وحید نیکخواه آزاد در نشست هم‌اندیشی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان:اقدامات بنیاد سینمایی فارابی برای سینمای کودک و نوجوان گام بزرگ و ارزشمندی است

وحید نیکخواه آزاد پیشکسوت سینمای کودک و نوجوان اقدامات بنیاد سینمایی فارابی برای ایجاد ارتباط بین فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان با دست‌اندرکاران سایر حوزه‌های مرتبط با کودک و نوجوان را گام بزرگ و ارزشمندی دانست که باید به عرصه عمل درآید.

به گزارش جهان سینما به نقل از  روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سلسله نشست‌های جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با موضوع هم‌اندیشی فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان عصر چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ در ساختمان شماره ۳ فارابی و با حضور فعالان این حوزه برگزار شد.‌

در ابتدای این جلسه احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در جلسه گفت:  طی سال گذشته تغییر نگاهی در سینمای کودک و نوجوان انجام شده است و اصالت در تولید سنگ بنای فعالیت‌های بنیاد بوده است.‌

هوشیارگر ضمن اشاره به اقتضاعات سینمای کودک و نوجوان در سال‌های اخیر اظهار کرد: باید بدانیم موضوعات و نظام مسائل در سینمای کودک و نوجوان امروز چه چیزهایی هستند و بایستی برای اقتضاعات کودکان و نوجوانان امروز فیلم بسازیم. باید به این باور برسیم که نسل امروز از نسل گذشته خود جلوتر هستند بنابراین با این درک و نگاه برای این نسل کار فرهنگی انجام دهیم و فیلم تولید کنیم. شناخت از این بچه‌ها و دنیای آنها یکی از واجبات عرصه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان است.

وی ادامه داد:  سال‌های کرونا ضربه بزرگی به سینمای کودک و نوجوان زد و قطعا سینما در این حوزه  لطمه بسیاری دید.

در ادامه سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضمن تشکر از پیشکسوتان عرصه کودکان و نوجوانان اظهار کرد: سینمای کودک و نوجوان سینمای مهجوری است و بايد قدر اندك افرادی همچون آقای وحید نیکخواه آزاد كه در اين حوزه هستند و دغدغه دارند را دانست.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در حوزه کودکان و نوجوانان گفت: بخشی از حضور بچه‌ها به صورت فیزیکی و در مدرسه و منزل و اجتماع است، اما در این دوران بیشتر کودکان و خصوصاً نوجوانان در فضای مجازی حضور مستمر دارند.‌ جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند حلقه وصل اکوسیستم فعالان کودک و نوجوان باشد. جشنواره می‌تواند کل این اکوسیستم را کنار هم بنشاند و فضای گفت‌وگویی را برای همه فعالان و دغدغه‌مندان فراهم کند.

جوادی درباره رده‌بندی سنی در فیلم‌های سینمایی اظهار کرد: رده‌بندی سنی در سینما خصوصاً سینمای کودکان و نوجوانان از جمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخت و جشنواره‌های بسیاری وجود دارند که این رده‌بندی سنی را رعایت و اجرا می‌کنند.‌ باید رده‌بندی سنی برای فیلم‌های گروه‌های مختلف سنی از  خردسال تا نوجوان انجام شود و از هر طرح درستی در رابطه با رده‌بندی سنی استقبال می‌کنیم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان با تأکید بر استفاده از همه نظرات کارشناسی برای برگزاری این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: بحث‌های زیادی پیش آمده بود که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت دوسالانه برگزار شود و این پیشنهاد طرفدارانی هم داشت، اما مخالفان برگزاری دوسالانه جشنواره بسیار بودند و اظهار داشتند که اگر چراغ جشنواره خاموش شود، سینمای کودک و نوجوان قطعاً متضرر خواهد شد.

وی ادامه داد: دوستان ما در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان دغدغه‌مند هستند، اما نمی‌توان رفع همه مشکلات سینمای کودک را از این عزیزان انتظار داشت.

جوادی در ادامه درباره فیلمنامه‌‌‌های ارائه شده در حوزه کودک و نوجوان به فارابی گفت: غالباً فیلمنامه‌های ارائه شده با فضای فکری کودک و نوجوان امروز فاصله بسیاری دارند.

وی در پایان ضمن تاکید بر برگزاری این نوع هم‌اندیشی‌ها و جلسات گفت: باشگاه ملی سينماي کودک و نوجوان فارابی در قالب همین هم‌اندیشی‌ها با فعالان حوزه کودک و نوجوان برقرار شده و قرار است علاقه‌مندان و فعالان و دغدغه‌مندان این حوزه را به یکدیگر معرفی کند.‌

در ادامه این نشست وحید نیکخواه آزاد که به عنوان پیشکسوت و یکی از سخنرانان‌ این هم‌اندیشی حضور داشت، با اشاره به فعالیت‌های خود در این عرصه گفت: سینمای کودک و نوجوان برای من از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. من و چند تن از دوستان دیگرم عمر خود را در این راه سپری کرده‌ایم.‌

وی ادامه داد: خیلی دلم می‌سوزد وقتی که می‌بینم سینمای کودک و نوجوان به اینجا رسیده و تا این اندازه دچار رکود شده است.

نیکخواه آزاد ضمن اشاره به فعالیت‌های سیدمهدی جوادی در طول مدیریتش در بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: کارهای بسیار خوبی از طرف مدیریت بنیاد سینمایی فارابی در حال انجام است که از اهمیت بسیاری هم برخوردار است، اما باید این فعالیت‌ها به عمل درآمده و ثبت شود تا دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان داشته باشد.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: اینکه بنیاد سینمایی فارابی در راستای ایجاد ارتباط درست بین حوزه رسانه، فضای مجازی و سینمای کودک و نوجوان گام برداشته تا این ارتباط به شکل درست برقرار شود، کار بزرگی انجام داده است و امیدوارم این ایجاد ارتباط بین دلسوزان، مدیران و رسانه‌های حوزه کودک و نوجوان سینمای کودک و نوجوان را نجات دهد تا این سینما از جا برخیزد و حال خوشی پیدا کند.

حسین حق پناه، معاونت کودک و نوجوان تبیان به عنوان یک فعال حوزه کودک و رسانه گفت: مقوله رده‌بندی سنی در دنیا سابقه بسیاری دارد، اما در ایران به این رده‌بندی اهمیتی داده نمی‌شود. اعدادی که برای پخش فیلم‌ها نشان داده می‌شود منبع قانونی ندارد و این رده‌بندی‌ها فقط برحسب موضوع فیلم اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: ما در شرکت «کدومو» با حضور کارشناسان سواد رسانه و نظرات خود مردم و خانواده‌ها فیلم‌ها را رده‌بندی کرده و به مخاطبان اعلام می‌کنیم. بخشی از جشنواره‌ها در کشور هم می‌توانند این رده‌بندی سنی را اجرا کنند.

حسین غفاری، مدیر موسسه «سواد رسانه باران» یکی دیگر از سخنرانان‌ این جلسه درباره قصه‌پردازی و قهرمان‌سازی در سینما صحبت کرد.

وی در این باره گفت: الگو و قهرمان در سینمای کودک و نوجوان کم داریم. سینما براساس داستان مبتنی شده و می‌توان از اسطوره‌ها و قهرمان‌هایی که پا روی زمین دارند، فیلم بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *