نیز خواهیم داشت.

غفاری همچنین گفت: ما باید رویکرد جشنواره داری خود را توسعه دهیم و این رویکرد می تواند کاملا همجنس مضمونی باشد که جشنواره دنبال می کند. اگر به گونه ای در جشنواره هدفگذاری کنیم که برای کشور، انقلاب و مقاومت عایدی ایجاد نشود از هدف جشنواره دور شدیم.

دبیر جشنواره هفدهم فیلم مقاومت خاطرنشان کرد گفت و گوهای حرفه ای در سطح بالا با فیلمسازهای بزرگ مطرح شده تا به این جمع بندی برسیم تا یکی از آثار بزرگی که در سال های آینده خلق می کنند در نسبت با گفتمان و سینمای مقاومت باشد.

دائمی شدن دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت از امسال

دبیر جشنواره هفدهم فیلم مقاومت غفاری از دائمی شدن دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت خبر داد و گفت: تمرکز این دوره در اسفند ماه است و بعد از آن کل اتفاق های جشنواره را در طول سال خواهیم داشت و هفته های فیلم و جشنواره های استانی در طول سال خواهد بود و این به یارگیری ها، ارتباط ها، سفرها و دیدارها کمک می کند.

وی تاکید کرد: در این جشنواره، هر جایی فیلمسازی درگیر با جریان لیبرال سرمایه داری است و حذف شده در دایره هواداری ما قرار می گیرد. اینها کم نیستند که به جرم اعتراض به اتفاق سیاسی در غرب، جریان و یا کودک کشی اسرائیلی ها در منطقه از جریان سینما حذف شده اند.

غفاری گفت: تلاش می کنیم ظرفیت های جوان و استعدادهای هنری در حال شکوفای کشور را با این جشنواره گره بزنیم. وقتی بزرگ های سینما در کنار هم حضور پیدا می کنند این حضور فرصت خوبی برای تشویق جریان فیلمسازی در کشور است که بتوانیم در سطح های استانی اینها را رشد داده و در نهایت برای چله دوم انقلاب بزرگترین فیلمسازهایی تربیت شوند که در آینده فیلمهایشان را ببینیم.

وی افزود: ما نیاز داریم پروتکل های خرید و فروش خود و تبادل فیلم را توسعه دهیم و کار مشترکی که بین علاقمندان به گفتمان مقاومت وجود دارد. رایزنی های این کار هم در حال شکل گیری است تا شاید بتوانیم ولو ماکت کوچکی را در این دوره پیاده سازی کنیم و در سال های آینده بازار فیلم با مضمون مقاومت داشته باشیم.

جایزه جهان بدون اسراییل با عنوان شهید مغنیه اهدا می‌شود

محسن رفیعی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت هم در این نشست گفت: این دوره شامل ۶ بخش است. ما امسال و در این دوره بخش مجزای بین‌الملل نخواهیم داشت. عرصه، عرصه هم شانگی و رقابت در قالب یک امت است. تمام فیلمسازانی که در محور مقاومت کار می‌کنند در یک گستره پاک و برابر کنار هم آثارشان مورد داوری قرار می‌گیرد.

رفیعی افزود: در بخش اصلی، در سه بخش فیلم بلند، شامل سینمایی، مستند و پویانمایی کار می‌کنیم و آثار را در دبیرخانه مورد پذیرش قرار می‌دهیم. سریال هم بخش دیگر است و در بخش فیلم کوتاه هم ناظر بر سه حوزه داستانی، مستند و پویانمایی پذیرای آثار هستیم. تمام شرکت‌کنندگان و متقاضیان داخلی و خارجی، آثارشان در کنار یکدیگر انتخاب و داوری می‌شود.

وی ادامه داد: بخش مهم دیگری که مورد توجه قرار گرفته بخش «نسل روایت» است. امسال و در این دوره رویکردی جانانه و پرداختی اصولی و درست به مسأله نوجوانان و جوانان دوربین به دست خواهیم داشت که از بین آنها بتوانیم نسل آینده فیلمسازی که گام دوم انقلاب را برای رسیدن به اهداف فرهنگی و هنری کمک می‌کنند، شناسایی کنیم.

رفیعی در ادامه گفت: بخش سوم ما بخش دفاع مقدس است. به هر حال دفاع مقدس ژانری برخاسته از انقلاب اسلامی است و در این بخش هم پذیرای آثار مختلف هستیم. جوایزی که در این جشنواره اهدا خواهد شد با نام شهدایی چون شهید حاج قاسم سلیمانی(جایزه بخش اصلی)، رسول ملاقلی پور(جایزه بخش دفاع مقدس)، شهید عماد مغنیه(جایزه جهان بدون اسراییل) و شهید حججی (جایزه نسل روایت) خواهد بود که در بخش‌های مجزایی اهدا خواهد شد. بخش فیلمنامه این جشنواره نیز جایزه خود را با نام شهید سید مرتضی آوینی با عنوان روایت قلم اهدا خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در بخش نقد و پژوهش پذیرای آثاری از جمله نقدهای سینمایی، پژوهش و… با مهلت ارسال آثار تا ۲۲ بهمن سال جاری هستیم. زمان آغاز دریافت آثار هم از همین امروز است. علاقه‌مندان برای ارسال آثار به جشنواره می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره و سایت کمکی راوی‌نو اقدام کنند.

 رونمایی از پوستر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت

در حاشیه نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت از پوستر این جشنواره با حضور خانواده شهدا رونمایی شد.

پوستر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت با طراحی محمد روح‌الامین از گرافیست‌های مطرح کشور رونمایی شد.

این مراسم رونمایی در حاشیه نشست رسانه‌ای جشنواره و با حضور خانواده محترم شهید والامقام ابراهیم هادی و حمیدرضا اسداللهی برگزار شد.

مادر شهید حمیدرضا اسداللهی در این بخش از نشست خبری جشنواره گفت: شهید اسداللهی احترام ویژه‌ای به پدر و مادر می‌گذاشتند و به نماز اول وقت توجه خاصی داشتند.

وی در ادامه با اشاره به برخی ناآرامی‌های پیش آمده در کشور از سوی جوانان و نوجوانان گفت: به جوانانی که در دام حیله دشمن اسیر شده‌اند توصیه می‌کنم تا مانع متلاشی شدن خانواده بزرگ ایران شوند و همانگونه که سردار شهید سلیمانی می‌گفتند همه ما یک خانواده هستیم.

خواهر شهید ابراهیم هادی هم با حضور در این نشست و در بخش رونمایی از پوستر جشنواره با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: شهدا، مقاومت خودشان را نشان دادن و شهید هادی هم همانند دیگر شهدا در کانال کمیل ۵ روز ایستادگی کردند. ما نیز باید همانند شهدا مقاومت کنیم.

وی افزود: دشمنان بدانند که ایران اسلامی با شهدای خود مانع از تمام تلاش‌های آنها برای آسیب به کشورمان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *