دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» معتقد است درهای جشنواره به روی همه سینماگران و مستندسازان باز است.
به گزارش جهان سینما به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بینالملل «سینماحقیقت»، نشست خبری شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدیمقدم روز پنجشنبه 17 آذرماه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران و تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) در گزارشی درباره جشنواره شانزدهم «سینماحقیقت» گفت: ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ فراخوان ارسال اثر به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منتشر شد و تا ۱۵ شهریور مهلت پایان ارسال آثار بود. مهلت دریافت اثر باتوجه به درخواست مستندسازان تا پایان شهریورماه ادامه یافت و در نهایت ۶۱۴ اثر ثبتنام و ۵۸۷ فیلم به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد.
وی افزود: از میان آثار تحویل داده شده به دبیرخانه ۷۶ مستند به دلایلی از جمله پخش شدن از شبکههای تلویزیون، شرکت در دورههای قبل یا حضور در جشنوارههای دیگر، شرایط حضور در شانزدهمین دوره را نداشتند و از گردانه رقابت خارج شدند. در بخش شهید آوینی، ۱۲ مستند به این دلیل که در پانزدهمین دوره، فرم شرکت در جشنواره را پر کرده بودند، کنار گذاشته شدند. البته در این بخش شرکت در جشنوارههای دیگر یا پخش از شبکههای تلویزیونی در نظر گرفته نمیشود.
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شانزدهم، در بخش مستندهای بلند ۱۰۱ فیلم، مستندهای نیمهبلند ۱۲۶ فیلم و بخش کوتاه ۲۷۴ مستند واجد شرایط بررسی شناخته شدند. مجموع آثاری که بخت بررسی شدن برای حضور در این دوره را داشتند ۵۱۱ مستند است که از میان این آثار ۱۸۸ مستند متقاضی حضور در بخش شهید آوینی بودند.
او ادامه داد: هر سال بعد از مراحل اولیه ثبتنام آثار و تحویل اولین نسخه فیلمها، باتوجه به شرایط مختلف از جمله مسائل فنی، دلایل حقوقی و حقیقی مرتبط با فیلم و صاحبان اثر، گروهی از حضور در جشنواره انصراف داده یا فیلمشان در موعد مقرر به دبیرخانه تحویل داده نمیشود به همین دلیل امسال ۲۵ فیلمساز از حضور در شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» انصراف دادند.
رشد 17 درصدی متقاضیان حضور در بخش شهید آوینی
حمیدی مقدم تاکید کرد: نیاز به شفافسازی میبینم که بگویم از میان این تعداد پنج فیلم مشکل حقوقی داشتند، هشت فیلم به دلایل فنی از جشنواره کنار رفتند و ۹ تهیهکننده تمایلی به شرکت مستندشان در جشنواره «سینماحقیقت» نداشتند. باید بگویم که سه فیلم نیز در اعتراض به شرایط کنونی جامعه و ناآرامیها از حضور در این دوره انصراف دادند. ۱۶ فیلم بلند، ۱۵ فیلم نیمه بلند و 20 اثر کوتاه برای رقابت نهایی انتخاب شدند و همچنین ۱۲ فیلم در بخش شهید آوینی و ۹ فیلم خارج از مسابقه خواهیم داشت.
دبیر جشنواره بیان کرد: تعداد آثار مستند رسیده به دبیرخانه جشنواره که حایز شرایط شرکت در مسابقه هم بودند، در این دوره ۱۶ درصد افزایش داشته است، تعداد متقاضیان حضور در بخش شهید آوینی نیز ۱۷ درصد رشد داشت.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره بخش بینالملل شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: کل آثار متقاضی در بخش بینالملل از ۹۵ کشور، ۱۳۴۸ اثر بود که از این تعداد ۲۶۰ فیلم در بخش بلند و ۱۹۵ اثر در بخش نیمهبلند، ۸۹۳ مستند در بخش کوتاه ثبتنام کردهاند.
وی در ادامه با اشاره به تمرکز و توجه مرکز گسترش به استانها و کشف استعداد در این نقاط گفت: خوشبختانه روند تولید و نگاه به جشنواره که در استانها شاهد هستیم، در این دوره افزایش داشته است و ۲۸ فیلم از ۱۶ استان در این دوره حاضر هستند که این اتفاق بزرگی در جشنواره شانزدهم است. در کنار فیلمسازانی که در بخش مسابقه حضور دارند برای اولین بار مجموع ۱۴۰ فیلمساز استانی را به جشنواره دعوت کردهایم تا در جریان این رویداد حضور داشته باشند، این اتفاق در کنار اقدامات انجام شده میتواند باعث بالا رفتن کیفیت تولیدات استانها شود.
او ادامه داد: بیشتر مدیریت تولید در استانها با معاونتهای سینمایی و فرهنگی وزارت ارشاد است. ما برای همگرایی نشستی 2 روزه با معاونتهای سینمایی برگزار خواهد شد، تا بتوانیم مسائل و مشکلات هنرمندان شهرستانی را مرتفع سازیم.
موضوعات اجتماعی و شهری بخش عمده مستندها را شامل میشوند
حمیدی مقدم مطرح کرد: همچنین از میان ۵۱۸ فیلم، بخش عمده مستندهای ما موضوعات اجتماعی و شهری هستند که ۲۷ درصد کل آثار را تشکیل دادند، همچنین ۱۹ درصد کل آثار ارائه شده دفاع مقدسی هستند، مستندهای پرتره ۱۴ درصد و مستندهای محیط زیست و حیات وحش هم ۱۰ درصد آثار را تشکیل دادهاند، امسال آثار خوبی در زمینه حیات وحش هم داریم، ۱۰ درصد میراث فرهنگی، هشت درصد دینی- آیینی، ۶ درصد ورزشی، ۶ درصد سیاسی و یک درصد مستندها با موضوعات متفرقه هستند.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند،تجربی و پویانمایی درباره کارگاهها و نشستهای این دوره توضیح داد: «مستندسازی تک نفره»، «طراحی ساختار در مستند بحران»، «نوشتار متن مستند»، «تکنیکهای مصاحبه در مستند»، «مستندهای ترکیبی»، «توسعه طرح و متن مستند» و «مواجهه با موضوعات ذهنی؛ هنر» از عنوانهای کارگاههای این دوره هستند که باتوجه به ضعفی که در سینمای مستند داشتیم، انتخاب شدهاند. همچنین در نشستهای بینالمللی جشنواره برنامهریزی خوبی صورت گرفته است. به عنوان مثال در این دوره یک موضوع مشترک برای همه شرکتکنندگان داریم تحت این مسئله که آیا باید جشنواره «سینماحقیقت» با بخش «شهید آوینی» ادامه پیدا کند یا این بخش تبدیل به جشنوارهای جدا شود، همه این موضوعات در جشنواره مطرح میشوند.
پنج نشست تخصصی در جشنواره شانزدهم
در ادامه این نشست خبری دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: برای اجرایی شدن مصوبه دولت در مستندنگاری طرحها و پروژه های مهم کشور، بخشی از مدیران روابطعمومی ارگانها و سازمانها برای ارتباط با مستندسازان دعوت شدهاند تا با آنها گفتگو کنند و جریان مستندسازی ما وارد طرحی ملی شود. ما در این جشنواره نشستهای تخصصی «روایتها؛ دور و نزدیک»، «مستندسازان و جهان امروز»، «آسیبشناسی جایزه آوینی»، «فرصتها و ظرفیتهای مصوبه مستندنگاری ملی» و «مستندسازی و استراتژیهای رسانهای» را داریم. مستندهای سیاسی ما و ریسک بالای مستندساز برای خطرپذیری نیز نیاز به نشستی تخصصی داشت که با مهمانان داخلی برگزار میشود.
حمیدی مقدم درباره محل برگزاری این دوره از جشنواره بیان کرد: پردیس سینمایی ملت خانه جشنواره امسال است. دورههای گذشته در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشد، اما امسال ظرفیت مهمانها بیشتر شده، برای راحتی بیشتر مهمانان و استفاده از سالنهای متعدد، پردیس سینمایی ملت انتخاب شده است و همچنین به دلیل تداخل احتمالی با مسابقات فوتبال جام جهانی، جشنواره امسال را از هفت روز به پنج روز تقلیل دادهایم.
محمد حمیدی مقدم درباره حضور شرکتکنندگان خارجی در این دوره گفت: ۱۱ مهمان بینالمللی داریم و تعداد زیادی فیلمساز خارجی متقاضی حضور در این دوره بودند که باتوجه به هزینهای که برای مهمانهای خارجی وجود دارد، رایزنیهایی در حال انجام است اما در بخش حضور اساتید کارگاهها و داورها در حال برنامهریزی هستیم و اتفاق خوبی در جریان است. اسامی کامل به زودی اعلام خواهد شد، در هیات داوران رییس دانشگاه معتبر ویجیک روسیه را داریم که از معتبرترین مدرسان سینمایی جهان است.
درهای جشنواره «سینماحقیقت» به روی تمام صنوف و انجمنها باز است
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به این سوال که موضوع مستندهای این دوره ناآرامیهای اخیر ایران را در بر گرفته است یا نه گفت: ۶ درصد از کل آثار متقاضی حضور در جشنواره سیاسی بودند که درصد آثار منتخب شاید کمتر باشد. در این دوره از جشنواره مستندهای سیاسی اکران میشوند اما فراخوان جشنواره ما اول مهر ۱۴۰۱ به اتمام رسیده است و در حوزه مسائل اخیر فیلمی نداشتهایم. اگر در این مورد فیلمی ساخته شود احتمالا در دوره بعدی «سینماحقیقت» اکران میشود.
او درباره تحریم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی تصریح کرد: فعالیت انجمن منتقدان مربوط به خودشان میشود و هر صنفی فعالیتهای خودش را پیش میبرد اما درهای جشنواره «سینماحقیقت» به روی تمام صنوف و انجمنها باز است. «سینماحقیقت» فعالیت خودش را دارد و در حوزه متنی، نقد و انتشار، کار خود را انجام میدهد. تحریم این رویداد نیز قاعدهای صنفی دارد که فکر میکنم فعالیتی خارج از صنف است چون انجمنها باید از برگزاری هرگونه رویداد فرهنگی استقبال کنند تا موجب انسداد فرهنگی نشوند. این روزها فعالیتها بسیار متکثر شده است و هرکس در بخشی فعالیت میکند. بهطور کلی فعالیتهای صنفی قابل احترام هستند اما فراموش نکنیم که نویسندگان و منتقدان آزاد هنوز در جشنواره حضور دارند و هر کسی قابلیت انتخاب دارد.
حمیدی مقدم درباره تحریمی که از سوی برخی مستندسازان صورت گرفته است بیان کرد: از سال 1398 که به مرکز گسترش آمدهام، ارتباطات نزدیکی با صنوف داشتهام و این کتمانشدنی نیست، من به حضور صنفی اعتقاد داشته و دارم و میدانم که این اتفاق منتج به پیشرفت و اتفاقات خوب در این حوزه میشود. برخی فعالان حاضر در تحریم امسال، در سه سال گذشته در جشنواره فعال بودهاند تا صنف را قوی کنند، همانطور که در دوره چهاردهم توانستیم از پس کرونا برآییم و جشنواره را برگزار کنیم.
وی افزود: اینگونه صحبتها همیشه شنیده میشوند، ما با فعالان حوزه مستند حرف زدیم و تعامل کردیم. امسال اوایل شهریورماه جلسهای با نمایندگان صنوف ازجمله تهیهکنندگان و کارگردانان سینمای مستند داشتیم و نشست سیاستگذاری خود را با حضور این 2 صنف برگزار کردیم اما متاسفانه اتفاقی در صنف افتاد که در تعامل انسداد ایجاد کرد، این در حالیست که ما تا آخرین لحظه تعامل را در دستور کار خود قرار دادهایم.
«سینماحقیقت» تبدیل به نهالی تنومند شده است
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در ادامه عنوان کرد: حقیقت انکار شدنی نیست و «سینماحقیقت» را نمیتوان انکار کرد. فرهنگ نیز تحریم شدنی نیست، مگر میشود فیلم دیدن را تحریم کرد؟ این جشنواره تبدیل به نهال تنومندی شده است و برخوردی این چنین با آن درست نیست.
حمیدی مقدم ادامه داد: بسیاری از دوستان تحریمکننده به می ۱۹۸۸ و حرکت گدار اشاره میکنند اما میدانیم بعد از آن چه اتفاقی افتاد. جشنواره جای تعامل، حرف زدن و نقد کردن است اما اینکه درهای گفتگو را ببندیم درست نیست. ما همچنان به صنف معتقدیم و البته نظرها در صنف متفاوت است چراکه این انجمن صنفی حدود ۳۰۰ عضو دارد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود از اتفاقی ویژه در بحث مخاطبان جشنواره این دوره خبر داد و گفت: توده مخاطب اصلی در جشنواره «سینماحقیقت» موضوع مهمی است و اتفاقا امسال شاهد اتفاق ویژهای برای افزایش مخاطبان جشنواره میشویم که البته سنگ بنای آن از سال ۹۸ گذاشته شده است. اگر برای بسیاری جشنواره ایدفا قبله آمال است، باید بدانیم که این جشنواره حدود ۵۰ هزار بلیت میفروشد اما فیلم باید توسط توده مردم دیده شود و ما باید برای این موضوع تلاش کنیم.
حمیدی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: با احترام به همه نظرها که نمیخواهند در جشنواره ما حضور داشته باشند، به آنها گفتهایم که تا آخرین لحظه تعامل میکنیم حتی در بخش جوایز که سند آنها موجود است، با اعضای صنف جلسه گذاشتیم و میخواستیم تعدادی از جوایز را به نفع بینالمللی شدن جشنواره حذف کنیم اما از همان ابتدا همین دوستان موثر در تحریم، مخالفت کردند و ما با آنها برای اتفاقنظر بیشتر درباره این موضوع جلسه گذاشتیم، نظر من را پذیرفتند اما نظرشان این بود که فعلا جشنواره آماده کم شدن جوایز نیست و ما توافق کردیم؛ این همان تعاملی است که در دستور کار ما بوده است.
وی ادامه داد: در اتفاقات رخ داده مجددا به 2 صنف پیشنهاد دادیم که درباره مسایل امروز جامعه حرف بزنیم که به سختی پروسه آن طی شد اما متاسفانه دوستان ما در انجمن صنفی کارگردانان هیچ آیتمی را پیشنهاد ندادند. فکر میکنم بیشتر این موضوع تبلیغاتی است، بیش از ۳۰ یا ۴۰ نفر از دوستان امضا کننده تا به حال به چارسو نیامدهاند و در خارج از کشور به سر میبرند. مطالبه لازمه سینماست و امیدوارم دوستانی که مطالبهگر هستند در جشنواره حضور پیدا کنند و اثر خود را ارائه دهند. ما ادامه صحبت آقای سهرابی برای حمایت از ساخت آثار درباره اتفاقات اخیر را تکرار میکنیم و از مستندهایی که عادلانه به موضوع بپردازند، حمایت میکنیم. جشنواره با احترام به همه کار خود را انجام میدهد.
«سینماحقیقت» دموکراتیک و آزادانه عمل کرد
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش بعدی نشست عنوان کرد: بحث اصلی ما در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی موضوع مستند است. باید بگویم ما برای کنترل امور خود اسامی آثار انتخاب شده را نگه داشته و منتشر نکردیم. چون در شرایط انحصار، دیکتاتوری و فشار امروز رسانهای، خیلی از دلسوزان ظاهری سینمای مستند، فشار بسیاری بر مستندسازان میآوردند.
او ادامه داد: مطابق با استانداردهای جشنوارههای جهانی ما short list اعلام کردیم زیرا خیلی وقتها با توجه به موضوعات مختلف، خیلی از آثار در لیست نهایی جابهجا میشوند پس ما لیست اولیه نوشتیم. باید بگویم که این جشنواره به شکلی دموکراتیک و آزادانه عمل کرد، همکاران من این امکان را به مستندسازان دادند که مختار باشند که در هر لحظه تصمیم به خروخ فیلم خود نگیرند.
محمد حمیدی مقدم اظهار کرد: درنهایت تنها ۲۵ فیلم از میان ۵۸۳ فیلم انصراف دادند و فشاری که از جانب دیگران بر مستندسازان مبنی بر این که باید اثر خود را بیرون بکشند، میآید چیزی جز دیکتاتوری نیست. صنف باید دست عضو خود را برای شرکت کردن یا نکردن در رویدادهای سینمایی باز بگذارد. دیر اعلام کردن اسامی برای مدیریت فضای جشنواره بود و خدا را شاکرم که به خوبی هم از عهده انجام این کار برآمدیم. جشنواره بر حرف خود محکم و استوار ایستاد و کسانی هم که به جشنواره احترام گذاشتتند با انتخاب خودشان آمده و حضور داشتند.
صدور 2500 کارت با هویت
حمیدی مقدم درباره افرادی که این دوره از حضور در جشنواره «سینماحقیقت» امتناع کردند، گفت: من نام تحریم نمیگذارم زیرا چنین اسمی زیبنده حرکت فرهنگی نیست. ما فرهنگ را تحریم نمیکنیم، اسم چنین حرکتی را باید تمایل و علاقهمندی نداشتن به شرکت، گذاشت. فکر میکنم فشار این دوره بیش از سال ۸۸ هم نیست اما خوشبختانه جشنواره با تیم محکمی که داشت از عهده همه پستی و بلندیها برآمده و به همه چالشها فائق آمد. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید به ارتقای فرهنگ کمک کند و پرچم جشنواره سرافراز خواهد ماند.
این مدیر سینمایی در ادامه درباره ساخت اثر مستند با موضوع ناآرامیهای اخیر کشور و حمایت مرکز تاکید کرد: ما خیلی علاقهمند هستیم تا درباره ناآرامیهای اخیر مستندسازی شود و درصورت داشتن نگاهی درست و جامع از ساخت چنین آثاری حمایت میکنیم. نقد مسائل اجتماعی و نگاه مطالبهگرانه باید در آثار مستند وجود داشته باشد و ساختن مستند درباره چنین موضوعاتی قبل از آن که این آثار درگیر مرور زمان شوند، مهم است.
محمد حمیدی مقدم تصریح کرد: ما از سال ۹۸ بخش بلیتفروشی را شروع کردیم، آن هم مسیر جدیدی بود که همه از آن واهمه داشتند اما در دوره سیزدهم 100 میلیون تومان بلیت فروختیم. مستند ما باید بازار و مارکت داشته باشد و مخاطب باید به تماشای آن برود. امروزه مخاطبان مستند خود مستندسازان هستند و این روند باید گسترش پیدا کند. همچنین در این دوره از جشنواره برای حدود ۲۵۰۰ نفر کارت با هویت صادر شده است. البته در این دوره برای فضای عمومی برنامهای نداشتهایم اما با توجه به شرایط، بلیتهای تک سانس روزانه تهیه خواهد شد.
میدی مقدم در ادامه این نشست اظهار کرد: به درخواست موزه سینما و همکاری صورت گرفته از شب گذشته بخشی از اکران را به جشنواره اضافه کردیم که مطابق آن، منتخب بخش بلند مسابقه ملی جشنواره در موزه سینما برای مخاطبان سینمای مستند بلیت فروشی و اکران شود. گسترش اکران سینمای مستند از اهداف جشنواره است و ما بنا داریم در دورههای آتی چند سالن مردمی به جشنواره اضافه کنیم تا مردم هم در زمان برگزاری بتوانند جشنواره را دنبال کنند. علاوه بر این موارد ما امسال بخش آنلاین را نیز ادامه میدهیم و اکران آنلاین مستندها قطع نمیشود.
کاهش هزینه بلیت جشنواره در دوره شانزدهم
وی درباره قیمت بلیت در جشنواره بیان کرد: برای قیمت بلیت در جشنواره کاهش هزینه داریم و برای طیفهای مختلف چون دانشجویان تخفیفهایی در نظر گرفته میشود. همچنین صحبتها و تعاملاتی با بخش دانشگاهی کشور صورت گرفته و متقاضیان بسیاری از دانشجویان میخواهند در جشنواره حاضر شوند و با مرکز تعامل داشته باشند، بنابراین بعد از اتمام جشنواره فیلمها میتوانند به گعدههای دانشجویی راه پیدا کنند و درباره آنها حرف زده شود.
این مدیر سینمایی در بخش دیگری از این نشست درباره نقدهای مطرح شده درباره دولتی بودن جشنواره و اینکه آیا امکان جدا شدن برچسب دولتی از این رویداد وجود دارد یا خیر، توضیح داد: جشنواره «سینماحقیقت» منهای ۲۰، ۳۰ روز گذشته، یکی از با تعاملترین رویدادهایی است که با موثران و متفکران جامعه در حال تعامل بوده است و به زعم آنها به عنوان مهمترین جایگاه سینمای مستند شناخته میشود. شخصا کاملا به جریان دو طرفه با سینمای مستند معتقد هستم و انشاالله پس از فروکش کردن این مسایل و تعامل با قدرت بیشتری ادامه پیدا میکند.
وی افزود: معتبرترین جشنوارههای دنیا دولتی هستند. جشنواره فیلم توکیو کاملا با تاثیر مستقیم شهرداری برگزار میشود و جشنوارههای فرانسوی زیر نظر وزارت فرهنگ دولت هستند. در واقع به این دلیل است که بحث اصلی جشنواره هزینه و امکانات است و برای بخش خصوصی امکانپذیر نیست. آنچه که اکنون وجود دارد این است که جشنواره باید در تعامل و برگزاری خود گردش را نشان دهد که در جشنواره «سینماحقیقت» اتفاق افتاده است. البته ما هم از جشنواره خصوصی که بتواند، باشد و ادامه حیات دهد، استقبال میکنیم. اتفاقا تنها بودن این جشنواره در سینمای مستند به آن آسیب هم زده است. چراکه تنها مامن است. ما علاقهمندیم که بخشی از این بار سینمای مستند روی دوش خانه سینما و اصناف باشد اما میبینیم که بار از سوی اصناف نیز به ما منتقل میشود.
28 فیلمساز شهرستانی مهمان جشنواره امسال هستند
مدیرعامل مرکز گسترش همچنین درباره حضور فیلمسازان شهرستانی در جشنواره بیان کرد: ۲۸ فیلمساز شهرستانی به عنوان مهمان در جشنواره حضور دارند. دلیل دعوت آنها کمبود مخاطب نیست بلکه ازدیاد مخاطب هم داریم. شخصا شب گذشته جلوی صدور کارت را گرفتم و به یکی از دانشگاههای معتبر گفتیم که تعدادی از دانشجویان را انتخاب و معرفی کنند.
وی افزود: برای اولین بار در پردیس سینمایی ملت غرفههای ما آماده پذیرش طرح هستند، با این کار جشنواره را به تولید پیوند میزنیم. به این صورت اگر فیلمساز شهرستانی که نتوانسته مناسبات اداره را طی کند، میتواند طرح خود را در جشنواره ارایه دهد. همچنین در ادامه گعدههای شبانه ما با حضور مستندسازان ادامه پیدا میکند. علاوه بر این موارد باید بگویم کار سختی است ولی ما تلاش میکنیم استعدادها را رها نکنیم به صورتی که بعد از اتمام جشنواره معاونت مستند ما برای رصد واقعی استعدادها به استانها سفر میکند و گروه کارشناسی مرکز بیواسطه به بررسی میپردازد و به در این صورت سعی در گسترش تولید آثار با کیفیت میکنیم.
حمیدی مقدم درباره تبلیغات محیطی و تلویزیونی این دوره از جشنواره اظهار کرد: ما پیرو ادامه کار انجمن سینمای جوان، با آنها همفکری کرده و باید بگویم سلیم غفوری و محسن یزدی که از سیاستگذاران جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند، جزو اعضای سازمان سیاستگذاری «سینماحقیقت» نیز هستند. همچنین پنج برنامه برای پخش از تلویزیون داریم؛ شبکه مستند برنامهای شبانه برای ایام برگزاری رویداد تدارک دیده است. شبکه چهار و پنج هم برنامههایی در این باره دارند. با شبکه افق نیز هماهنگیهایی صورت گرفته و با شبکههای یک، دو و سه نیز صحبتهایی شده است.
او ادامه داد: این رنگآمیزی متنوع از اقلیمها در جشنواره «سینماحقیقت»، فرصتی است که باید آن را مغتنم شمرد. اعتقاد دارم تنها نباید بر یک حوزه سینمایی برای مثال حوزه داستانی تمرکز کنیم، تمرکز ما باید بر همه بخشهای سینما باشد. با شهرداری و سازمان زیباسازی نیز هماهنگیهای برای تبلیغات محیطی صورت گرفته است.
برگزاری بزرگداشت نادر طالبزاده و سید محسن طباطباییپور
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره کاهش اهدای جوایز فنی در راستای جهانی شدن این رویداد گفت: در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی طبق قولی که میدهیم، همه چیز سند دارد پس هیچگاه برخلاف وعدههای داده شده عمل نمیکنیم، تا امروز نیز به وعدههای خود عمل کردهایم. ما قول داده بودیم که قابلیت ارائه جوایز فنی را در جشنواره شانزدهم بررسی کرده و پس از آن تصمیم بگیریم.
حمیدی مقدم درباره برگزاری مراسمهای بزرگداشت در این دوره از جشنواره نیز مطرح کرد: یک مراسم نکوداشت برای زندهیاد نادر طالبزاده برگزار خواهد شد. ضمن این که یک مراسم بزرگداشت هم داریم که متناسب با هدف توجه به استانها در خارج از تهران و در شهر اصفهان خواهیم داشت و قرار است از سید محسن طباطباییپور پیشکسوت حوزه مستند در استان اصفهان تجلیل شود.
او در پایان تصریح کرد: به پیشنهاد آقای محمد خزاعی که ریاست شورای سیاستگذاری جشنواره را بر عهده دارد، قرار شد تا بخشی برای حمایت از آثاری که خارج از فهرست جوایز هستند، داشته باشیم. برای مثال حمایت برای ساخت اثر بعدی یا حتی اثری که تولید شده بدر بخش نمایش، توزیع و اکران حمایت شود.
شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از 20 تا 25 آذرماه برگزار میشود.