نگاهی به کارنامه سینما و تلویزیون ایران در عرصه تولید آثاری با مضمون عاشورا و قیام حسینی و موضوعات مرتبط با آن ، نشان می دهد که نه در عرصه سریال سازی و نه در زمینه فیلم سازی نتوانسته ایم آن طور که باید حق مطلب را در باره موضوع عاشورا در عرصه هنرهای نمایشی ادا کنیم و معدود تلاش هایی هم که در این زمینه صورت گرفته ، غالبا ناشی از سخت کوشی گروهی از سینماگران با تحمل دشواری های فراوان بوده است.
به نظر می رسد سینمای ایران به لحاظ نرم افزاری و دسترسی به نیروی انسانی توانا و با تجربه در این عرصه مشکلی نداشته باشد.همچنان که هر وقت تصمیم گرفته در این زمینه کاری درخور و ماندگار ارائه کند ، این اتفاق رخ داده – نمونه ارزشمندش «روز واقعه » – و حالا اگر هم حرف و حدیثی در این ارتباط هست ، مربوط به ارتقای کمی و کیفی تلاش های صورت گرفته در این عرصه به عنوان یک ضرورت است.
قابلیت های واقعه عاشورا به عنوان رویدادی مهم که سرشار از اتفاقات و شخصیت های منحصر به فرد وجاودانه است، به لحاظ نمایشی و روایتی آنقدر هست که شاید تا سالیان متمادی موضوع و ایده برای کار در این زمینه وجود داشته باشد ، همچنان که ادبیات ایران به ویژه در عرصه شعر آیینی تاکنون با استفاده از همین قابلیت ها توانسته مجموعه ای کم نظیر و قابل دفاع در قالب های مختلف شعر و نثر ارایه کند . برگزاری سی و شش دوره شب شعر عاشورایی در شیراز و حضور چشمگیر شاعران در این رویداد مهم ادبی – آیینی گواه این مدعاست ؛ در کنار برپایی ده ها برنامه فرهنگی – ادبی مشابه در اقصا نقاط ایران زمین.
به نظر می رسد که اگر قرار است در عرصه های نمایشی و به ویژه فیلم سازی اتفاق تازه ای در زمینه پرداختن به موضوع عاشورا رخ دهد، نیازمند آن هستیم که بدانیم در دهه های اخیر چه تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته و به ارزیابی کمی و کیفی آن ها بپردازیم و با تجلیل از سینما گرانی که در این عرصه گام نهاده اند، راه را برای اعتلای فیلم سازی در این عرصه هموار کنیم.
اکنون بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهادی برآمده از بطن سینمای فرهنگی ایران که همواره در بین شرح وظایف آن تلاش برای ارتقای کیفی سینمای ایران جایگاه ویژه ای داشته و دارد، چند روزی است با برپایی «سینما تکیه » و دعوت از سینماگرانی که در کارنامه شان اثر یا آثاری با موضوع عاشورا بوده است، سعی می کند گزارشی موثق از کوشش های سینماگران در این عرصه ارائه کرده و با باز گذاشتن پرونده این اتفاق مهم فرهنگی ، هنری ضمن بررسی آنچه که تاکنون ارائه شده است ، نشان دهد که از این پس قصد حمایت بیشتر دارد .
این رویداد مهم که در دهه اول محرم شاهد برپایی آن بودیم ، بدون شک زمینه را برای جدی تر گرفته شده فیلمسازی با موضوع عاشورا فراهم خواهد کرد . فقط یادمان باشد که اگر قرار است در این عرصه هزینه شود ، و تولید آثار جدی و تاثیر گذار و نمونه ای خروجی آن را شکل دهد ، دقت در انتخاب ایده ها و فیلم نامه های ارائه شده که بدون تردید به ارتقای کیفی آثار تولید شده می انجامد ، تعیین کننده و سرنوشت ساز است.چرا که صرفا ارتقای کمی آثار عاشورایی سینمای ایران ، نمی تواند هدف غایی این حرکت مهم فرهنگی باشد.بنا به اعلام مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی قرار است سینما تکیه همچنان دایر باشد تا شاهد اثرات عینی این تلاش فرهنگی در شرایط کنونی باشیم.
در آینده باز هم از «سینما تکیه» در «جهان سینما» خواهید خواند.