حمید گودرزی/ حضور سینوسی وار

/سیما تابیده چی/

حمید گودرزی بعد از عبور از سی سالگی و دریافت نکردن  پیشنهادت مناسب ، در یک دهه اخیر دوران پر نوسانی را به لحاظ کاری تجربه می کند. او در  ماه های اخیر به عنوان مجری در برنامه کودک شو جایگزین پژمان بازغی شد که معلوم نشد به چه دلیلی به  رغم اجرای های موفقش جایش را به حمید گودرزی داد. شاید درگیر بازی در فیلم و سریالی شد یا دلیل قرین به حقیقتش مرتبط است با سیاست های سازمان صدا و سیما است که مجری موفق هر برنامه ای را تغییر می دهد . نمونه های مجریان موفق این نوعی که از برنامه شان خارج شده اند کم نیستند .

به هر حال حمید گودرزی در مسابقه کودک شو جایگرین بازغی شد و به نظر می رسد شیرینی و حلاوت و صمیتی را  که اجرای بازغی و ارتباط گیری خوبش با کودکان و والدین آنهاداشت را ندارد. و این مساله هم جای سوال است که چرا صدا و سیما این شیوه برخورد با مجریان موفق را در پیش گرفته است. سیاستی که در دهه شصت در سینما اعمال می شد و مخالف ستاره سازی بود. سیاستی که عمرش نبه یک دهه هم نرسید و با ظهور ابوالفضل پور عرب در فیلم عروس کم کم سر و کله ستاره ها در سینماپیدا شد  . البته این نوع سیاست گذاری ها مختص به هنر نبود و در اوایل دهه شصت در ورزش هم طرح ناموفق ممنوعیت حضور زیر 27 ساله ها در تیم های ملی تدوین شد و خیلی از بازیگران مطرح مثل علی پروین و ناصر حجازی از تیم ملی خارج شدند و دودش به چشم ورزش رفت و بعد از چند سال هم این طرح لغو شد.

نوع و مدل برخورد و واکنش های حمید گودرزی بابت اتفاقات و مسائلی که در حوزه کاری اش رخ می دهد هم نشان از روحیه او و آستانه تحملش دارد او زمانی در یک برنامه زنده تلویزیونی با غیظ و خشم در پاسخ مجری که از او پرسید چرا در سینما فعالیتی ندارد عنوان کرد که عده ای بازیگر کچل و عرق گیر پوش ستاره های سینما شده اند و جایی برای بازیگران خوش چهره وجود ندارد .به هر حال حمید گودرزی هم منطق خودش را دارد که منطق کهنه و از مد افتاده ای است در هالیوود هم که سیستمش بر پایه پول و سود فروش فیلم ها است این نظریه در اواسط دهه شصت با بروز و ظهور بازیگرانی نظیر جک نیکلسون، ال پاچینو، داستین هافمن ، رابرت دونیرو و جین هاکمن و … شکسته شد. آنان  بازیگرانی  بودند با  چهره ای به شدت معمولی و قامت هایشان هم عموما کوتاه بود. در دهه نود حمید گودرزی در سینما حضورهای گاه و بی گاهی داشت . او در فیلم ایران برگر ساخته مسعود جعفری جوزانی بازی داشت . فیلمی که در صدر فیلم های پر فروش 1393 قرار گرفت . عده ای فروش فیلم را به داستان کمدی – سیاسی جذابش مرتبط می دانستند وبرخی هم حضورعلی نصیریان و محسن تنبانده را عامل فروش فیلم می دانستند و کمتر کسی حضور حمید گودرزی را عامل فروش می دانستند. او سال بعد در فیلم روباه بهروز افخمی در نقش نخست بازی کرد. فیلمی که در ژانر جاسوسی و حادثه ای ارزیابی می شد و حمید گودرزی نقش اول فیلم و جوان  لمپن ماب و خلافکار سابق جنوب شهری را بازی می کرد که با ازدواج با زنی بزرگتر از خودش تلاش می کند زندگی آرام و بدون حاشیه و چالشی داشته باشد. اما ورود جاسوس موساد به زندگی اش معادلات را بر هم می زند. حمید گودرزی در نقش یک جوان جنوب شهری که سرش برای دردسر درد می کند و اهل لفاظی است ، کم و بیش درست بازی کرد. شاید دلیل این موفقیت به جنس کارگردانی بهروز افخمی برمی گردد که خوب بازیگرانش را هدایت می کند و درست از آ ن ها بازی می گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *