در اختتامیه رویداد جلوه‌های بصری مطرح شد/ مهدی جوادی: کوچ سرمایه انسانی در حوزه جلوه‌های بصری به دلیل نبود ظرفیت‌های داخلی/ پرويز كرمی: بدون مرکز نوآوری، سینمای به روزی نخواهیم داشت

سید مهدی جوادی با بیان اینکه جلوه‌های بصری صنعتی در مسیر وسعت گستره خیال است، گفت: متاسفانه به دلیل نبود استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي در آثار تصویری، به صادركننده سرمايه انساني در حوزه جلوه‌هاي بصري بدل شده‌ايم.

به گزارش جهان سینما به نقل ازروابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سید مهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در اختتامیه دومین رویداد بزرگ جلوه‌های بصری ضمن اشاره به جایگاه این فناوری در سینمای امروز، اظهار کرد: در سال‌های گذشته هم صحبت‌هایی مبنی بر برگزاری چنین رخدادی بود تا اینکه توفیق شد امسال رویداد جلوه‌های بصری را با مشاركت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، انجمن جلوه هاي بصري سينما و مركز نوآوري رايمون به ميزباني  بنیاد سینمایی فارابی برگزار كنيم. امیدوارم که این رویداد، مبداء خوبی برای اتفاقات مهم و تاثیرگذار جلوه‌های بصری در سینمای ایران باشد.

او با بیان اینکه جلوه‌های بصری ابزار بسیار مهم و کارآمدی برای توسعه و رشد عنصر خیال در سینماست، ادامه داد: یکی از کمبودهای امروز سینمای ما نبود پيوند و ارتباط موثر بين فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینما با فعالان حوزه جلوه‌های بصری و آگاهي آنها از ظرفيت ها و توانمندي‌هاي اين عرصه است.

جوادی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم بضاعت و کارآمدی جلوه‌های بصری را به اهالی سینما آنچنان که باید بشناسانیم و آنان نیز از گستره ویژگی‌های آن غافل هستند، گفت: ما در حوزه جلوه‌های بصری به یکی از کشورهای صادر کننده نیروی انسانی تبدیل شده‌ایم که این موضوع از این منظر باعث خوشحالی است که کیفیت کار فعالان و جوانان ما در حوزه جلوه‌های بصری را به رخ می‌کشد و نشان می‌دهد از کیفیتی بین‌الملی برخوردار هستند. اما از طرفی هم جای تاسف دارد که تولیدات سینمایی ما نتوانستند ظرفیت جذب این نیروها را فراهم کنند، موضوعی که باید برای آن تدبیری شود.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: در برخی مواقع و در صحبت و برخورد با کارگردان‌ها و تهيه كنندگان با تصور غلطی مواجه می‌شویم که فکر می‌کنند جلوه‌های بصری سبب افزایش هزینه برای آنان می‌شود، اما واقعیت این است که این هنر‌-صنعت باعث می‌شود تا در قالب تصاویری رئال، ناممکن‌ها را ممکن کنیم و به‌واسطه‌اش عنصر خیال را توسعه دهیم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بين المللي فيلم هاي کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ما در سینمای کودک و نوجوان با فقر فیلم‌های فانتزی مواجه هستیم، تاکید کرد: یکی از ژانرهای محبوب فیلم‌های کودک و نوجوان ژانر فانتزی است که ما خود را از آن محروم کرده‌ایم، محرومیتی که بخشی از آن به فقر آگاهی از ابزار و ظرفیت‌های جلوه‌های بصری بازمی‌گردد. درحالی‌که می‌توان از جلوه‌های بصری استفاده کرد و به تولید فیلم در گستره تمام‌ناشدنی خیال پرداخت.

او افزود: چنین رویدادهایی می‌تواند به پیوند و قرابت سینماگران و فعالان حوزه جلوه‌های بصری، شرکت‌ها و استارتاپ‌ها و ظرفیت‌های که در این حوزه وجود دارد، بیانجامد. استمرار این نوع رویدادها می‌تواند مفید فایده باشد و به همین دلیل انجمن جلوه‌های بصری در همکاری با بنیاد سینمایی فارابی نشست‌ها و کارگاه‌های مختلفی را در طول سال برگزار خواهد کرد.

جوادی با اشاره لزوم نيروسازي در اين حوزه و توجه به جوانان گفت: در نظر داریم از دانشجویان و علاقه‌مندانی که در این رویداد شرکت کرده‌اند در قالب یک باشگاهی استفاده کرده و آن‌ها را با صنعت تولید فیلم به‌واسطه پروژه‌های در دست تولید بیشتر آشنا کنیم تا فعالان این عرصه، کاربردی‌تر با پروژه‌هاي سينمايي ارتباط برقرار کنند. او ضمن لزوم مستمر بودن چنين رويدادهايي براي حصول نتيجه گفت: دبیرخانه رویداد جلوه‌های بصری به صورت دائم در بنیاد سینمایی فارابی فعال خواهد بود تا شرایط و زیرساخت‌ها برای گسترش این هنر‌-صنعت در آثار سینمایی بیش از پیش شود. از امروز دبیرخانه دومین رویداد جلوه‌های بصری شروع به کار خواهد كرد و امیدوارم این رویداد در سال آتي به یک رویداد بین المللی تبدیل شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: بزودي همانگونه كه آقای کرمی دبير محترم ستاد صنايع خلاق معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري قول دادند با مشاركت معاونت علمي رياست جمهوري و صندوق صنايع خلاق به زودي شاهد بهره برداري خانه خلاق و نوآوري سينماي ايران خواهيم بود.

او با بیان اینکه امیدواریم سالی یک فیلم سینمایی در قالب به عنوان R&D در حوزه توسعه جلوه‌های بصری داشته باشیم، گفت: از سبد  توليدات مورد حمايت فارابي  سالی یک پروژه را به حوزه نوآوري و با محوريت توسعه بصري اختصاص خواهيم داد.

جوادی در پایان اذعان کرد: ما این ظرفیت را در بنیاد سینمایی فارابی فراهم کردیم و امیدواریم تا در سال آینده و هم‌زمان با برگزاری دومین دوره رویداد بزرگ جلوه‌های بصری بتوانیم از این پروژه رونمایی کنیم.

خانه خلاق برای منزوج شدن سینما با فناوری‌های روز تاسیس شده است

در ادامه آیین اختتامیه رویداد جلوه‌های بصری، پرویز کرمی سرپرست حوزه ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، گفت: ارتباط با هنر در ذات و فرهنگ ایرانیان است. بچه‌های ایران وقتی متولد می‌شوند و از وقتی روی قالی راه می‌روند رنگ و تصویر را درک می‌کنند. اما در دانشگاه‌ها ارتباط منطقی بین داشته‌های تمدنی و فرهنگی و داشته‌های بومی با فناوری‌های روز وجود ندارد.

او با بیان اینکه سینمای ایران در دنیا دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و توانسته جوایز زیادی را از جشنواره‌های جهانی دریافت کند، افزود: ما در انتقال مفاهیم و تجربه‌ها نتوانسته‌ایم مثل جشنواره‌های جهانی اعتبار کسب کنیم. کاری که معاونت علمی با مرکز اصلی این کار یعنی بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد آغاز کرده، ایجاد یک مرکز نوآوری در قالب خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران است تا به‌واسطه آن بتوانیم داشته‌های خودمان در حوزه فرهنگ و هنر را از طریق هنری چون سینما جهانی کنیم.

کرمی با تاکید بر اینکه نمی‌شود بدون مرکز نوآوری، سینمای به روزی داشت، ادامه داد: خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران برای منزوج شدن هنر-‌صنعت سینما با فناوری‌های روز که یکی از آن‌ها جلوه‌های بصری به‌شمار می‌رود، تأسیس شده است.

رونمایی از پوستر رویداد جلوه‌های بصری 2023

در پایان مراسم اختتامیه نخستین رویداد جلوه‌های بصری، ضمن معرفی علیرضا حقیقی به عنوان دبیر رویداد جلوه‌های بصری 2023، با حضور سید مهدی جوادی، پرویز کرمی، دکتر مهدی سادات نایب رئیس هیئت مدیره صندوق  پژوهش و فناوری صنایع خلاق، سیروس مقدم کارگردان، و امیررضا معتمدی دبیر انجمن جلوه‌های بصری از پوستر و لوگوی آینده این رویداد رونمایی شد.

همچنین در ابتدای این مراسم بعد از ارائه گزارشی از عملکرد این رخداد دو روزه توسط علیرضا حقیقی دبیر رویداد جلوه‌های بصری، پنلی نیز با حضور سیروس مقدم و امیررضا معتمدی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *