غفاری در نشست خبری نوزدهمین  جشنواره  فیلم مقاومت:مقاومت، گفتمان قرن جدید است/ مسئله جنگ دوازده روزه، محور این دوره جشنواره فیلم مقاومت شد

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت جزییات برپایی این دوره جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش جهان سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره ،نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور جلال غفاری دبیر جشنواره، محمدعلی شجاعی‌فر قائم‌مقام جشنواره و جواد تمدنی مدیر روابط‌عمومی این رویداد، در حسینیه جماران برگزار شد. در این نشست، غفاری با گرامیداشت یاد شهدا و مرور بر دکترین هنر مقاومت، از پیوند عمیق سینما با گفتمان «مقاومت» سخن گفت.

یاد شهید سپهبد حسین سلامی و دکترین «هنر والا»

غفاری در آغاز سخنان خود با اشاره به شهدای جنگ دوازده‌روزه غزه و یادکرد از شهید سپهبد حسین سلامی اظهار داشت:جا دارد از شهید سلامی یاد کنم که سخنران همیشگی مراسم اختتامیه‌های فیلم مقاومت بودند. نبود ایشان ضایعه‌ای تلخ و عمیق است. شهید سلامی دکترین هنر والا را تئوریزه کرد و به‌عنوان سندی ماندگار برای ما به یادگار گذاشت. او پیش از هر سخنرانی، ساعت‌ها مطالعه می‌کرد و تسلطش در عرصه سینما مثال‌زدنی بود.

«طوفان الاقصی» و شکستن هیمنه رژیم صهیونیستی

دبیر جشنواره مقاومت با اشاره به تحولات اخیر فلسطین و «طوفان الاقصی» گفت:شکستن هیمنه کودک‌کش رژیم صهیونیستی حادثه‌ای بود که تاریخ را تکان داد و نیازمند سال‌ها پژوهش دانشگاهی است. با ارجاع به سخنان مقام معظم رهبری، باید گفت این اتفاق باعث شد رژیم صهیونیستی دیگر رنگ آرامش نبیند. امام خمینی (ره) صدای مظلومان جهان و مبدع گفتمان مقاومت در عصر جدید بود؛ عصری که بدون نام خمینی نمی‌توان از آن یاد کرد

جماران، نماد ساده‌زیستی و مقاومت

غفاری با اشاره به فلسفه ماندگاری حسینیه جماران یادآور شد:امام اصرار داشت جماران به همین سادگی بماند، و این نشانه درک عمیق او از مفهوم مقاومت و دفاع مشروع بود. مقاومت یعنی ایستادگی در برابر نازیبایی‌ها. امام مسیر جدیدی پیش پای هنر گشود، در زمانی‌که سینما در آستانه سقوط بود. سینمای پیش از امام، پیش از طوفان الاقصی، هیچ‌گاه در خدمت جریان مقاومت نبود. وقتی از پدیده مقاومت سخن می‌گوییم، یعنی بازگرداندن سینما به مسیر حقیقی خود.

وی در ادامه با اشاره به نماد‌های مقاومت افزود:شخصیت چریک یحیی سنوار، به‌عنوان اسطوره مظلومان جهان در تاریخ ماندگار خواهد ماند.

خلیج فارس؛ نماد پانصد سال مقاومت فرهنگی و تمدنی

دبیر جشنواره، خلیج فارس را صرفاً یک موقعیت جغرافیایی ندانست و گفت:مسئله خلیج فارس نماد پانصد سال رویارویی ما با غرب است. ما حتی یک‌بار افتتاحیه جشنواره را بر عرشه ناو برگزار کردیم. از دوره هجدهم جشنواره، مسئله فلسطین و طوفان الاقصی به‌طور جدی در فیلم مقاومت تبلور یافت.

طوفان الاقصی و تولد نظریه مقاومت جهانی

غفاری با اشاره به اهمیت وقایع اخیر در شکل‌گیری نظریه مقاومت گفت:شاخصه خاص این دوره از جشنواره، پیوند آن با حوادثی است که دست‌کم دوازده سال ریشه دارد. امسال فراخوان جشنواره در حالی اعلام می‌شود که هم‌زمان با طوفان الاقصی و جنگ دوازده‌روزه هستیم؛ جنگی که ضربه‌ای بی‌سابقه به رژیم صهیونیستی وارد کرد و تا سال‌ها اثرش باقی خواهد ماند.

او ادامه داد:جنگ دوازده‌روزه نشان داد مقاومت فقط یک الگوی استراتژیک نظامی نیست، بلکه به‌عنوان یک منبع الهام فکری در جهان مطرح شده است. این جنگ، مقاومت را به یک نظریه و گفتمان بدل کرد و معادلات امنیتی، بازدارندگی و حتی تفکر فرامنطقه‌ای را تغییر داد.

مقاومت؛ از قالب ایدئولوژیک تا گفتمان جهانی

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در جمع‌بندی سخنانش تأکید کرد:پس از این جنگ، افکار عمومی جهان، به‌ویژه در اروپا و آمریکا، دریافت که گفتمان مقاومت صرفاً یک ایدئولوژی بسته نیست، بلکه حقیقتی جهانی است. طوفان الاقصی نشان داد که پیروزی ایران در جنگ دوازده‌روزه و ایستادگی ملت‌های منطقه در برابر اشغال، نه‌تنها مشروعیت بلکه حقانیت ما را در افکار عمومی تثبیت کرد. مسئله مقاومت و فلسطین به فضای بین‌المللی جمهوری اسلامی پیوند خورد و ایران هزینه این حقیقت را پرداخت، اما در این هزینه‌دادن، پیروز شد. این پیروزی حاصل ایمان و مقاومت انقلابی مردم است.

تحول گفتمان مقاومت تمدنی در ایران

غفاری در ادامه سخنان خود اظهار داشت:جنگ اخیر، مسئله مقاومت تمدنی را در ایران دگرگون کرد؛ این تحولی است که قرن‌ها هویت این سرزمین را لبریز خواهد ساخت. ان‌شاءالله با یاد شهیدان حاجی‌زاده، سلامی و باقری، که امروز نیز مفتخر هستیم در خدمت شهید محمود باقری ـ فرمانده موشکی کشورمان ـ هستیم، آینده نوید فرزندانی را می‌دهد که ایران را بر قله‌های عزت و قدرت خواهند نشاند. جشنواره مقاومت نیز در پیوند با این آموزه‌ها، هویت خود را بازمی‌یابد و استمرار می‌بخشد.

تداوم مسیر جشنو اره و تأکید بر برگزاری سالانه

دبیر نوزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به استمرار فعالیت دبیرخانه افزود:تلاش کردیم جشنواره از دوره گذشته تعطیل نشود. دوستان دبیرخانه با همت فراوان، فعالیت آن را تداوم بخشیدند تا مسیر مقاومت در حوزه هنر حفظ شود. در همین راستا، پیشنهاد‌هایی برای تثبیت ساختار جشنواره و تبدیل آن به رویدادی سالانه ارائه کردیم، تا مسئله دفاع مقدس و مقاومت همواره در متن جریان فرهنگی کشور باقی بماند.

رویش تازه در سینمای داستانی مقاومت

غفاری با اشاره به روند تولید آثار جدید گفت:پس از حوادث طوفان الاقصی و جنگ دوازده‌روزه، امروز شاهد رشد چشمگیری در تولید آثار مرتبط با مقاومت هستیم. هم‌اکنون پنج تا شش فیلم بلند در زمینه جنگ دوازده‌روزه در حال آماده‌سازی است. از دوره گذشته تاکنون، غلبه آثار داستانی بر مستند‌ها چشمگیر بوده و ما در دو سه سال اخیر شاهد یک رویش خاص در عرصه سینمای داستانی مقاومت بوده‌ایم؛ رویشی که می‌تواند زبان تازه‌ای از بیان حماسه، ایمان و ایستادگی را به سینمای ایران ببخشد.

گسترش اکران‌های استانی در سی استان کشور

دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به گستردگی برنامه‌های اجرایی این دوره اظهار داشت:امسال همراهی و حمایت دوستان حوزه هنری و سینماداران کشور را نیز خواهیم داشت و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا اکران‌های استانی جشنواره به سی استان کشور گسترش یابد. هدف ما این است که اکران فیلم‌های مقاومت تنها محدود به ایام برگزاری جشنواره نباشد، بلکه در مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز ادامه یابد.

وی ادامه داد:تلاش داریم در دهه مقاومت، دهه فجر، ایام اعتکاف و بازدید‌های مدارس و سایر مناسبت‌ها نیز اکران فیلم‌ها را برگزار کنیم تا فرهنگ مقاومت در جریان عمومی جامعه حضور دائمی داشته باشد.

تداوم حضور بین‌المللی جشنواره فیلم مقاومت

غفاری با اشاره به فعالیت‌های بخش بین‌الملل گفت:بخش بین‌الملل جشنواره امسال نیز با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. سال گذشته، رویداد عراق با استقبال گسترده مخاطبان و هنرمندان روبه‌رو شد و امسال نیز تلاش می‌کنیم این مسیر را گسترش دهیم. تاکنون برای برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌های ویژه فیلم مقاومت در ده کشور مذاکره شده است و قصد داریم با دوبله مناسب آثار، این رویداد‌ها را در کشور‌های مختلف برگزار کنیم تا پیام مقاومت به زبان جهانی منتقل شود.

رقابت مشترک بخش داخلی و بین‌الملل

دبیر جشنواره تأکید کرد:در این دوره، رقابت بخش بین‌الملل و داخلی به‌صورت یکپارچه برگزار می‌شود و دیگر بخش بین‌الملل به‌طور جداگانه داوری نخواهد شد؛ چراکه ماهیت جشنواره اساساً بین‌المللی است. ما باور داریم گفتمان مقاومت مرز ندارد و فیلمسازان از سراسر جهان در این مسیر هم‌صدا هستند.

آرزوی نهایی جشنواره؛ برگزاری در قدس شریف

غفاری در پایان با نگاهی آرمان‌گرایانه و امیدبخش گفت:شاید روزی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کشور دیگری برگزار شود، اما آرمان نهایی ما این است که روزی پس از پیروزی فلسطین، جشنواره فیلم مقاومت بر فراز قله افتخار خود، در قدس شریف برگزار شود. آن روز، تحقق وعده الهی و تجلی معنای واقعی هنر مقاومت خواهد بود.

در ادامه فرزند شهید حاج محمود باقری نیز که در مراسم حضور داشت، معرفی و تجلیل شد و علی واحدیان قائم مقام انجمن انقلاب و دفاع مقدس نیز در این مراسم حضور پیدا کرده و پرتره شهید را به فرزندشان تقدیم کردند.

داوری مستقل و بدون دخالت دبیر جشنواره

غفاری در ادامه با تأکید بر استقلال هیئت داوران تصریح کرد: دبیر جشنواره هیچ دخالتی در فرآیند داوری ندارد و هیچ بند یا تبصره‌ای برای اعمال نظر در داوری‌ها وجود ندارد. داوران در تمام بخش‌ها کاملاً مستقل عمل می‌کنند تا سلامت روند داوری و شأن هنری جشنواره حفظ شود.

تلاش برای برگزاری با مشارکت حداکثری هنرمندان

وی همچنین درباره سطح برگزاری جشنواره گفت: تمام تلاش ما بر این است که جشنواره با مشارکت حداکثری هنرمندان و فیلمسازان برگزار شود. از آنجا که دو سال بین دوره قبلی و این دوره فاصله افتاده است، سطح کیفی آثار امسال به‌مراتب بالاتر است. امیدواریم با سالانه شدن جشنواره، نه‌تنها از کیفیت کاسته نشود، بلکه شاهد رشد کمی و کیفی آثار در حوزه مقاومت باشیم.

پنج فیلم در دست تولید برای جشنواره مقاومت

غفاری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: جشنواره تلاش دارد تنها یک رویداد نمایشی نباشد، بلکه در مسئله تولید آثار مقاومت نیز نقش راهبری ایفا کند. هم‌اکنون پنج فیلم در مراحل تولید و پیش‌تولید قرار دارند که در آینده نزدیک به‌نام جشنواره فیلم مقاومت معرفی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *