غلامرضا رمضانی: سینمای کودک نیاز به خیال‌پردازی و قهرمان سازی دارد

غلامرضا رمضانی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما معتقد است سینمای کودک با خیال پردازی و قهرمان‌سازی می‌تواند مخاطبان زیادی جذب کند.

غلامرضا رمضانی، کارگردان، در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی جشواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: همه مدیران جشنواره‌های مختلف سینمایی برای برگزاری یک جشنواره اهدافی را از پیش تعیین می‌کنند و خواسته‌هایی را مدنظر قرار می‌دهند که به عنوان یک دستاورد برای یک مجموعه و مدیر قابل بررسی است. اما به نظر من نکته مهم و قابل تاملی که در جشنواره‌ها باید بیشتر در مورد آن بحث و گفتگو کرد، روند یک جشنواره در تاثیرگذاری بر کلیت جریان سینما است. جشنواره کودک در این سی و سه دوره‌ای که برگزار شده است توانسته به عنوان یک جشنواره تخصصی و کارگاهی در سینمای ایران جایگاه خود تثبیت نماید.

وی ادامه داد: در کشور ما متناسب با هر دهه و همچنین شرایط و مقتضیات زمان جشنواره‌ها تغییرات اساسی را به خود دیده‌اند و ما شاهد تفاوت و تنوع مدیریت و نگاه به سینما بودیم. در حوزه کودک کم‌تر جشنواره‌ای در جهان وجود دارد که قدمت آن به بالای ۲۰ و ۳۰ سال برسد. هستند جشنواره‌های معتبر که به نیم قرن اعتبار در برگزاری رسیده‌اند اما در حوزه کودک بسیار محدود و ناشناخته هستند. جشنواره کودک در کشور ما خوشبختانه با استمراری که داشته است امروز به دوره سی و چهارم رسیده و این خودش می‌تواند یک اعتبار مضاعف برای سینمای ایران ایجاد کند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه همیشه از گذشته بین سینماگران در مورد تعریف ژانر دقیق سینمای کودک اختلاف نظر بوده است، عنوان کرد: اینکه یک فیلم برای کودک است یا درباره کودک یکی از قدیمی‌ترین بحث‌ها در حوزه سینمای کودک بوده که هنوز هم حل نشده باقی مانده است. به عقیده من فیلم تولید شده در این ژانر باید باعث شود تا مخاطبان کودک و نوجوان علاوه بر لذت بردن از آن، به سینما نیز علاقه‌مند شوند.

وی همچنین تصریح کرد: سینمای کودک و اساسا شاکله سینما نیاز به ثبات و تبیین سیاست‌های مشخص و استوار دارد. تغییر مدیران و دبیران جشنواره‌ها که معمولا در ایران نهایتا هر ۳ سال یکبار اتفاق می‌افتد باعث شده ما شاهد یک برنامه‌ریزی بلند مدت نباشیم. این دست به دست شدن مدیریت‌ها باید بر اساس یک برنامه‌ریزی مشخص صورت بگیرد تا یک روح واحد بر پیکره سینمای ایران حاکم شود.

کارگردان فیلم «ضربه فنی» با اشاره به اینکه لازمه حضور جهانی و صادر کردن سینمای کودک به دیگر کشورها داشتن یک نگاه فراگیر و حرفه‌ای است، افزود: ما زمانی در سینما به تولیدات تراز در سطح جهانی خواهیم رسید که به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان بها دهیم. پس از انقلاب در هر دهه یک سری اتفاقات مقطعی در سینمای کودک رخ داده است اما قطعا به شکل هدایت شده نبوده و ماه عسل نبوغ و خلاقیت نخبگانی بوده است.

وی اظهار کرد: قهرمان‌سازی در سینما منحصر به سینمای کودک نیست اما این موضوع در سینمای کودک و نوجوان خیلی بارز است. به دلیل آمادگی کودکان برای پذیرش الگو، قهرمان سازی در سینمای کودک بیشتر رواج دارد. این یک پتانسیل خوب برای استفاده کردن در زمینه‌های فرهنگی – تربیتی است. از نظر من قهرمان در ژانر کودک و نوجوان یعنی کاراکتر و شخصیتی که می‌تواند جهان را تغییر دهد و آرزوهای دست نیافتنی ما را برآورده کند و به خواسته‌های روحی ما جامعه عمل بپوشاند.

رمضانی در پایان بیان کرد: سینمای کودک نیاز به خیال پردازی و قهرمان‌سازی دارد تا کودکان و خانواده‌ها را به سینما بیاورد. ما در حوزوه سینمای کودک باید دوباره برخی تعاریف و کلیشه‌ها را بازنگری اساسی کنیم تا شاهد رونق در این ژانر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *