استادان  ایرانی کارگاه‌ های انتقال تجربه «سینماحقیقت» معرفی شدند

6 سینماگر ایرانی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به صورت آنلاین کارگاه انتقال تجربه برگزار می‌کنند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مسترکلاس‌های پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور 6 سینماگر ایرانی و چندین سینماگر بین‌المللی برگزار خواهد شد.  دکتر احمد ضابطی جهرمی، دکتر احمد الستی، محمدرضا عباسیان، سعید فرجی، مهدی آزادی و حمید نجفی راد 6 سینماگر ایرانی هستند که کارگاه‌های پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت را برگزار خواهند کرد.

دکتر احمد ضابطی جهرمی درباره مستند هیبرید صحبت خواهد کرد و دکتر احمد الستی سمینار کارگاهی با موضوع فیلم جستار خواهد داشت. تهیه و تولید مستند در بحران عنوان کارگاه محمدرضا عباسیان و مستند سازی در مناطق جنگی عنوان مسترکلاس سعید فرجی در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است.همچنین دو کارگاه تصویربرداری در سینمای مستند با حضور مهدی آزادی و تدوین در سینمای مستند با حضور حمید نجفی راد با همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود.

 دکتر احمد الستی متولد سال 1327 در مشهد، دانش آموخته سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس، پژوهشگر سینما، مترجم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد و مدیرگروه رشته سینما در پردیس هنرهای زیبای زیبای دانشگاه تهران است . وی در سال 1982 شاگرد ژان روش ، مستندساز فرانسوی بوده است و در سال 1395 لوح افتخاری عضویت بنیاد ژان روش در موزه سینما ، توسط مینا راد به نمایندگی از بنیاد ژان روش به وی اعطا شد . از جمله مقالات و کتاب های تالیفی وی می توان به « نماها و صحنه‌ها »، «تخیل به مثابه وجه خلاق واقعیت» ، «شهر بی‌دفاع روسلینی و نئورئالیسم در خلال شصت سال» ، «هنر دقت، کلام و تصویر در مردم نگاری» و «مستند علف: سه روایت و یک مقدمه» و … اشاره کرد .

 دکتر احمد ضابطی جهرمی متولد ۱۳۳۰، دانش آموخته پژوهش در شاخه هنرهای دراماتیک (گرایش سینما)، عضو هیئت علمی رسمی دانشگاه صدا و سیما، مدرس سینما و تلویزیون، مستندساز و تدوینگر، مؤلف ، مترجم و پژوهشگر سینما و تلویزیون است.  او تاكنون بيش از 123 مقاله نظری و تحقیقی در حوزه سينما و تلويزيون نوشته ست كه منتخبی از اين مقاله‌ها مشتمل بر 87 مقاله در كتابي با عنوان «سی سال سينما» (85-1355) به چاپ رسيد.. از آثار مستند وی می توان به مهاجرت شبانه، نخل درخت زندگی، کشتی کویر، موسیقی فولکلور شمال ایران، قهرمانی، گور اصیل ایرانی ، آخرین بازمانده های یوز ایرانی  و … اشاره کرد.

 محمدرضا عباسیان متولد ۱۳۵۲،  مستندساز، مدیر فرهنگی و تهیه‌کننده است. برنده تندیس بهترین فیلم مستند برای فیلم «قانا» از دهمین جشن سینمای ایران است. وی همچنین برای ساخت فیلم مستند «مدرسه» برنده شمشیر نقره‌ای جشنواره فیلمهای تاریخی لهستان شد. عباسیان دبیری سی‌  و یکمین جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشت. او درباره کانونهای بحران جهان از جمله قره باغ ، بوسنی،  پاکستان،  افغانستان، تاجیکستان،  عراق، لبنان، سوریه ، بوسنی و کوزوو مستند ساخته است. از جمله مستندهای او می توان به قانا، افسانه مجاهدین افغان، سکوت در تاریکی، سایه‌های پریشان جنگ ،  مدرسه ،  دختران ، خانه های رها شده و … اشاره کرد.

سعید فرجی  متولد 1360، تهران ،دانش آموخته رشته عکاسی، عکاس، نویسنده و مستندساز است. او برای ساخت مستند و عکاسی در بحرانهای لبنان، سومالی، لیبی، عراق و سوریه حضوری فعال داشته و چند مستند کارگردانی کرده است که می توان به عکاسی زیر آتش (1389 )، جهان اکثریت (1391)، سفر به موگادیشو ( 1391 )، میرزا جواد ( 1397 ) و  از جنگ برگشته (1400 ) اشاره کرد. او نویسنده کتابهای تبادل/ ماجرای آزادی پنج اسیر لبنانی از زندان¬های اسراییل/1390 ؛  دیار نزدیک/ روایت سفرهای زائران مناطق جنگی (مرز ایران و عراق)/ 1391/ خوزستان ؛  سفر به موگادیشو/ قحطی در کشور سومالی (به همراه فیلم مستند) است.

 مهدی آزادی مستندساز و دانش آموخته فیلمبرداری سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. شروع فعالیت او با عکاسی و فیلمبرداری در فیلم‌های کوتاه دانشجویی و سینمای جوان بود.مهدی آزادی با فیلم «لبیک» در جشنواره سینما حقیقت برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از این جشنواره شد و در ادامه با فیلم مستند « A157 » نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره سی و چهارم فیلم فجر شد. او  فیلمبرداری ده ها فیلم مستند تلویزیونی و سینمایی و فیلمبرداری «سایه های بی خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی را در کارنامه خود دارد.

 حمید نجفی راد کارگردان و تدوینگر ، متولد 1359 در تهران است. عمده فعالیت  نجفی‌راد در زمینه تدوین فیلم (داستانی و مستند) و ساخت آنونس و تیزر است، او تدوینگر فیلم‌های بدرود بغداد، لاک قرمز، شبی که ماه کامل شد، درجستجوی فریده و کشتارگاه است. نجفی راد  برای ساخت آنونس فیلم شنای پروانه سیمرغ بهترین آنونس را از جشنواره فجر دریافت کرد. او برای تدوین مستند «در جستجوی فریده» جایزه بهترین تدوین را از جشنواره سینما حقیقت و برای تدوین فیلم «شبی که ماه کامل شد» جایزه بهترین تدوین را از بیستمین جشن حافظ دریافت کرد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *