مشهد، گلستان و آذربایجان شرقی به «مهر سینمای ایران» پیوستند

رویداد «مهر سینمای ایران» به دبیری قادر آشنا در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و گلستان در حال برگزاری است.

به گزارش جهان سینما به نقل از  ستاد خبری برنامه «مهر سینمای ایران»، این رویداد به دبیری قادر آشنا به مناسبت روز ملی سینما و با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت، فعالان سینمای ایران در رشته‌های مختلف و هنرمندان ایثارگر طراحی و پیش‌بینی شده است. برگزاری «مهر سینمای ایران» در مراکز استان‌های ایران در حال برگزاری است. برخی مدیران و معاون‌های هنری و سینمایی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان و خراسان رضوی از جزییات این جشنواره خبر دادند که در ادامه می‌خوانید:

علی محرمی معاون هنری و سینمایی استان آذربایجان شرقی درباره تاریخ برگزاری «مهر سینمای ایران» در این استان گفت: از شهریور ماه، فراخوان ارسال آثار و شرکت در این رویداد را منتشر کرده بودیم. «مهر سینمای ایران» در آذربایجان شرقی از 22 مهر به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

وی افزود: در ابتدا برنامه‌های بسیار مفصلی مانند پخش و نقد فیلم در 6 منطقه محروم استان و افتتاح سالن سینما داشتیم که به مدتی بعد موکول شد. برنامه‌های کنونی «مهر سینمای ایران» شاملِ افتتاحیه و اهدای جوایز، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، نمایش آثار تولید شده توسط هنرمندان استان، فیلم‌های حمایت شده از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نقد فیلم است.

محرمی ادامه داد: کارگاه‌های تخصصی توسط انجمن سینمای جوانان، انجمن سینماگران و انیمیشن آذربایجان شرقی و خانه مستند تبریز برگزار می‌شوند.

محرمی با اشاره به جزییات برنامه‌های افتتاحیه خاطر نشان کرد: افتتاحیه «مهر سینمای ایران» بخش‌های مختلفی داشت. تجلیل از برگزیدگان حوزه‌های مختلف کارگردانی، تهیه‌کنندگی، بازیگری، فیلمنامه‌نویسی، چهره‌پردازی، فیلمبرداری، جلوه‌های بصری، انیمیشن، آموزشگاه سینمایی و پژوهشگر سینمایی را شامل می‌شود. در ادامه نیز تکریم و گرامی‌داشت پیشکسوتان عرصه هنر، هنرمندان ایثارگران و خانواده شهدا از دیگر برنامه‌های روز افتتاحیه است. همچنین بزرگداشتی برای اصغر یوسفی، فیلمساز تبریزی که ماه گذشته فوت کرد، خواهیم داشت.

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز با اشاره به شروع «مهر سینمای ایران» در این استان تشریح کرد: در شهریور سال جاری، طبق آیین‌نامه سازمان سینمایی، فراخوان را منتشر کردیم و روز 5شنبه، 21 مهر هم مراسم افتتاحیه و آیین بزرگداشت هنرمندان را برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: پس از انتشار فراخوان، 63 اثر به دبیرخانه ارسال شد و هیات داوری نیز آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. درنهایت، هنرمندان برگزیده در 16 بخش انتخاب شدند. این بخش‌ها شامل، کارگردانی، تهیه‌کنندگی، فیلمنامه‌نویسی، چهره‌پردازی، بازیگری، تدوین و… بودند. اعضای شورای سیاست‌گذاری رویداد «مهر سینمای ایران» در استان گلستان متشکل از اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، انجمن سینمای جوانان و صداوسیمای مرکز استان هستند.

این مدیر با اشاره به برنامه‌ روزهای آینده این استان گفت: نقد و بررسی فیلم، اکران رایگان فیلم‌های هنرمندان استان برای عموم مردم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط انجمن سینمای ایران از جمله برنامه‌هایی است که برای این رویداد اتخاذ کرده‌ایم.

رعیت درباره ویژگی‌های مثبت «مهر سینمای ایران» توضیح داد: با توجه به این که رویداد «مهر سینمای ایران» برای نخستین بار در استان‌ها برگزار می‌شود، موجب شده تا هنر سایر استان‌ها هم دیده شود. این را باید بگویم که این رویداد با چنین هدف‌هایی مورد استقبال فراوان و ایجاد رغبت از سمت هنرمندان و فعالان هنر هفتم قرار گرفته است. برگزاری رویداد هنری در تمام استان‌های کشور در توزیع عدالت فرهنگی و جلب نظر فعالان سینما نقش مهمی دارد.

 سوسن محمدزاده رئیس گروه سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی درباره مراسم «مهر سینمای ایران» در این استان ذکر کرد: برای برگزاری این رویداد، ابتدا یک شورای سیاست‌گذاری تعیین کردیم و طی چندین جلسه، رزومه، سوابق و میزان فعال بودن هنرمندان استان خراسان رضوی را بررسی کردیم و باتوجه به آن‌ها، به جمع‌بندی رسیدیم. درنهایت روز 5 شنبه 21 مهر برای برگزیدگان طبق آیین‌نامه سازمان سینمایی مراسمی برگزار کردیم.

وی افزود: برگزیدگان متنوع این رویداد شامل کارگردان، تهیه‌کننده، انیمیشن، سینمادار، مدیر آموزشگاه و موسسه سینمایی و… می‌شد. در ادامه این مراسم، از پیشکسوتان عرصه هنر، خانواده شهدا، هنرمندان ایثارگر تجلیل شد. همچنین یادبودی برای سینماگرانی که در دوران شیوع ویروس کرونا از میان ما رفته بودند، برگزار شد.

محمدزاده در ادامه اشاره کرد: مهدی آذرپندار (مدیر انجمن سینمای جوانان) در این مراسم حضور داشت و از چند هنرجوی این انجمن، به نمایندگی دیگر هنرجویان و مدیر انجمن سینمای جوانان در شهرستان مشهد تجلیل شد.  

رئیس گروه سینمایی فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در پایان تصریح کرد: هر ساله جشن روز ملی سینما در استان‌ها به صورت محدود و گزیده برگزار می‌شد اما با اجرای رویدادی قانونمند همچون «مهر سینمای ایران» در سراسر کشور، شاهد بهتر شدن عملکرد سایر استان‌ها در حوزه سینما خواهیم بود. ضمن آنکه گرد هم آمدن اهالی هنر در چنین مراسمی، ویژگی مثبت این رویدادِ هنری بود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *