حضور پررنگ صنایع فرهنگی ایران در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کودک و نوجوان شهاب بغداد

نشست خبری تبیین جزئیات حضور جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کودک و نوجوان شهاب بغداد  عصر دوشنبه ۲۶ آبان در مجموعه «کارستان بهارستان» برگزار شد؛ نشستی که طی آن نمایندگان بخش خصوصی و فعالان صنایع فرهنگی از اهمیت حضور یکپارچه ایران در این رویداد مهم منطقه‌ای سخن گفتند.

به گزارش جهان سینما در ابتدای نشست، سید سعید حسینی، فعال حوزه صنایع فرهنگی کودک و نوجوان، با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر این حوزه در دهه اخیر گفت:صنایع فرهنگی، به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان، در رشته‌هایی نظیر اسباب‌بازی، انیمیشن و نوشت‌افزار در کشور ما جهش قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. اما برای استمرار این مسیر، باید به گسترش بازارهای خارجی توجه کرد؛ چراکه بازار داخلی به‌تنهایی پاسخگوی ظرفیت تولیدکنندگان نیست.

وی با بیان اینکه عراق در میان کشورهای هدف در اولویت نخست قرار دارد افزود:این کشور از نظر حجم بازار، سهولت لجستیک و قرابت فرهنگی و اعتقادی، فرصت ارزشمندی برای صادرات محصولات فرهنگی ایران است. طی دو سال گذشته روند صادرات اسباب‌بازی و نوشت‌افزار آغاز شده و حضور در نمایشگاه‌ها و ایجاد دفاتر صادراتی از مهم‌ترین اقدامات بوده است.

پاویون ۵۰۰ متری ایران؛ چکیده‌ای از ظرفیت صنایع فرهنگی

حسینی با اشاره به حضور سه ‌باره ایران در نمایشگاه شهاب اظهار کرد:سال گذشته با مشارکت انجمن‌ها و تولیدکنندگان، حضوری منسجم را رقم زدیم و بیش از ۵۰ تولیدکننده با حدود ۳۰۰ محصول در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.

وی افزود: در دوره چهارم نمایشگاه، پاویون ایران با وسعت ۵۰۰ مترمربع شامل بخش‌هایی از بازی‌های ویدیویی، انیمیشن، اپلیکیشن، استارت‌آپ‌ها و انجمن‌های تخصصی خواهد بود. این پاویون عملاً نماینده مجموعه‌ای از توانمندی‌های صنایع فرهنگی کودک و نوجوان ایران است.

به گفته او، این نمایشگاه از ۲۸ آبان تا ۱۸ آذر در بغداد برگزار می‌شود و حضور ساختاریافته ایران در کنار کشورهایی همچون چین، کره جنوبی و ترکیه امتیاز مهمی برای برند فرهنگی ایران در منطقه محسوب می‌شود.

اسباب‌بازی ایران؛ بازاری با ۵ هزار محصول داخلی

در بخش دیگری از نشست، حامد تأملی، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، با اشاره به حجم ۴۰۰ میلیون دلاری گردش مالی بازار اسباب‌بازی ایران گفت: در ده سال گذشته از نظر کمیت و کیفیت شاهد ارتقای جدی تولیدات داخلی بوده‌ایم و امروز بیش از ۵ هزار محصول ایرانی در بازار وجود دارد.»

وی افزود: اگرچه تولید پیشرفت کرده، اما بدون طراحی ایرانی و بدون حضور در بازارهای صادراتی، توسعه پایدار ممکن نیست. ما با رقابت جدی تولیدکنندگان چینی در داخل و منطقه روبه‌رو هستیم و لازم است ساختارهای حرفه‌ای ویژه صادرات ایجاد شود.

او نبود شرکت‌های تخصصی صادرات اسباب‌بازی و ضعف در مطالعات بازار کشورهای هدف را از مهم‌ترین خلأهای این بخش دانست.

حضور ۱۴ تیم خلاق در پاویون ایران

در ادامه، سجاد عباسی مدیر مجموعه «کارستان بهارستان»، با اشاره به همکاری این مجموعه با بیش از ۱۵۰ تیم فعال در حوزه کودک و نوجوان گفت:

بخش عمده این تیم‌ها دانش‌بنیان هستند و محصولاتشان ظرفیت رقابت در سطح بین‌المللی را دارد. امسال تمرکز اصلی ما در نمایشگاه بر توسعه بازار و جذب مشتریان عمده است.

او افزود: ۱۴ تیم منتخب با محصولات نوآورانه در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین هم‌افزایی میان حوزه انیمیشن و محصولات فرهنگی یکی از محورهای مهم حضور امسال است؛ به‌طور نمونه، محصولات مرتبط با انیمیشن یوز برای نخستین‌بار در بغداد عرضه می‌شود تا زمینه لازم برای نمایش احتمالی این انیمیشن در عراق فراهم شود.

عباسی با اشاره به پیش‌بینی 3000 بازدیدکننده روزانه گفت:«بخش قابل‌توجهی از بازدیدکنندگان، تجار و فعالان اقتصادی هستند که می‌توانند در صادرات محصولات فرهنگی نقشی مؤثر داشته باشند.

عراق؛ بازاری مهم با پیوندهای فرهنگی عمیق

عباسی اهمیت بازار عراق را در سه عامل کلیدی دانست:«قرابت فرهنگی میان دو ملت، سهولت صادرات و اعتماد فعالان اقتصادی عراقی به محصولات ایرانی.»

وی تأکید کرد: کارستان تلاش کرده است با ایجاد یک کنسرسیوم تخصصی میان تیم‌های فرهنگی و خلاق، مسیر صادرات واقعی را برای آنها فراهم کند. همچنین ارتباط با رایزنان فرهنگی، سفارتخانه‌ها، مدارس شیعی و مجموعه‌های مذهبی عراق در دستور کار قرار گرفته تا محصولات ایرانی بیش از گذشته در معرض دید مخاطبان مؤثر قرار گیرد.»

برنامه‌های جنبی پاویون ایران

حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار جهان سینما درباره برنامه‌های جنبی پاویون جمهوری اسلامی  و نمایش محدود فیلم های کودک و نوجوان ایرانی گفت:در این دوره برنامه‌ای برای نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان نداریم، اما احتمال دارد برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی شود. با این حال در حوزه بازی‌های فیزیکی، محیطی و ویدئویی چند تیم فعال خواهند بود و کودکان و نوجوانان عراقی می‌توانند این بازی‌ها را از نزدیک تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *