2 روز اول برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم ها ی کودکان و نوجوانان از نگاه «جهان سینما»

 شاید برای کسی که از دوره پنجم برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به عنوان خبرنگار و منتقد همراه جشنواره در سال های برگزاری آن در اصفهان ،همدان و کرمان بوده است، برپایی ناگزیر آن  به صورت غیر متمرکز به واسطه ملاحظات کرونایی  در تهران و اصفهان و البته به طور محدود تر در چند مرکز استان دیگر ،آن لطف و جذابیت گذشته را نداشته باشد ولی از سویی تلاش برگزار کنندگان جشنواره برای  روشن نگاه داشتن چراغ جشنواره قابل تامل است به ویژه اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته استقبال هنرمندان و اهالی رسانه از برگزاری جشنواره به  شکل کاملا محسوسی افزایش یافته است  که نشان از عزم مدیریت برگزاری جشنواره برای استفاده بیشتر از امکانات موجود برای ایجاد فضایی  مساعد تر برای بهره مندی مخاطبان کودک و نوجوان جشنواره  از فضای برگزاری آن در قالب هیات داوری نوجوانان و … دارد .

تا اینجای کار برگزار کنندگان جشنواره نشان داده اند که اهل استفاده از تجربه های موفق  گذشته هستند و برایشان مهم است که گامی رو به جلو بردارند . دومین سال کرونایی و برگزاری ناگزیر جشنواره به صورت غیر متمرکز- که امیدواریم سال آینده با  نابودی کامل ویروس منحوس کرونا به روال گذشته بازگردد- نشان داد که  در هر شرایطی باید قدر کارها و تلاش های به سرانجام رسیده را دانست و چراغ هایی راکه با زحمت بسیار و با کمترین مقدورات روشن نگاه داشته شده اند ،  روشن نگاه داشت حتی اگر به سو سو بمانند .همیشه باید امیدوار بود به روزهایی خوبی که در پی خواهند آمد.

امسال در بدو ورود به خانه جشنواره در تهران « استند » نکوداشت زنده یاد فرشته طائر پور همه قاب مقابل چشمانت را پر می کند و بی اختیار می بردت به سال های  طلایی سینمای کودک و برگزاری جشنواره در اصفهان که میعادگاه فعالان سینمای کودک و نوجوان بود و به شبهایی که جلسات  رسمی و غیر رسمی آسیب شناسی سینمای کودک و نوجوان با حضور پر شور سینما گران فعال در عرصه سینمای کودک و خبرنگاران و منتقدان با تجربه  – که متاسفانه مدت هاست که  دیگر در جشنواره کودک و نوجوان دیده نمی شوند – در هتل عباسی اصفهان برگزار می شد و به وضوح تاثیر بر پایی  این   نشست های پر بار بر بدنه سینمای کودک و نوجوان سال بعد  دیده می شد و البته  پای ثابت این نشست ها کسی نبود جز مرحومه فرشته طائر پور که همراه با وحید نیک خواه آزاد هدایت این جلسات به سمت و سوی درست را به عهده داشتند و برگزاری متمرکز جشنواره در شهر اصفهان باعث می شد که تقریبا همه فعالان این عرصه خود را ملزم به حضور در آن ببینند .تجربه برگزاری متمرکز جشنواره ها ی مهم جهانی نشان داده که گردهمایی مهمانان جشنواره در یک شهر باعث پر بارتر شدن جلسات و نشست های کاربردی آن ها می شود و به ویژه اهالی رسانه می توانند با فراغ بال و تمرکز بیشتری به جشنواره و فیلم های به نمایش در آمده در آن بپردازند.نگارنده معتقد است که دوران طلایی سینمای کودک به ویژه در دهه هفتاد مرهون برگزاری موفق جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان  بوده است . بسیاری از معضلات سینمای کودک و نوجوان در  دوره های مختلف جشنواره به بحث گذاشته می شد و حضور سینماگران و رسانه ای های خبره، باعث می شد که مهم ترین بخش های کاربردی جشنواره در کنار وجوه ویترینی آن به سرانجامی مطلوب  برسد.

شاید کمی برای قضاوت در باره جشنواره امسال زود باشد. ولی در باره برگزاری نشست های فیلم ها در دو روز اول جشنواره، آنچه که  که در کنار برگزاری منظم آنها با اجرای اهالی رسانه به چشم می خورد ، زمان محدود آن هاست که باعث شده سوالات اهالی رسانه کمتر مجال طرح پیدا کند و بیشتر زمان جلسات به گفت و گوی مجریان با عوامل فیلم ها در باره کلیات اختصاص یابد

واین  راهم علی الحساب داشته باشید که نگارنده تا پایان روز دوم هنوز با فیلمی که بتواند مدتی در ذهن  تماشاگر به حیات خود ادامه دهد ،مواجه نشده است . امید که در روزهای باقی مانده تا پایان جشنواره ، شاهد فیلم های بهتری باشیم.

سید محمد سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *