شما اینجا هستید
خانه > اخبار و حواشی > گفت و گو با یکتا ناصر

گفت و گو با یکتا ناصر

یکتا ناصر فیلم آشوب

یکتا ناصر در سال­های اخیر حضور آهسته و پیوسته­ای در بازیگری داشته و با دقت نقش­هایش را انتخاب می­کند و این روزها فیلم «به کارگر ساده نیازمندیم»، سریال «عاشقانه» را در شبکه نمایش خانگی و فیلم «آشوب» را در اکران دارد. در ابتدای دهه هشتاد و بعد از دیدن فیلم روز برمی­آید می­شد حدس زد که روزی یکتا ناصر در بازیگری درخشان ظاهر خواهد شد. ناصر در این فیلم به خوبی نقش یک زن جوان آرام و درونی که سرگردان و مردد میان انتقام و گذشت است را بازی کرد. سال­های بعد هم ناصر کم و بیش حضورهای موفقی در بازیگری داشت. اما نقشی بازی نکرد که باعث غافلگیری مخاطب بشود. شاه نقشی که باعث شد ناصر کلاس بازیگری­اش را ارتقا ببخشد نقش زن کرمانی ساده و کم حرف فیلم یکی می­خواد باهات حرف بزنه به کارگردانی منوچهر هادی بود که نشان داد هادی توانایی او را به خوبی شناخته است. ناصر چند سال بعد هم دوباره در فیلم زندگی جای دیگری است توانایی­هایش را در ایفای نقش زنان عادی شهرستانی به اثبات رسانید و این دو سه ساله اخیر با حضور در تئاتر و نمایش­های ترور، دختر یانکی و مرده­های بی­کفن و دفن نشان داد که چه بازیگر توانایی است. ناصر سال قبل در سریال ناکام اما به شدت جذاب اما پر حرف و حدیث جاده قدیم دوباره نقش زن شهرستانی البته این بار اکتیو و زبر و زرنگ را با تلفیق یک لهجه شیرین و درست و درمان سیار موفق بازی کرد. ناصر فارغ­التحصیل رشته مهندسی محیط زیست است و از سال 1375 فعالیت هنری خود را در بازیگری آغاز کرد و برای نخستین بار مقابل دوربین تلویزیون رفت و در سریال (گل­های کاغذی) بازی کرد. در ادامه در آثاری نظیر (با من بمان 1379)، (لبه تاریکی 1383)، (اولین شب آرامش1384)، (دختران حوا 1390)، (سرود تولد1383)، (نسکافه داغ داغ1384)، (قند تلخ1387 )، (قتل آنلاین1384)، به بازی پرداخت و برای بازی در فیلم سینمایی (یکی می‌خواد باهات حرف بزنه 1390) ساخته (منوچهر هادی) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را به خود اختصاص داد. با یکتا ناصر درباره روال کاریش و حضور و بازیش در فیلم آشوب گفت­وگویی انجام داده­ایم.

احمد محمد اسماعیلی

یکتا ناصر

 

  • آیا در انتخاب بازی در سینما، تئاتر و تلویزیون اولویت خاصی دارید؟

اولویتم نقش بهتر و کامل­تر در هر مدیومی است و فضای کار هم برایم مهم است. از موقعی که نمایش دختر یانکی را بازی کردم و به چند نوبت اجرا در سالن­های مختلف رسید، در زمینه بازیگری تئاتر پیشنهادات زیادی دارم و به علت درگیری در پروژه­های سینمایی کم­تر توانسته­ام در تئاتر بازی کنم.

  • آیا همچنان دوست دارید در تئاتر حضور جدی داشته باشید؟

تئاتر را خیلی دوست دارم و در حدود یک سال و نیم است که به دلیل بچه­دار شدن نتوانستم در تئاتر بازی کنم. الان هم چند پیشنهاد بازی در تئاتر دارم. بازی در تئاتر چون بازده مالی ندارد، باید به گونه­ای باشد که انگیزه زیادی برای قبولش داشته باشم و دلی به سراغش بروم.

  • در کارنامه کاری شما تنوع نقشی درستی دیده می­شود. آیا این تنوع نقشی هدفمند است یا بسته به نوع پیشنهادات بازیگری دارد؟

در سینما رسم است تا بازی بازیگر در فیلمی دیده می­شود، پیشنهادات مشابه زیادی ارائه می­شود. تلاش می­کنم با توجه به پیشنهادات کاری گزینه­های متنوع­تری را بازی کنم. درضمن بتوانم متفاوت بازی­اش کنم.

  • آیا بعد از فیلم من سالوادور نیستم پیشنهادات مشابه زیادی داشتید؟

پیشنهادات زیادی بود و من قبولشان نکردم. اغلب این پیشنهادات مربوط به فیلم­های طنز بود و بعد از یکی می­خواد باهات حرف بزنه هم نقش­های زیادی در آثار ملودرام پیشنهاد داشتم.

  • به نظر می­رسد با توجه به انتخاب­هایی که انجام داده­اید خودتان هم علاقه دارید در فیلم­های جدی و درام بازی کنید؟

همان­طورکه اشاره کردم اولویت و ترجیح من خوب بازی کردن است و ژانرش تفاوتی ندارد.

  • سال قبل فیلم فان و سرگرم کننده مشکل گیتی را هم بازی کردید؟

در مشکل گیتی حمید فرخ­نژاد و رویا نونهالی بازی داشتند و این عامل مهمی برای بازی در این فیلم بود و احساس کردم نقشم در این فیلم که یک زن آرشیتیک است، با سایر نقش­هایم تفاوت دارد.

 

  • شما از معدود بازیگران زن سینما و تلویزیون هستید که از لهجه درست استفاده می­کنید. آیا استفاده از لهجه­های مختلف جزو موتیف بازیگری شما است؟

در سریال جاده قدیم به سراغ استفاده از لهجه رفتم و من این سریال را خیلی دوست دارم و برای ایفای نقش هم کلی زحمت کشیدم. در مدت فیلم­برداری هم تمام ذهن و توانم معطوف و تحت­تأثیر ایفای این نقش بود. برخی از نقش­ها که در ذهن مخاطب ماندگار می­شود شاید به دلیل نوع لهجه­اش باشد و من اصراری ندارم که حتماً نقش­هایی را بازی کنم که لهجه داشته باشد.

  • آیا الان در بازیگری به مرحله­ای رسیده­اید که قدرت انتخاب زیادی دارید؟

در سینمای ایران بازیگر به هر مرتبه­ای هم در کارش برسد بازهم با محدودیت روبه­رو است. در هر دوره­ای در سینمای ایران سبک خاصی مورد رویکرد فیلم­سازان قرار می­گیرد و بنابراین دست بازیگران برای انتخاب چندان باز نیست. در دوره­ای ساخت فیلم­های کمدی رواج داشت و در این سال­های اخیر فیلم­های درام و جدی. همه بازیگران باید منتظر ارائه پیشنهاد بازی باشند.

  • پیش­بینی می­کردید به کارگر ساده نیازمندیم در جشنواره مورد توجه منتقدان قرار بگیرید؟

خیلی­ها بعد از دیدن فیلم از آن تعریف کردند و نقشم را سعی کردم متفاوت بازی کنم. این فیلم جزو آثار محبوب دوران بازیگریم است. فیلم اجتماعی که در شرایط فعلی جامعه ما خیلی اثرگذار است. شرایطی که پول ملاک هر چیزی در روابط اجتماعی شده است. در این فیلم به این موضوع مهم پرداخته می­شود و امیدوارم اکران خوبی هم داشته باشد.

  • قبل از بازی در آشوب از سبک کاری کاظم راست­گفتار شناخت داشتید؟

بله، فیلم­های ایشان را دیده بودم و در جلسه­ای که با ایشان داشتم و فیلم­نامه راخواندم متوجه شدم با اثری خوب و حرفه­ای روبه­رو هستم و کارگردان برای نوشتنش وقت زیادی صرف کرده بود. فیلم با سرمایه­گذاری شخصی تولید شده و بنابراین برای تولیدش با سختی­هایی مواجه بودیم. تولید و ساخت فیلم­های تاریخی در سینمای ایران کار دشواری است. زیرا استودیو، پلاتوهای زیاد و متنوعی برای فیلم­برداری در اختیار نداریم و فقط یک شهرک سینمایی داریم که به دفعات در فیلم­های تاریخی مورد استفاده قرار گرفته و دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارد.

  • آیا ساخت فیلم مطابق با انتظارات شما بود؟

بله، حدس نمی­زدم فیلم به این کیفیت ساخته شود و با فضا و پیام فیلم ارتباط برقرار کردم.

  • به نظر شما فیلم آشوب در حد و اندازه فیلم­نامه­اش که اشاره کردید با دقت نوشته شده هست؟

به نظر من حتی فیلم از فیلم­نامه هم بهتر است و کشش دراماتیک زیادی دارد. فیلم­نامه آشوب ساختار پیچیده­ای داشت و بافت سیاسی­اش و تعدد شخصیت­ها هم این پیچیدگی را دو چندان کرده است. در این فیلم بازی­های سیاسی به درستی نشان داده می­شود.

 

 

پاسخ دهید

Top