دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان:چتر حمايتی فارابی از آثار كودك و نوجوان گسترده‌تر خواهد شد/ جشنواره سي ‌و پنجم متفاوت و باشكوه برگزار می‌شود

سید مهدی جوادی با تاکید بر اینکه چتر حمايتي فارابي از آثار كودك و نوجوان گسترده‌تر می‌شود، تصریح کرد: سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان متفاوت و باشکوه برگزار خواهد شد.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سید مهدی جوادی در جلسه هماهنگي سي‌وپنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان كه با حضور نماينده شهرداري اصفهان برگزار شد، ضمن تشريح مدل برگزاري جشنواره سي‌و‌پنجم بر لزوم حمايت همه دستگاه‌ها و نهادها از سينماي كودك تاكيد كرد.

مديرعامل بنياد سينمايي فارابي با اشاره به فيلمنامه‌هايي كه در حوزه كودك و نوجوان به اين بنياد ارائه شده است گفت: از ابتداي سال  جاری مجموع فيلمنامه‌هاي قبلي و تازه ارائه‌شده در اين حوزه را با دقت و توسط كارشناسان و مشاوران متعدد بررسي كرده‌ايم كه ازمجموع حدود ٢٠ فيلم‌نامه، تنها كمتر از پنج فیلمنامه موفق به کسب شاخص‌هاي فارابي شدند.

 او با بیان اینکه در بررسي فيلم‌نامه ها، هم ساختار وهم محتوا مهم است، افزود: ما در سينماي كودك و نوجوان علاوه بر اینکه با ضعف فيلم‌نامه مواجه هستيم، كارگردانان با سابقه هم به نسبت گذشته، دیگر كمتر تمايل به فيلم‌سازي در اين حوزه دارند.

 جوادی با بيان دغدغه‌هاي درست و بجای فيلمسازان حوزه كودك و نوجوان در نبود حمايت‌هاي لازم درعرصه سينماي كودك، ضمن تاکید بر لزوم كمك و همراهی تمامی نهادهاي متولي در راستای احياي سينماي كودك و نوجوان گفت: تحقق اين امر در گرو تغيير نگاه و رويكرد همه دستگاه‌هاي متولي امر، در مهم و جدي گرفتن سينماي كودك و نوجوان است. او با بيان اينكه  فعالان و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان از شرایط حاکم بر این حوزه  گله مند هستند و گله ی آنها هم بحق است  گفت: نباید فراموش کرد حتی به لحاظ ظرفیت سنجی سینمای ایران هم متاسفانه این گونه از سینما همواره در اولویت های چندم در بودجه ها و برنامه ها بوده و سال به سال از بودجه ها و توجهات آن کاسته شده است. اما ما با همه اين محدوديت ها در دوره ی جدید توجه ویژه تری به این عرصه داريم، گرچه فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب بسيار زياد است و بايد تلاش ها را مضاعف كنيم، وي با تاكيد بر مشاركت بيشتر همه دستگاه ها براي رونق سينماي كودك، ظرفيت فارابي در راستای حمايت از توليد آثار را محدود خواند و گفت: اگر قرار باشد صرفا به ظرفيت فارابی اتكا شود مطمئناً اتفاق خاصی نخواهد افتاد، آنچه ما در نهاد ملي سينما به‌دنبال آن هستيم ايجاد يك اجماع فرادستگاهي براي نهضت ملي احياي سينماي كودك و نوجوان است و جشنواره سي‌وپنجم را هم بخشي از همين رويكرد مي‌بينيم.

 مدیرعامل فارابی با اشاره به اینکه جشنواره مي‌بايست مولد و در مسیر توسعه و ارتقا كمي‌-كيفي سينماي مخاطب‌محور و متعالي كودك و نوجوان باشد، گفت: برگزار کردن جشنواره به هر قيمت و ساخت فيلم‌هاي جشنواره‌اي كه حتي اكران رايگان آن‌ها هم نمي‌تواند مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند كار سختي نيست و با يك سهل‌گيري مي‌شود آمار خوبي از اين‌دست توليدات ايجاد كرد، که نتیجه آن جز یک عدد برای رسانه‌ها و گزارش برای بایگانی نخواهد بود. اما چنين جشنواره‌هایی و چنين توليداتي هيچ عايده اي براي سينما ومخاطبان كودك و نوجوان نخواهد داشت،

جوادي افزود: ما نسبت به  محصولي كه قرار است در سبد مصرف فرهنگي كودكان‌مان قرار گيرد حساس هستيم و با وسواس عمل خواهيم كرد و از اين رو سهل انگارانه از كنار فيلم نامه ها و آثار نخواهيم گذشت، در عين حال چترحمايتي فارابي از توليد آثار سينمايي كودكان و نوجوانان گسترده، جدي و فراگير است، ولي شرط ورود به اين چتر، متن و فيلم‌نامه خوب است.

مدير عامل با تاکید بر اینکه ما در حمايت ها از توليد آثار، متن فيلمنامه و توان عوامل توليد را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و با فرامتن، حواشي، توصيه، ادعا و فشارها كاري نداريم، اظهار کرد: به زودي همزمان با اعلام فراخوان جشنواره، فراخوان حمايت از آثار سينمايي كودك و نوجوان و شاخص‌هاي حمايتي خود را نیز اعلام خواهیم كرد.

جوادی ضمن قدرداني از حسن ميزباني مردم اصفهان در ادوار گذشته جشنواره گفت: براي دوره سي‌و‌پنجم، ناظر به اتمام دوره چهارساله تفاهم‌نامه با شهرداري اصفهان و همچنين رويكردهاي جديد سازمان سينمايي، شرايطي براي ميزباني داشتيم كه به شهرداري اصفهان و ساير شهرهاي متاقضي اعلام شد، اما به علت سبقه برگزاري اين جشنواره در اصفهان بي‌شك تمايل داشتيم اين جايگاه و اولويت براي اصفهان حفظ شود. شهردار محترم اصفهان هم  كليات اين شرايط اعلامي را پذیرفته‌اند.

او در این‌باره ادامه داد: در مورد جزئيات امروز جمع‌بندي‌هايي خواهيم داشت كه در صورت حصول نتيجه به سمت توافق نهايي پيش خواهيم رفت. البته در طرح‌ريزي جشنواره حتما بر استفاده حداكثري از ظرفيت همه استان‌ها تاكيد  داريم.

مدیرعامل فارابی در پایان این نشست با اشاره به طراحی سازوكار حمايتي از توليدات كودك و نوجوان همزمان با جشنواره سي‌و‌پنجم، از تشریح مکانیزم سازوکار حمایتی جدید تولیدات کودک و نوجوان همزمان با برگزاری جشنواره خبر داد.

اين نشست در راستاي نشست‌هاي برنامه‌ريزي جشنواره سي‌و‌پنجم در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد كه محوريت آن بررسي شرایط ميزباني شهر اصفهان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *