شما اینجا هستید
خانه > دسته‌بندی نشده > گفت­ وگو با محمد متوسلانی بازیگر مجموعه تلویزیونی «در جستجوی آرامش» طرح مسائل ارزشمند انسانی

گفت­ وگو با محمد متوسلانی بازیگر مجموعه تلویزیونی «در جستجوی آرامش» طرح مسائل ارزشمند انسانی

محمد منصوری

محمد متوسلانی در سریال در جستجوی آرامش نقش یک استاد فرهیخته و فرزانه دانشگاه را با شایستگی بازی می­کند. او جزو بازیگرانی است که در کارش مداومت و استمرار دارد و انسان آرام و با دانشی است و بیش از پنج دهه است که در سینمای ایران حضور جدی دارد و این امر او را از سایر همنسلانش که سال­ها است بازنشسته شده­اند متمایز می­کند. متوسلانی به همراه منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی گروه کمدی معروف سینمای ایران در دهه چهل تیم موفقی را به وجود آورد و آثار پر مخاطبی را در سینمای ایران کارگردانی کرد. در ۱۳۳۷ با بازی در فیلم «طوفان در شهر ما» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان وارد سینما شد. متوسلانی به­تدریج از اوایل دهه پنجاه سبک فیلم­سازی­اش را تغییر داد و فیلم­های اجتماعی با نگاه نقادانه مثل ذبیح و سازش ساخت که این آخری نقدی بود بر بروکراسی و زندگی ماشینی و غربی جامعه ایرانی در دهه پنجاه که هویت اصیل ایرانی در آن به فراموشی سپرده شد. متوسلانی بعد از انقلاب هم همچنان با قدرت کارش را ادامه داد و فیلم کمدی و پرفروش کفش­های میرزا نوروز با بازی علی نصیریان را ساخت و به تعبیری اولین فیلم تاریخی معناگرایانه تاریخ سینمای ایران (جستجوگر) را نیز او ساخته است. به­تدریج با تغییر شرایط فیلم­سازی متوسلانی بیش­تر به بازیگری پرداخت تا کارگردانی، در این مسیر چند نقش ماندگار در فیلم­های «دل و دشنه» و «گناهکاران» ایفا کرد. متوسلانی در دهه هشتم زندگی­اش همچنان مصمم و با اراده و با انگیزه بازی می­کند. وی در سال ۱۳۶۸ در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر برای فیلم‌نامه «جست­جوگر» دیپلم افتخار گرفت و برای همین فیلم نامزد دریافت بهترین کارگردانی شد. به بهانه پخش سریال در جستجوی آرامش با این بازیگر توانمند و متواضع درباره نقشش و رویکردهایش در بازیگری گفت­وگویی انجام داده­ایم.

 

با درگذشت همسرتان و تنهایی چگونه کنار آمدید؟

تنهایی سخت است و مرگ عزیزان همیشه باورش دشوار است و تغییر و تحول در نوع زندگی بعد از این خلا هم اجتناب­ناپذیر است و قرار است مهرماه سفری چند ماهه به امریکا داشته باشم.

 

در عرصه بازیگری کم­کار هستید. آیا نقش­هایی را که دوست ندارید قبول نمی­کنید؟

نه، قبول نمی­کنم و فقط نقش­هایی را که دوست دارم انتخاب می­کنم.

 

مسائل مالی هم برایتان مهم نیست؟

اصلاً مهم نیست و آخرین مرحله در قبول یک نقش میزان دستمزدش است و فقط تمرکزم روی ایفای نقش­های خوب و درست و باهویت است. نباید نقش­هایی را برای بازی کردن انتخاب کنم که به وجهه کاری­ام خدشه­ای وارد کند.

 

در سال­های اخیر نقش­های منفی و خا کستری را در کارهایی نظیر سریال «گاهی به پشت سرت نگاه کن» و فیلم سینمایی «دل و دشنه» به شایستگی بازی کرده­اید. آیا به ایفای این نوع نقش­ها علاقه دارید؟

محتشم در سریال گاهی به پشت سرت نگاه کن شخصیت خاکستری دارد و شاید یک جورهایی قرابت­هایی با ریش قرمز دل و دشنه داشته باشد و این­ها آدم­هایی هستند که با خلافکاری نسبت دارند و ماهیتشان یکسان است. البته در سریال گاهی به پشت سرت نگاه کن سن محتشم نسبت به ریش قرمز افزایش پیدا کرده و موقعیتش هم تغییر یافته است و بالطبع رفتارهایش ملایم­تر شده است. در  دل و دشنه ریش قرمز نقش در ابتدا این طوری نبود. به جوزانی پیشنهاد دادم که آدم خونسرد و لایتی باشد و استدلالم هم این بود که اغلب بدمن­ها و رئیس باندها آدم­هایی هستند با رفتارهای اغراق شده و برون­گرا و بهتر است این قالب را بشکنیم و چهره جدیدی از بدمن نشان بدهیم. همیشه نقش­ها و کیفیتشان برایم جذابیت اصلی را دارد و اگر نقش را دوست نداشته باشم بازی­اش نمی­کنم. من سومین بار است که چنین شخصیت­هایی را بازی می­کنم. دل و دشنه که اشاره کردید و فیلم شب روباه برای من مهم بود که برای بار سوم این نقش مشابه را متفاوت بازی­اش کنم.

 

با توجه به سابقه کارگردانی­تان چقدر در کارهایی که بازی می­کنید، پیشنهاد هم ارائه می­کنید؟

اگر کار دارای اشکال کلی باشد حرفم را مطرح می­کنم و سنگ­هایم را با کارگردان وا می­کنم و باید نظراتم اجرا شود تا من در پروژه حضور داشته باشم. در شکل دیگر کلیت کار درست است و کارگردان هم کارش را بلد است. لزومی ندارد که من ورودی به طرح و ارائه پیشنهاد داشته باشم و فقط بازی­ام را انجام می­دهم.

 

با سعید سلطانی تا قبل از در جستجوی آرامش سابقه همکاری داشتید؟

بله، کارهای ایشان را دیده بودم و برای بازی در ستایش هم صحبت­هایی داشتیم که شرایط فراهم نشد. سلطانی کارگردانی است که کارش و نحوه ارتباط با مخاطب را خوب بلد است.

چه چیزی مجابتان کرد تا در سریال در جستجوی آرامش بازی کنید؟

همان­طورکه اشاره کردم، فیلم­نامه جذاب و نام و اعتبار کارگردان، حضور بازیگران حرفه­ای و درجه یکی مثل مهدی هاشمی و حضور تهیه­کننده حرفه­ای باعث شد در این سریال بازی کنم و مطمئن بودم، کار آبرومندی خواهد بود.

در فیلم­نامه در جستجوی آرامش داستانک­های فرعی زیادی وجود دارد. این قضیه را چگونه ارزیابی می­کنید؟

مهم­ترین ویژگی فیلم­نامه عدم وجود نگاه تبلیغاتی در ساختارش بود و در کنارش مسائل انسانی در آن وجود داشت و دانستن آن به درد مخاطب می­خورد.

 

آیا تا به حال نقش دکتر را بازی کرده بودید؟

نه، برای بار اول بود و نقش متفاوت و جلب توجه کننده­ای به نظر می­رسید و بازی کردنش برایم چالش برانگیز بود.

 

دکتر عنایت را به لحاظ شخصیتی چگونه دید؟

یک آدم سرد و گرم چشیده، باتجربه و محقق است که استاد دانشگاه بوده و به خوبی مختصات شغلش را می­شناسند و آدم باوقار و آرامی نیز محسوب می­شود. دکتر عنایت علاقه دارد همه مسائل را از طریق عقلانیت حل کند.

 

آیا ایفای نقش­های مثبتی مثل دکتر عنایت با توجه به اینکه پستی و بلندی زیادی ندارد کار دشواری نیست؟

قبول دارم تا حدی ایفای نقش­های مثبت دشوارتر است و درآمدنش نیاز به تجربه زیادی دارد. من بازیگر باید خیلی تلاش کنم تا چیز قابل عرضه­ای در بازی­ام ارائه کنم و این، نیازمند دقت و تفکر زیادی است و مهم­تر از همه قابل باور بودنش است. تلاش کردم در حین بازی ادای دکتر را در نیاورم و چهره­ای واقعی از شخصیت دکتر ارائه کنم. امیدوارم توانسته باشم از عهده چنین کاری برآیم و مخاطب با نقش احساس نزدیکی داشته باشد.

 

آیا درباره ایفای این نقش تحقیق خاصی هم انجام دادید؟

چند دوست پزشک دارم که با آن­ها گپ و گفتی داشتم و آنچه که می­خواستم درباره این نقش به دست آوردم و درضمن آرشیو ذهنی خوبی از انواع و اقسام شخصیت­ها دارم که در مواقع لزوم سری به آن­ها می­زنم. پلات شخصیتی دکتر عنایت هم با توجه به این مسائل مشخص شد که آدم اهل علمی است و کاری به مسائل حاشیه­ای ندارد و سرش به کار خودش گرم است و تفکرات پسندیده انسانی دارد و مادیات هم اصلاً برایش جذابیتی ندارد و در خدمت اهداف علمی جامعه است تا بتواند خدمت یا خدماتی ارائه کند و مفید و موثر باشد.

 

سوتیتر: مهم­ترین ویژگی فیلم­نامه در جستجوی آرامش نبود نگاه تبلیغاتی در ساختارش بود و در کنارش مسائل انسانی در آن وجود داشت و دانستن آن به درد مخاطب می­خورد

 

سوتیتر: دکتر عنایت آدمی سرد و گرم چشیده، با تجربه و محقق است که استاد دانشگاه بوده است و به خوبی مختصات شغلش را می­شناسند و آدم باوقار و آرامی نیز محسوب می­شود. دکتر عنایت علاقه دارد همه مسائل را از طریق عقلانیت حل کند

پاسخ دهید

Top